Frispel

sedan 2001

Mylarborttagning på Funhouse

Olle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 293
    • Visa profil
  • Stad: Kävlinge
Är det nån här på forumet som gett sig på att ta bort mylar plasten som täcker större delen av spelplanen på Funhouse? Jag vet att detta kan göras med mycket gott resultat på nyare Bally/Williams spel som har Diamondplate spelplan, men nu är det ju så att Funhouse inte har diamondplate spelplan så man vet ju aldrig.. Nån som har gjort det/försökt göra det? Det sista man vill är ju att mylaren ska dra med sig färg från spelplanen....


matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Hej!

Nej, jag har inte gjort det på ett FunHouse, men jag har gjort det på mitt Radical! som är från samma år och också Bally/Williams.

Nu vet jag inte om jag kanske hade tur, men jag behövde ingen kylspray eller liknande för att få bort mylaren, det var bara att dra försiktigt, lite i taget. Och sen massor med vändor med T-Röd och trasa.

Med detta vill jag inte lova att det går bra på ditt FH, men om jag märkt att det skulle gå åt skogen skulle jag nog försöka hitta kylspray och testa med, eller finns det nån motsvarighet till GooGone i Sverige?

//Mattias


Olle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 293
    • Visa profil
  • Stad: Kävlinge
)matsod

Det låter ju bra. Jag tänkte börja med att bara dra av den mycket försiktigt. Om inte det funkar tänkte jag prova att värma med en hårtork och om inte det funkar kylspray. Vill undvika att använda medel som goo gone om jag inte måste. Mylaren har redan börjat släppa(blivit bubblig) och är ju över 10 år gammal så den borde släppa ganska lätt.. hoppas jag.


Heat

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Kan berätta att jag för nån vecka sedan tog bort mylar plasten på ett gammalt Frontier och jag gjorde också bara så att jag drog försiktigt. Hela plasten kom loss i ett enda ark. sen körde jag med T-röd, och det gick åt en jävla massa för att få bort allt lim. men vilket lyft på det spelet:-)


bofh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Jag tog bort stora mylaren på mitt Funhouse igår. Jag började med att pröva att dra försiktigt där den redan släppt, men rätt snart följde det med lite färg (ljusblå som tur var, för sådan behövde jag till ett annat hål), så jag slutade och prövade med hårtorksmetoden. Med ett jämt drag rörde det på sig när hårtorken värmt upp plasten tillräckligt och enda färg som lossnade var runt några inserts som hade lyft sig och den färgen såg lös ut redan innan. Gick rätt så snabbt fram tills att jag tappade hela mylaren och jag fick börja om.  :-(

Jag försökte under en väldigt kort tid att få bort limmet, men t-röd verkade inte hjälpa mycket. Kanske jag som var för otålig?
Idag får det bli lim borttagning samt ta bort den lilla mylaren.


gbg_rp

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har provat att med kylspray (Biltema, 98,00 kr) samt Label-off (Biltema, 59,90 kr) tagit bort de små mylar lappar som satt på mitt FlashGordon. Det gick ÖVER förväntan. Mylaren lossade utan några som helst problem med kylspray men lämnade allt lim kvar på spelplanen. Men det tog label-off hand om utan problem. Sprayade på lite, lät det sugas upp i limmet, tog sedan mitt lisebergskort och skrapade bort det. Sedan fick jag torka bort resterna med en trasa. Väldigt kletigt, men det funkade bra. INGEN färg lossade från spelplanen trots att det sedan tidigare fanns små sprickor i färgen...


Melin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Citera
Men det tog label-off hand om utan problem. Sprayade på lite, lät det sugas upp i limmet, tog sedan mitt lisebergskort och skrapade bort det.

Måste väl vara Lisebergs största insats för flippervärlden på senare år. ;-)


gbg_rp

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Citera
Måste väl vara Lisebergs största insats för flippervärlden på senare år.


Japp, och nu är magnetremsan helt ned kletad, så jag lär inte komma in där fler gånger i år...


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Funkar även med JET bensinkort:-D:-P:-);-)
Play a real game, play pinball


Tags: