Frispel

sedan 2001

Världsmästerskapet i flipper - PAPA 7

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag förstår inte riktigt vad det här med att skicka pengar skulle vara bra för. Den stora förlusten är väl antagligen allt jobb som lagts ner på att skaffa fram och fixa upp alla spel, samt bevarandevärdet i själva flipperspelen. Om de nu mot all förmodan skulle gå att rädda är det ju mångdubbelt mer arbete som står framför honom nu.
Inga pengar i världen kan ordna fram 233 helt nya exemplar av spelen som gått förlorade.

Men jag gissar att det inte direkt är någon fattiglapp det drabbar. Sedan ska man ju ändå tycka synd om honom, och det tror jag alla här gör. Men att skicka pengar ser jag ingen vits med. Fast man bör kanske poängtera en gång till att han ju själv har undanbett all ekonomisk hjälp, så det är väl inte så mycket att snacka om egentligen.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Kalla mig gärna knäpp, men jag tror att de kommer att kunna rädda ett större antal av spelen. Åtminstone be med Diamond plate-planer.

Spelen stod inte under vatten mer än högst 12 timmar. Okey det låter kanske mycket men eftersom spelen förmodligen var upp-polerade och tillsnyggade för PAPA7, så hade de förmodligen ett gott skydd på ovansidan av spelplanen.
Sen är undersidan alltid primad på spelplaner och det bör ha gett ett hyfsat skydd mot en del inträngning av vätska. De enda ställen som spelplanerna inte hade något som helst skydd mot vätska är de hål som finns i spelplanerna. Men under den relativt korta tid som de stod under vatten, så kan det inte ha trängt in vätska så långt in i träet på dessa ställen.
Det stora problemet är väl all elektronik, alla spolar och motorer. Om och i så fall hur dessa ev kan restaureras är en annan fråga.

Edit. Jag ska på prov (om jag hittar en tillräckligt stor behållare) polera upp en av mina skrotspelplaner och sänka ner den i ett vattenbad i ca 12 timmar för att se hur de äldre spelen kan ha klarat av vattnet i PAPA7 byggnaden. Är det någon i Stockholm, som kanske har en lämplig vattentank eller dylikt där man kan testa detta, så hör av er. En regntunna med tillräcklig diameter (55 cm) är lämpligt.
« Senast ändrad: september 24, 2004, 14:54:21 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
DAH:
Problemet som jag förstått det är väl att allt är täckt av det slam som följde med vattnet. Slam som innehåller allt från kemikalier till det som kommer ut naturlig väg på allehanda varelser.

För att få bort detta krävs *sanering*...(mer vatten och kemikalier kan jag tänka mig). Denna gegga har ju lagt sig över hela spelplanen och trängt in överallt.

Fy fan...


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jo det lär behövas en hel del rengöring av allt på och i spelen. Men angående kemikalier m.m. så var det förmodligen så pass utspätt i vattnet att jordslammet är det enda större problemet. Men sen kan det ju förståss finnas en del tungmetaller i flodbottnen som har följt med upp. Men jag tror knappast att det är något större problem.

Det stora problemet är nog att det kommer att krävas många arbetstimmar att återställa de spel som går att återställa.

En stor miss de gjorde (om de fortfarande hade tryck i vattenledningarna) dagen efter, var att inte plocka av spelplansglasen och med en slang, skölja bort allt slam och jord från spelplanerna, när de fortfarande var fuktiga. Nu när spelen står utomhus och torkar, så torkar allt fast på spelplanerna och blir besvärligare att få bort.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Håller nog med DAH en del. Tror inte det borde vara omöjligt att renovera de flesta spelen. Största problemet är väl att vatten trängt in i träet och det svällt. Elektroniken borde klara sig hyfsat, det mesta är förseglat. Och visst, de borde spolat av allting riktigt ordentligt med färskvatten det första de gjorde innan de flyttade spelen. Sen när de flyttar omkring dem med en liten lyftare så blir det ju mekaniska skador också.

Dagens I-landsproblem... :-P



EDIT: Stavfel.
« Senast ändrad: september 24, 2004, 15:53:10 av kniven »


Dennis

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 169
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det finns flera bilder av uppstädningen nu. Men de kanske har legat där ett tag nu.

Bilder

Här finns bilder och nyheter före under och efter hela PAPA7
« Senast ändrad: oktober 03, 2004, 14:10:46 av Dennis »



Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ja, snacka om tragedi för flippervärlden. :-(
Frågan är ju om det går att rädda några utav spelen..




Johan "Terminator" Lundin

"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Tags: