Frispel

sedan 2001

3D skrivare?

bofh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Någon som kan gissa när det blir möjligt att skriva ut reservdelar till flippret på 3D skrivare? Eller de är kanske tillräckligt bra redan? Jag har sett att någon av varianterna skriver ut i genomskinlig plast, kanske något för ramper?


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Rent tekniskt är det ju möjligt idag, via friformsframställning (FFF) som metoden heter. Däremot tror jag materialet lämnar en del i övrigt att önska. De FFF-modeller jag sett (och rört) känns alltför spröda för att jag skulle vilja låsa in dem i ett kabinett tillsammans med vilt farande ståldankar.

Det var iofs några år sen sist och den genomskinliga varianten har jag inte hört talas om. Förmodligen har modellerna blivit bättre, men samma slagseghet som lexan-plast lär de inte få utan nån efterbearbetning.
Gustav GillberG
+46 709826701


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
I framtiden blir det nog kanon. Idag är det dock extremt dyrt:)


bofh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Jag har sett reklam för maskiner som tillverkar prylar i ABS plast. I deras reklam hade någon skrivit ut en färgspruta som tålde 4 bars tryck, så lite måste det ju tåla. Sen finns något Göteborgsföretag vars maskin tillverkar prylar i metall (både stål och lättmetaller).

Fast det borde ju vara kanon till att skriva ut former för gjutning/vakumformning av lexan modeller.

De som gjorde genomskinliga modeller var i acryl, så helt genomskinligt var det ju inte.

Är det så väldigt dyrt idag egentligen?
Maskiner för plast kostar runt 250k:- och skriver ut prylar på runt 1 timme. Deras program klarar idag av att kombinera många prylar för samma "utskrift" för att spara tid. Om det bara kommer något företag som säljer "utskrifter" på dem, precis som tryckerier (eller fotoaffärerna idag) så borde det ju kunna bli överkommligt?


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Det finns 3D skrivare som skriver ut i rejält stark plast. Dock tror jag inte att dom klarar helt transparent plast.

Men, om man orkar cadda upp rampen är det rätt enkelt att fixa till resten sedan. Jag hade en ide för ett tag sedan att tillverka ramper men tiden har inte räckt till. Med en utskriven form går det enkelt att vakumforma lexan (eller akryl eller liknande) utanpå denna.

Fast det är rätt mycket jobb att mäta och cadda av rampen. Iden som jag hade var att gjuta av rampen och använda avgjutningen som form.

Har kollat vidare på såna tekniker och det är fullt genomförbart.
När väl formen är klar så är det inte särskilt dyrt att forma ramperna.
Vidare är det förståss en del efterarbete med ramperna eftersom  man formar en ca 1X1 meter stor plastskiva. Med det arbetet klarar man att göra hemma i köket.


anarkizt

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: haninge
Skulle nog fixa att göra en ramp i 3d Studio, den går sedan att exportera till cad-format om jag inte har fel...

Är det någon som har access till en bra 3d-skrivare? Eller ens en halvdålig, gissar att man behöver printa några ggr innan formen blir perfekt...


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Det finns väll några maskiningare från KTH på forumet.
Dom har utrustning som krävs.
Vet att utrustning för fff finns på högskolan i umeå också.
Finns säkert på fler ställen.
(snickarskolan, dvs chalmers, linköping och andra större har säkert)

Så ett upprop till dom som till skillnad från mig är riktiga ingenjörer. Boka fff maskinen :-)

Btw, jag tror fortfarande att det är mycket jobb att få till en ordentlig modellfil. En väg vore att leta efter en 3D-scanner eller en sån där mätpenna.


bofh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Nu har jag bara tittat på färdiga bräden till Visual Pinball, men är inte det riktiga 3D modeller i botten för ramper och sådant där? Det kanske kunde ge en bra grund att utgå från?


Tags: