Frispel

sedan 2001

Världsmästerskapet i flipper - PAPA 7

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Startar en ny tråd i detta ämne, där jag hoppas vi kan få rapporter om förberedelserna, tävlingens förlopp och avslutning. Vi har ju en ganska stor och respektingivande trupp från Sverige som ska delta.

Så låt oss höra. Hur förbereder ni er? :-P Grötfrukost? Utantillinlärning av regler? Taktikmöten? :-D

Hur många kommer spela i A-divisionen?

Ska det spelas ngn landskamp?


Skulle ha varit kul att åka med, men det får väl bli nästa år istället.


monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Ja, nu är det inte många dagar kvar!

Själv förbereder jag mig bland annat genom att ställa om dygnsrytmen. (Mer eller mindre omedvetet faktiskt!) Utöver det är det mest konditions- och styrketräning som gäller! Och förstås synövningar - var blinkar det nu?!

Dessutom har jag precis knåpat ihop ett litet blandband att ta med för bilresan från New York till Pittsburgh.
Omslag framsida
Omslag - baksida

Stockholm Pinball kommer att sponsra oss som åker med en kvalavgift per person. (Förutsatt att vi spelar i våra fina föreningstshirts förstås!).  De som är inbokade just nu är jag själv, Mats MCR Runsten, Per APB Holknekt, Linus SP Jorenbo, Svante SVE Ericsson, Patrik PAL Bodin, Magnus LIX Rostö och Oscar SDX Olsson. MCR, PAL, APB och SVE åkte ju till Danmark för att prova hur det kändes med internationellt motstånd, och det verkade ju lovande! :)

Jag vågar inte svara på vilka divisioner herrarna ovan tänkte satsa på, själv ska jag spela två-tre kvalomgångar i C-divisionen, och spendera resten av reskassan på att pröva min lycka i enhandstävlingen där jag faktiskt tror att jag har en chans. :)

Förhoppningsvis kommer vi att kunna komma åt Internet under själva resan, och jag kommer att försöka fotodokumentera äventyret så gott det går.

Någon landskamp är dessvärre inte inbokad, får se om vi kan styra upp något på plats.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag vet att jag, APB och PAL tänkte pröva A-klassen. Troligen Linus också. Svante väljer mellan A och B. Magnus tror jag tänker köra i B.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
MCR: har man inte möjlighet att kvala till flera klasser, men endast delta i en av dem i finalspelet?

I så fall kanske det kan vara smart att taktik-smyga-in ett par kval-entries i B-klassen?

Det kan ju bli rätt tugnt med tidsomställningen. Vill minnas att jag har varit rätt yr i ett par dagar när jag varit i USA.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
FEZ: Vet inte om man kanske kunnat göra så tidigare år, men i år går det inte iaf. Står såhär i reglerna:

"Each registered player must choose only one skill division in which to play. A player may choose to move to a higher skill division, automatically voiding all entries in lower divisions (no refunds are provided), but no player may move to a lower division without special permission from tournament officials."
« Senast ändrad: september 06, 2004, 10:21:13 av MCR »


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
För alla som är intresserade av ställningen i PAPA just nu: PAPA Live!!!

Det går hyfsat för våra kvalare - 2 st på topp 12 i A division, men det är ett par kvaldagar till, så mycket kan hända!

Håll tummarna!


ozric

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
  • Stad: örebro

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Det verkar gå hårt till i PAPA. Jag talar då om att man spelar med "Hard Settings". Ni som har egna WPC-spel där hemma kan testa genom att gå in i menyn å ställa in spelet på Hard Settings. Det som vanligtvis förändras är bl.a. att det krävs mer för att tända lockar eller jackpots. Lägg därtill:
- Inga extrabollar
- Tournament Mode
- Snabba spel
- Stora outlanes

Tänk på dessa förutsättningar när ni kikar på hur mkt PAPA-deltagarna scorar.

Noterbara scorer so far:
WW 5,4 mdr (Keith Elwin)
Dracula 3,6 mdr (Roy Wills)
CFTBL 2,25 mdr (Bowen Kerins)
DM 4,9 mdr (Neil Shatz)
DH 1,8 mdr (Trent Augenstein)


Kvalsystemet är ganska intrikat. Du kan tappa placering både genom att ngn skaffar sig bättre placeringar och därmed får bättre kvalpoäng, eller genom att ngn som egentligen hamnar på en sämre kvalpoäng trots allt har enskilda scorer som kan putta ner dina scorer. Vilka som går vidare verkar inte vara helt säkert förrän på söndagen då kvalet avslutas.

Trots denna osäkerhet - den aktuella svenskställningen:

A-div
PAL 10:e
MCR 13:e
SVE 16:e
APB 19:e
LIX(?) 21:a

B-div
S P 4:e
SDX 15:e

C-div
NEA 17:e


VPK

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
  • Stad: sth
Tre svenskar i slutspel:
MCR, 9:a i A-div
PAL, 12 i a-div
S P 6:a i B-div.

Ingen uppdatering på Papa.org än så länge. Rapportering sker via sms som matas in på stockholmspinballs flippersnack där det sitter ett 20-tal och håller tummarna...
Kulan är gul och blå, heja heja !


monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Liten uppdatering.

Linus (S P) är vidare till semifinal i B-divisionen. Här är det 4 av 6 spelare som går vidare.

I A-divisionen slogs MCR ut under kvartsfinalerna, och PAL har en match kvar där han måste vinna för att vara säker på att gå vidare. (En andraplats verkar kunna räcka till skiljespel.) Dessvärre ser det mörkt ut för närvarande, hans förstakula på T3 ligger klart sist. (Han har 3 miljoner, de andra har 6, 31 och sistespelaren är just nu uppe i över 80.)


monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm

monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Nu är det klart. Sista matchen pågår fortfarande, men Lyman F Sheats blev världsmästare i flipperspel 2004. Efter att ha kommit etta både på Cirqus Voltaire och Theatre of Magic är det färdigt!

Hipp Hipp Hurra för Lyman!


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Man får ju ta och gratulera de svenskar som var med och kvalade in till finalspelet. Jag kan tänka mig att det inte är helt lätt att kvala in. Att sedan rå på de där amerikanska flipper-gubbarna i ett slutspel är väl, om möjligt, ännu svårare.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Satt och kollade in finalresultaten på PAPA nu. Linus / S P var tydligen ca 1 miljon på  Cactus Canyon från final? Eller?

Sen måste jag säga att det här måste, om T2 poängen stämmer, vara den konstigaste/mest ojämna spelserie jag någonsin sett:

Mark Vandergugten
LOTR - 3,321,210
T2 - 4,605,932,060
TZ - 9,373,160

Om det stämmer med 4.6B (ca 92 super jackpottar?!) på T2 är det en löjligt hög poäng, medans de andra är ..eh.. lite mer blygsamma.


VPK

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
  • Stad: sth
Jepp, S P var en sur bonuscount på CC ifrån final i B-divisionen, detta i särspelsmatchen.


Tags: