Frispel

sedan 2001

Världsmästerskapet i flipper - PAPA 7

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
FEZ:
Såg också den...T2-scoren är galet hög! :) Killen kanske har ett T2 hemma :-P Hans kvalresultat visar ungefär samma bild av ojämnhet; en enda uppstickarscore på I500 (1,7 mdr är ju riktigt bra på tävlingsinställningar).

Övrigt att notera:
- Pinburghmästaren och PAPA 4-vinnaren Bowen Kerins åkte ut i kvarten.

- Kan inte låta bli att bli imponerad av Jim Belsito som verkar vara en jäkel på att lira slutspel (var långt framme i Pinburgh 2003 också). Inte tokig i kvalet heller...låg ganska långt ner i kvalrankingen efter sina första 3 entries och slår sen till med en 6:e-platsentry under de sista timmarna av kvalet.

- Man blir ju imponerad av de flesta i å för sig...kolla bara in några av kvalscorerna i A-div:
WW 5,4 mdr (Keith Elwin, US)
DM 9,7 mdr (Josh Sharpe, US?)
BSD 3,6 mdr (Roy Wills, NL)
CFTBL 2,25 mdr (Bowen Kerins, US)

- Finalen blev ju en uppgörelse mellan i huvudsak välkända wizards. Lyman F. Sheats Jr. har ju varit en toppspelare under hela 90-talet och har en hel del sjuka highscores. Keith Elwin har dominerat flippertävlingar under senare år och även han har en imponerande highscoresamling. Neil Shatz har massvis med fantastiska highscores och har funnits med i toppen av stora tävlingar MÅNGA ggr, men aldrig lyckats riktigt i slutspel/finaler (inte denna gången heller). Ovan nämnde Jim Belsito är lite mindre meriterad och har först på senare år dykt upp på högre placeringar i tävlingar.

- Bra jobbat av svenskarna! I A-div hade vi 5 spelare. I kvalet tog dom 20 st topp10-placeringar av 100 möjliga på de enskilda kvalspelen (10 kvalspel x 10). MCR stod för hela 10 st av dessa. Bra kämpat!


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Hej hopp. Jag kan vidimera att spelen var klart elakt inställda. JM & CV hade outlanestolparna HELT borttagna, alla andra hade maximerade outlanes. Nya gummin, tokputsade spel, extra hard settings osv.

Apropå Keith Elwin: Han behövde bara spela sin sistakula i 1 eller 2 av spelen i kvart/semi, som kvalvinnare fick han välja att spela sist. Så hans scorer är i regel på 2 kulor...
I hans TOM-match lekte han hem 1B på Tiger Saw MB och brydde sig inte om att plocka ut riktiga multibollen... Plus hans 3 raka höger loop, höger ramp på volley för 3 raka locks till tredje multibollen i finalen på TOM var rätt balla att se.

Neil Schatz hejade vi alla på i finalen, underbart cool lirare, lufsade fram med sin übernerdlook och speciella spelstil och tyckte det mesta var coolt :-D

Lymans spelstil är ju rätt...speciell, men uppenbarligen väldigt effektiv. Plockade ner alla kulorna under brinnande multibollar och missade i princip aldrig ett skott...

Kolla också in mini-tournamentscorerna: 1b på dubbel fish tales, 1,5b på en Road Show kula (utan extra bollar så klart), och 80M på enhands-T2 är inte så illa pinkat...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Jag kan vidimera att spelen var klart elakt inställda. JM & CV hade outlanestolparna HELT borttagna, alla andra hade maximerade outlanes. Nya gummin, tokputsade spel, extra hard settings osv.

Fy fan...

Citera
I hans TOM-match lekte han hem 1B på Tiger Saw MB och brydde sig inte om att plocka ut riktiga multibollen...

Fy fan...

Citera
Lymans spelstil är ju rätt...speciell, men uppenbarligen väldigt effektiv. Plockade ner alla kulorna under brinnande multibollar och missade i princip aldrig ett skott...

Fy fan...



Citera
1b på dubbel fish tales, 1,5b på en Road Show kula (utan extra bollar så klart), och 80M på enhands-T2 är inte så illa pinkat...

Är impad av dom två första. 80M på enhands-T2 känns inte lika imponerande. Men antagligen är det jäkligt bra om man tänker på tävlingsinställningarna... :-D


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tyckte nog att det var 1,5B på en RS-kula som inte var så imponerande. 6x bonus, några matchande souvenirer/städer och en bra multiboll borde räcka. Missförstå mig rätt nu, visst är det mycket poäng, men inte SÅ mycket...

Finns det nån som inte tycker 1B på dubbel-FT är så imponerande? Fyll på här nedan.:-D
Gustav GillberG
+46 709826701


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Fast bonus & gånger bonus brukar ju betala sig bäst på sista bollarna & multiboll på RS är sällan speciellt värdefull. Nu såg jag aldrig den omgången, så jag vet faktiskt inte vad han gick på. Vem vet, han kanske gjorde a la TOM och plockade alla poäng på en multiboll som vi andra mest tycker är skräp...

Och som sagt, miniturneringsspelen var lika välputsade som tävlingsspelen även om vi (MCR/PAL/SVE) är lite sura att vi inte han göra ett försök till på trippel-AFM (en kula var) där vi ledde tävlingen ett tag. 10b där är absolut inte imponerande även om det var studsigt.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag fyller väl på med att Fish-Tales poängen inte var så imponerande då, eftersom ingen annan gjort det ännu.

När jag läste om att det var trippel-spelande funderade jag lite på vad det kunde handla om. Tänkte mig att det kanske kunde varit så raffinerat att man spelade med en "nudgare" i mitten och en spelare vid varje flipper.

Kanske kan vara något för framtida tävlingar?

Man borde kunna skåra ganska bra om man har en som enbart håller koll på stötandet. Men, och andra sidan kan det kanske bli "lite" trångt framför spelet och svårt att få något sikte för de som sköter flipprarna.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Nä, så vasst är väl inte 1b på fish tales. Fast dom missade sista kulan genom tilt när dom hade en 300M superjackpot tänd. Just det Fish Tales exemplaret tiltade av vinddraget om man gick förbi det för fort...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det här med att plocka bort outlane-stolparna på CV kan inte vara någon särskilt lyckad historia?!

Högsta poängen verkar ligga runt 20M i A-finalspelet, med vunna iaf. en vunnen fyrspelar-runda på 7.5M (!!!). Och, det lär inte bero på dåliga spelare, direkt.

Nu kommer jag inte ihåg hur CVs outlanes ser ut exakt, men det måste bli helt enorma öppningar vid outlansen.

Det känns som man nästan lika gärna kunde välja att ta bort en av flipprarna... nästan...hmm...


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
På CV i finalen var som sagt outlanesen enorma! Detta avspeglades i spelarnas försiktighet. T ex Elwin och Sheats sköt aldrig på skillshot, utan bara en ultralös utskjutning för att få bollen på vänster flipper. Sedan knacka över den till höger och jobba på Juggler. I princip ingen sköt på rampen och ingen sköt på Ringmastern. Ingen fick t ex Strike-an-Arc. Frågan är hur kul ett sådant spel är i en final?
« Senast ändrad: september 17, 2004, 11:00:25 av MCR »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Med andra ord: ball-save borttagen och i tournament mode langas alltid kulan ut från rampen efter lock. Fast visst gick väl lyman på ramp-lock? Han fick i alla fall en sneaky lock, fast det kan ju ha varit en miss...


>pinball

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Breda
Hey, hey,

Just posted on RGP :-o

Not to overdramatize, but it is with heavy heart that I report
that the record flooding visited upon Pittsburgh by Hurricane
Ivan, on top of already saturated grounds from a very rainy
year, resulted in the PAPA Headquarters, a facility which has
never in 100-plus years been flooded, ending up with hip-deep
water against the front doors. The water inside the facility
had just reached the bottom of the pinball cabinets when we
were forced to abandon ship for safety reasons.

There are some pictures, not very good ones, available here:

http://www.papa.org/flood/

Rest in peace, two hundred and thirty-three pinball machines.
I also doubt we will be ready for PAPA 8 next year.

And no, I am not joking, and I wish I were.

Kevin


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Det låter riktigt illa det där! Som jag förstått det är det Kevin Martins personliga(?) samling, om drygt 200 spel, som i huvudsak använts under tävlingarna. Att en sådan samling ska förstöras i ett enda slag är ju helt ofattbart... :-(


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag är glad att ingen lyckades ta några bilder när de var under vatten. Det vore en alltför tragisk syn. Påminner om det förfärliga slutet på filmen "Tommy".
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
oj oj oj hoppas nåt går att rädda?en skrämmande syn:-(


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Nya bilder från PAPA-översvämningen här. Ser inget vidare ut, vattnet verkar ha nått över spelglaset, vilket väl torde betyda att alla spel är rökta :-(


Tags: