Frispel

sedan 2001

SM 2004: spel

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Förlåt om det här är en dum fråga, men jag är inte så van vid den här typen av tävlingsspelande...

På vilket sätt kortar "Hard settings" ner speltiderna? För det är väl därför man har större outlanesar och studiga gummin?
Jag tänker mig att "Hard settings" inte kortar speltiderna, utan bara gör det svårare att få mycket poäng. En liten undran bara...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Angående röda gummin. Vissa spel SKA helt enkelt ha sådana. Praktexempel nummer ett är Twilight Zone. Ett TZ med trötta svarta gummin är ett helt annat spel än ett med röda. Man måste väl också betrakta det som en del av spelskickligheten att kunna kontrollera spelet i det skick det var tänkt att spelas? Att sätta röda gummin i spel som inte byggts för det (MM m.fl.) är jag däremot inte för.


mikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Vi kommer att försöka ha de färger på flippergummina som spelet är designat för. Ibland är det svårt att avgöra för vissa spel har levererats med svarta gummin från fabrik även fast gummina på flyern varit röda.

I runda slängar kan man säga att alla Lawlor-spel kommer att ha röda gummin och resten svarta.

/mikke


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Grandelius: Hard Settings kan ju t.ex. göra det svårare att få Multiboll, och lite annat smått och gott.

Jag har för mig att på t.ex. AFM måste man tända locken inför varje lock på Hard settings, medans man tänder tre lockar på en gång (gäller ju endast första Multibollen) under Factory inställningar.

Förmodligen blir speltiderna lite kortare eftersom det blir svårare att få multibollar.

Då är det bara att försöka hitta något spel med röda gummin och träna lite nu då. Hehe...

"Tyvärr" är det rätt ovanligt att utställda spel har det.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jo, det är klart... tänkte inte på det.
Men blir speltiderna verkligen lika mycket kortare av det? Det känns som att snabba spel påverkar spelare på alla nivåer på ett annat sätt...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Som sagts tidigare kan man ju hitta nackdelar med de flesta spel. Det viktiga här blir ju att veta vilka spel som kan vara direkt orättvisa som tävlingsspel. Dessa spel kommer då att användas till Set-the-highscore-spel och andra sidotävlingar.

Sammanfattar diskussionen så här långt genom att lista två kategorier av "problemspel".

KLART OLÄMPLIGA TÄVLINGSSPEL
Spel som verkar klart olämpliga att ha med i huvudtävlingen är enligt ovan:
- TOTAN (slumpig lampsnurr-orgie)
- Who Dunnit (Rouletten och Slot Machine är alldeles för centrala, även i TM)
- NBA FB (Olämpligt lågt poängsystem)

Dessa har en tydlig motivering varför dom inte är lämpliga.


MINDRE LÄMPLIGA TÄVLINGSSPEL
Här har vi då några spel som kan anses ha nackdelar som tävlingsspel (men inte nödvändigtvis gör dom väldigt olämpliga, dvs dom kan användas i huvudtävlingen om så behövs):
CFTBL?
WW?
CC?
JY
CP
Hurricane?
GI?
CV?
Popeye?
CV?
Flintstones?


Om ni vill flytta upp några av dessa spel på "klart olämpliga"-listan får ni hojta till. Motivera.

Fler spel som bör finnas med på ngn av listorna?


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag kan bara konstatera att det kommer att bli ett rent nöje att bli riktigt piskad på alla av de spelen i den fina line-up:en!!! Jag tränar förstås på TOM dagligen nu och skulle gärna köra enhand på Corvette, däär jag utan övning piskade in dryga 500 mille... Det borde räcka en bit, eller vad tror ni? Vi hade dessutom ett bälte som band fast ena armen på ryggen, för att göra det lite mer spännande så spände jag upp högerarmen och körde med vänstern! :-P Detta till Spitzons stora frustration... Han lär piska mig på T2 alla dagar, men det får jag leva med...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
iceman: 500M på Corvette låter helt ok? Har dålig koll på det faktiskt.

Men, har man flytet på enhands kan det gå rätt bra. Jag fick ca 9B på AFM med en hand en av de första gångerna jag någonsin spelade enhands. Rule the Universen var dessutom inte särskilt långt borta den gången (hade Super Jackpotten tänd...grrr).

IFK fick väl uppåt 1B på TOM under enhandstävlingen på Stockholm Pinball Party har jag för mig?!

Efter att ha spelat lite CFTBL idag skulle jag nog lista det under "KLART OLÄMPLIGA TÄVLINGSSPEL".

Det som jag spelar ska ha det senaste ROMet. Men, herrejisses vad många buggar det är i det.

Vi har ju, så klart, det här med playfield-multipliern som verkar leva sitt eget lilla liv. Man vet liksom inte när det går att multiplya eller inte.

Sen märkte jag att man kan om man släpper bollen vid rätt tillfälle (?!) när man har ballsave i starten på kulan kan få en ballsave som sträcker sig... ja... tills man rinner eller får Multiboll.

Är väldigt osäker på hur detta uppstår egentligen, men det hände ett par gånger då jag släppte kulan med ballsave.

En väldigt allvarlig bugg till: ibland går det inte ens att starta Multiboll trots att man tagit hela "FILM". Locken tänds aldrig, och det går inte att få någon mer multiboll på den kulan.

Måste kolla en gång till att det verkligen har det senaste ROMet. Det användes väl tom. på PAPA som kvalspel om jag inte minns helt fel?! Märkligt att de skulle välja det om nu det senaste ROMet är så buggigt.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Måste kolla en gång till att det verkligen har det senaste ROMet. Det användes väl tom. på PAPA som kvalspel om jag inte minns helt fel?! Märkligt att de skulle välja det om nu det senaste ROMet är så buggigt.
Jo det har spelats på i både PAPA och Pinburgh. Å som du vet så hade vi det som både kval- och slutspels-spel på förra årets SM. Vore synd om vi skulle behöva exkludera CFTBL då det är ett mycket "publikvänligt" spel. Med det menar jag att det finns ett spänningsmoment som är starkare än i många andra spel, i form av multipliern. Minns fortfarande publikreaktionerna när Reidar Spetz smiskade in sin Superjackpot när han som bäst behövde den... :-D

Konstiga händelser under spelandets gång kan ju också vara en effekt av ngt switchproblem som finns på just detta ex. Men buggigt verkar det ju vara, det är ju dokumenterat...

Har kört spelet i simulatorn en del och multiplier-felet är ju en ganska grov bugg...å andra sidan bör den vara ganska välkänd bland dom som kan spelet. Några övriga buggar har jag faktiskt inte stött på såvitt jag minns.

Om vi kan verifiera dessa grova buggar på flera ex av CFTBL får vi väl tyvärr klassa spelet som "KLART OLÄMPLIGT"...
« Senast ändrad: oktober 02, 2004, 22:10:34 av LDK »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag tror minsann att jag kom på hur man kan dra fram en ballsave som sträcker sig resten av kulan (försvinner då man rinner... dvs. den ballsaven aktiveras och man får en ny kula) på CFTBL.

Detta gäller på L-4 ROMet. Som också ska vara det senaste. Det är inte så lätt att genomföra, och fungerar inte varje gång. Men ett gäng gånger fick jag den här långa ballsaven.

Men...

Det verkar handla om att få kulan att rinna så fort som möjligt efter den skjuts upp. Snabbaste sättet att få den att rinna är att skjuta den hårt via KISS, försöka styra ner kulan i drainhålet via en dropcatch så snabbt som möjligt.

Det är, som sagt, ganska svårt. Men, ett par gånger då kulan rann riktigt snabbt fick jag den här ballsaven. Studsar kulan till någonstans på vägen verkar det inte fungera. Den måste ner *direkt* utan att passera gå.

...eh... intressant "feature" i alla fall.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Var och testade min ovanstående teori på CFTBL idag och kan nu säga att det helt garanterat är så man gör.

Det går med andra ord att få Super Duper Mega Extreme Extended Ballsave (tm) på varje (?!) boll. Vilket ju gör att man får en extraboll per boll. Det kommer ju en ny så fort man rinner.

Tar man Mutliboll under denna långa ballsave så kommer inte ballsave lampan blinka efter Mballen, men lik förbannat är den ändå aktiverad. Man får en ny kula när den rinner.

Eventuellt är det så att man måste få en, eller flera, bokstäver på KISS när man skjuter upp kulan för att det ska fungera. Är inte 100 på det...


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ett spel som är mycket olämpligt att tävla på är ju Machine Bride of Pinbot (som Mikke&Purre har ett), eftersom i princip alla poäng kommer av slump.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
FEZ:
Snacka om bugg!

Ur tävlingssynpunkt bör man ju i så fall stänga av ball save helt för att slippa den buggen. Men om det är så buggigt i övrigt också kanske det bara är att klassa spelet som "klart olämpligt tävlingsspel".


MCR:
Japp! Å ingen "hjälp" finns att få genom att ställa in det på torunament mode... Jäkligt konstigt att dom använt detta spel i Pinburgh/PAPA!!


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
På PAPA så var mycket riktigt ball-saven helt avstängd på CFTBL...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
På PAPA så var mycket riktigt ball-saven helt avstängd på CFTBL...
Tror det är en del av Hard/Extra Hard-inställningen för övrigt.


Tags: