Frispel

sedan 2001

SM 2004: spel

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hur ser Pinball Magic ut att tävla på?
Tycker det vore kul att se ett Capcom på SM.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Adamski

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: Skultuna
Hej!

Skall deltaga i SM men är ny här i forumet och hänger således inte riktig med på alla förkortningar som används på flipperspel.

Jag vet några men vissa fattar jag inte.

Vilka är dessa:

SS=?
MB=?
TAF=?
FT=?
TOTAN=?
TM:BOP=?
AFM=?
TSPP=?
TS=?
DM=?

Tack på förhand
Adamski


Andreas

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: nacka
Scared stiff, Monster bash, Addams, Fish tales, Arabian nights, The machine: Bride of pinbot, Attack from mars, Simpsons pinball party, The shadow och Demolition man.

Om jag kan mina förkortningar dvs...


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Du kan dina förkortningar Andreas, jag har i alla fall inga invändningar!


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Ett olämpligt SM-spel måste väl också vara TM: BOP eller hur funkar det i tournament mode? kan man få miljarden även där?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
För ytterligare förkortningar:

Lite undangömd SFS-sida


Citera
Ett olämpligt SM-spel måste väl också vara TM: BOP eller hur funkar det i tournament mode? kan man få miljarden även där?
Stämmer bra det. Tournament Mode tar INTE bort slumpmässigheten i TM:BOP. Både Small Wheel och Big Wheel är helt slumpmässiga såvitt jag märkt.

Och ja, man kan ta miljarden:
B-div i Pinburgh 2002


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Vad är inställningen till LOTR? Jag läste lite kring det här med flipprarna och 8.0 ROM:et på RGP och det hade tydligen blivit lite bättre, men långt ifrån bra nu.

Det verkar som flipprarna orkar ett litet tag till, men om det spelas i ett par timmar tappar flipprarna kraften.

Nu kanske det inte spelar så otroligt stor roll eftersom ring-skottet torde bli ganska ointressant i tournament-mode. Men, problemet med "wet-noodles" (se annan tråd för info) kan ju ställa till en hel del problem.

EDIT: personligen tror jag att spelet kommer gå på knäna om det används som kvalspel. Men, som ett finalspel kan det kanske fungera bättre?
« Senast ändrad: oktober 18, 2004, 04:03:53 av FEZ »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Vi spelade på LOTR igår i pokaltävlingen och då gick det kontinuerligt i 6 timmar. Vi körde bl a det som ett av tre finalspel och jag märkte inte ens en antydan till slaka flipprar.

Det ÄR stor skillnad med nya rommarna. Jag litar mer på mina egna iakttagelser än några druttar på RGP, de har inte sanningen alla gånger.

Sen kan jag tycka att den här diskussionen om vilka spel som inte borde vara med lämnas till SM-regelgruppen. Vi har dessutom inte obegränsat med spel så det kommer med största sannolikhet vara med med maskiner som inte alla gillar.
Jag slipper t ex gärna JD, men det kommer nog att vara med ändå...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Purre: funkar erat ex bra under längre perioder borde det ju kunna gå bra. Jag har ju själv inte spelat något LOTR med 8.0 ROM så jag kan bara gå på vad jag läste om det igår.

Nya buggar på CFTBL fronten:
- Det kan hända att man måste ta 250 (!!) bumprar för den första Super Jackpotten

- Det går att få 9.9B via en bugg på ett enda skott om man fixar till Snack-attack på ett något knepigt sätt.


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Jag tycker allt att flipprarna var aningen veka på LOTR i finalen igår. Sen är väl LOTR rätt olämpligt som kvalspel pga de långa speltiderna?

Apropå "våta nudlar" så tycker jag att det TSPP som står på kåren är ett skolexempel på vad det innebär. (Var det överhuvudtaget någon som ens lyckades starta en multiboll igår??

Dr who är ett otroligt kul spel som jag gärna skulle spela på i SM men som ju har det problemet att det blir mycket svårare att locka bollar om någon hinner locka bollar före en. (Funkar bra som single-player spel.)

 TM:BOP bevisade ju igår att det inte är särskilt lämligt som tävlingsspel pga att exakt samma prestation belönas med olika poäng (special-5M-10M-50M-lite 1B) Kul som set the highscorespel kanske ? ;-)

TGHS2, corvette, WW, I500, WCS är väl helt ok tävlingsspel.

Har spelat Tommy, NGG och Dirty Harry för lite för att känna till något om dem.

Dracula brukar dom använda i PAPA som single-player spel.
Född med tur.


mikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
LOTR känndes bättre än när det var nytt.

TSPP var nyputsat och så bra som det kan bli. Gillar man inte STERNs flipperkonstruktion så är det en annan femma. Vi kan inte utesluta spel ur SM pga olika spelares personliga åsikter.

Dr Who blir förmodligen med i SM-kvalet.

TM:BOP blir det problem med för vi har 2 st. Tråkigt kanske med 2 BOP som set the highscore.

TGHS2, Corvette, WW, I500, WCS94, Tommy, NGG, DH och Dracula har vi inte tillgång till i dagsläget. Om någon vill ta med sitt eget spel så är det välkommet.

Vill också understryka det som Purre skrev: Vi har inte 233 spel som dom HADE på PAPA. Vårt urval är begränsat. Vi i arrangörsgruppen kommer att göra allt för att tävlingen ska bli så rättvis som möjligt med det urval av spel vi har.

/mikke
« Senast ändrad: oktober 18, 2004, 17:32:42 av mikke »


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
FEZ: Visst är det en bugg, men man får inga 9,9B på en sån Snack Attack. Den startar på 10B (av nån anledning när man rullar över en P-A-I-D-switch) och räknar ner, men några poäng blir det inte. Ingen aning hur man ska göra för att få en sån Snack Attack, tveksam till att det går att styra med flit, men det är som sagt inte så myckat att stå efter...

Skulle det hända (om Creature ska vara med i kvalet) lär det bli omspel för den spelaren.
« Senast ändrad: oktober 18, 2004, 17:57:46 av GGG »
Gustav GillberG
+46 709826701


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Av alla de spel som tagits upp här (även av mig själv) är det nog egentligen bara ett som jag _egentligen_anser är utomordentligt olämpligt som tävlingsspel, och det är just BoP. Just för att även om man ställer in det på tournament mode så slumpas poängen i big och small wheel ut. Det handlar nästan uteslutande om tur alltså. Det duger ju verkligen inte på ett SM.

Alla de andra jag och andra gnällt på kan jag trots allt tänka mig. T ex CFTBL, Totan, TSPP osv. Men  BoP vore orättvist för alla inblandade.
« Senast ändrad: oktober 18, 2004, 20:49:10 av MCR »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
GGG: enligt vissa är det så här det funkar:

spelar rullar över vid 10B (inte helt hundra eftersom jag inte rullat över det själv) och de poängen man får kommer i praktiken innebära att du får en något lägre poäng (på displayen då) än vad du hade tidigare om du tar den, direkt.

Någon skrev att hans syster (som inte kunda spela flipper för fem öre) hade GCt på hans CFTBL som var på ungefär 9.9B som hade kommit via en 9.9B's Snack-Attack.

Det blir ju lite problematiskt om detta inträffar. Har man haft en bra omgång för övrigt vill man ju inte gärna ha omspel för att spelet buggar ur. Även om detta givetvis kan hända på det flesta spel, så klart... även om det är troligare på vissa. Hehe...


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
FEZ: jag har sett det hända två gånger. En gång mig själv nån gång på nittiotalet. Blev så skakis när jag såg att det fanns nästan nio miljarrrrder att hämta i Snack Bar att jag sköt den kända combon Snack Bar-stolpen - vänster outlane. Den andra gången var när vi lirade parmatch mot monstret och Andreas i våras. Andreas hade typ 14 M innan, satte skottet och hade typ 14 M efteråt. Det var inget siffrorna-rullar-över heller, då hade det stått 0.014.xyz.xyz på displayen.

Tror nog att kvalscorerna över 10B kommer vara väldigt lätträknade på SM...
Gustav GillberG
+46 709826701


Tags: