Frispel

sedan 2001

Elvis

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Då har jag varit ner och lirat lite mer Elvis. Blir inte riktigt klok på Jailhouse Multibollen. Ibland startar den med tre, ibland två. De allra flesta gångerna blir det två. Detta gäller alltså den första gången man startar den.

Detta kanske är allmänbildning vid det här laget, men jag märkte att man kan förlänga Jailhouse genom att fort starta Heartbreak Mballen precis efter Jailhouse är slut. Då kommer alla jackpottar etc. från Jailhouse vara aktiva under Heartbreak också.

Men, det känns rätt slumpigt huruvida man kan få mycket poäng på Elvis eller inte. Det mesta verkar bero på den här Hound Dog och huruvida Scarf, dels vill registrera och dels förlänga tiden på Hound Dog (om det nu är där den förlängs?).

Vem är det som programmerat Elvis  förresten? IPDB säger att det är Keith Johnsson. Andra uppgifter på RGP säger Lonnie Ropp (!!!) och Dwight Sullivan och att Wizard Modet + Video Modet skulle vara gjort av Keith Johnson. På spelet hittade jag ingenting varken på spelplanen eller i displayen. Kollade iofs. inte så noggrant men.. hmm..

Som flipperregelskännare (jodå) skulle jag säga att jag har svårt att tro att Keith Johnson skulle släppa ifrån sig den här typen av regler. Men, man vet aldrig?!
« Senast ändrad: november 08, 2004, 22:20:49 av FEZ »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Citera
men jag märkte att man kan förlänga Jailhouse genom att fort starta Heartbreak Mballen precis efter Jailhouse är slut


Visst, FEZ. Och samma sak gäller för det omvända: om du startar Jailhouse direkt efter Heartbreak är slut kommer Heartbreak också vara aktiv. Men, det är ju inte att föredra då Heartbreak inte verkar ge några poäng att tala om.

Hmmm... nåväl...

Jag tror att jag har klurat ut orsaken till att man ibland får tre kulor och ibland två under den *första* Jailhouse (de kommande verkar alltid ge tre).

Tre kulor kommer inte så ofta här (3.02 ROM), men då och då händer det. Det verkar vara någon bugg i mjukvaran som gör att en extra kula skjuts upp. Det är nämligen så att jag tyckt att Ballsaven inte riktigt fungerat på Elvis alla gånger. Och... det gör den inte heller. Om man fått tre kulor på den första Jailhouse savas bara *två* av de tre kulorna.
Vilket ju helt klart tyder på att det är något fel.

Vem vet, kanske har jag missat något i reglerna och detta är en "feature". Men, lite suspekt verkar det.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
Det verkar vara någon bugg i mjukvaran som gör att en extra kula skjuts upp. Det är nämligen så att jag tyckt att Ballsaven inte riktigt fungerat på Elvis alla gånger.


Ett tecken på att det är gamle gode Dwight som varit framme? :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


isse(PER)

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Eftersom spelet återigen är fixat har jag lirat lite mer.

Kan även bekräfta att scarf ger "more time" minns inte dock hur många sekunder det var.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Nu när jag spelat lite mer Elvis har jag gjort en liten topplista på de saker jag gillar i spelet:

1 - Det har två ok ramper
2 - Det har en del bra musik (kunde ha varit högre placerat om det inte vore för 80-tals-Casio-synth-versionerna av Elvis låtarna)

...tja... där är min lista slut. Jag hade med "Det har flipprar" från början, men jag blev tvungen att stryka det eftersom flipprarna här i Gävle inte är något vidare. Någon flippar bara ibland och de övriga känns som de blöta nudlarna.

Men... om man ska vara lite mer seriös så håller jag med den gode isse(PER) om att det här är ett riktigt bottennapp.

Jag spelade lite på Purre och Mikkes ex och där kändes ju spelplanen + flipprarna åtminstone ok. Den kan man väl ge åtminstone tre flipprar medans mjukvaran och de de tråkiga reglerna snarare får en trött flipper.

Jag försökte hålla lite god min ang. Elvis inför SM för att inte sprida "dåliga vibbar" kring spelet. Men, nu åkte minsann sågen fram.

Största frågetecknet kring Elvis är ju hur denne Lonnie "har varit inblandad i några av 90 talets allra sämsta spel" Ropp kan ha fått göra regelverket. Om de uppgifterna nu stämmer.

Men, med allt detta sagt är det ju inte direkt något som talar för att det inte skulle kunna gå bra ute (särskilt med tanke på att spelplanen är ok) då jag tror att det tilltalar många ströspelare som inte bryr sig om att reglerna inte innehåller någon direkt  finess. Det kan kanske tom. vara en fördel då spel som TSPP mest bara blir förvirrande för denna typ av spelare, medan det är rena julafton för regelfreaksen. Har ingen aning om hur TSSP gick/går ute, men jag kan tänka mig att det inte är någon större hit, särskilt i förhållande till LOTR!?


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nej, Elvis är väl ingen hit. Jag kunde känna lite att det inte erbjöd så mycket nytt också. Har de inte redan använt alla "funktioner" innan? De känns väldigt lika tidigare flipper från Stern, t ex

Jail House Rock = Gollum Cave (LOTR)
Magneten ovanför högerflippern = Finns väl i RBION?
Heartbreak Hotel = Garageporten i TSPP
Två "ramper" ner från övre playfield = TSPP


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Ripley har (väl) ingen magnet vid övre högra flippern om jag minns rätt.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Sponk syftar nog på magneten som sitter under the Shrunken head.


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Att använda saker från andra spel är väl inget nytt? Flipperlayouten på Elvis är typisk Steve Ritchie-design - kolla Getaway, Rollergames, STTNG m.fl.
Övre "flippermagneten" finns även den i Rollergamses. (Inget Sternspel om jag minns rätt)

Williams/Bally är/var grymt mycket värre på att kopiera spelplansattribut. Regler oxå för den delen - AFM, MM och CC har ju i stort sett identiska regler = skittrist.

Tycker att Stern skött sig rätt bra med nya uppfinningar ändå. Spaghettiflipprar, halvungerande (spännande!) flipperknappar och dansande Elvisar är fina grejor! *überironisk*


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag kan bekräfta att det är Lonnie Ropp som gjort mjukvaran nu i alla fall. Jag mailade iväg ett par Elvis-buggar till software@sternpinball.com, och fick ett (något märkligt) svar av Lonnie Ropp.

Jag vet inte om jag hade uttryckt mig lite konstigt, men han var inte med ett dugg på de buggar jag skrev om. Korrespondensen går vidare...


Tags: