Frispel

sedan 2001

Swann Pinball Project

Swann

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Replicant på Stpb var först. Alla ni som inte tjuvtittar där, kom igen då! :-P


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Jag tycker mig se en upponervänd flipperassembly med vit flipper och rött gummi mitt i bilden. Vet ej om det är rätt för jag tjuvkikar minsann inte... :-D


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tyckte också att det där liknade en flipper, men det såg lite skumt ut eftersom axeln verkade gå utanpå på något sätt.
Rätt svårt att se något på den där stökiga bilden.

Skulle gärna tjuvkika, men det går ju inte etersom jag inte är medlem i STPB! Frustrerande! :-D
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Swann

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Jodå, Kniven, du har helt rätt, du blev först här på SFS att hitta det trots Grandelius *kämpande* :-)

Noterar det för våra första gimicks/givaways!


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Äh! Jag SÅG den ju först, bara att jag inte riktigt fattade vad det var! ;-)

Men jag erkänner, Kniven vann. Det fanns tusen andra grejer som jag lika gärna kunde tagit för flipperdelar :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
"Min enda farhåga är att spelet kommer innehålla en massa hemska gitarrsolon av Rophphe."

Repo: Hela soundtracket kommer att bli en gigantisk hyllning till Yngwie Malmsteen med total och fullständig gitarronani i massor. Varje bumper innehåller ett lick. Varje spinnervarv innebär snabbare och snabbare solon.....;-)
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Swann

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Har nu uppdaterat www.swannpinball.se med en årsrapport.

Gott Nytt År till er alla därute, Flippra lugnt!


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det var mycket kul läsning!
Man blir inte direkt mindre nyfiken på hur detta spel kommer att se ut. Bara en sådan sak som att det ska finnas 24 karaktärer...
Hur ska jag stå ut med att vänta?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Läste nyheterna för de senaste två månaderna och jag måste säga att det låter imponerande. Whitewood-processen i full gång, med flera lyckosamma test.

Hur ser dom närmaste planerna ut Peter (aka Swann)? Nyfiken juh :-)


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping

Swann

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Hmm, planerna inför de kommande månaderna....

Först å främst startar vi med programmeringen på allvar, vilket innebär dels programkod för själva spelet men även en online parts-databas (ruggigt många delar ett spel består av, känns en aning som att bygga en Space Shuttle) och en speciell programvara för att skapa lampeffekter.

När det gäller t.ex. programvaran för lampeffekter så är det betydligt mera komplicerat än vad man först skulle tro. En virtuell-matris skapas som vi specificerar lamp-typ (olika lampor har olika karaktäristik, alltså uppstartsström resp. driftsström) å deras position. Därefter så finns det specificerat max-värden på respektive kolumn för att inte överskriva kabel och kontaktbudgeten.
Materialet som vi får ut ur programvaran är såklart därefter tänkt att användas i programkoden för själva spelet.

När det gäller den mekaniska biten så AutoCad'ar vi på laneguide's (färdiga till 95%... men det är ju tyvärr de sista 5%'en som tar längst tid) samt även den första rampen. Målsättningen är att inom ett par månader kunna provskjuta nästan alla skott (vissa ramper går dock ej att testa förrän de är byggda och då de är så pass komplexa så kan vi ej heller bygga någon rimlig prototyp av dem).

Angående Elektronik så designar vi dels på själva nätdelen och bör inom ett par månader ha en ritning färdig på den. Utöver det så ägnas det en hel del tid åt övergripande elektronik, dvs. hur allting hänger ihop, vi har en del klurigheter att reda ut gällande kraftelektroniken pga. de stora strömmar som utrustningen skall hantera (hjälper inte att ha en bra elektronik om inte kontaktdonen är vettiga t.ex. ...tänk WMS-GI-kontaktstrul så förstår ni vad jag menar).
Så fort vi har spikat den övergripande elektroniken så är tanken att fabrikstillverka switchmatris och flipperdriver elektroniken då dessa två i dagsläget fungerar precis som det är tänkt.

Audiomässigt så har ljudteamet meddelat att de skall gå in i studion för att utföra en komplett inspelning av alla ljudsekvenser för att ha ett grundmaterial att gå på. Detta material kommer därefter finjusteras och utvecklas för att ha en bas som de slutgiltliga rösterna kan följa (vi vill inte skicka in dem i studion med ett "svajigt" manus).

Affärsmässigt så arbetar vi på att knyta kontakter med diverse fabriker å leverantörer såväl som konstant se över möjligheterna till framtida finansiering och marknadsföring.

Tja det var väl alles som jag kan berätta just nu, hoppas att det gav lite svar på tal!


/Peter

Swann Pinball Project
« Senast ändrad: februari 25, 2005, 19:28:09 av Swann »


DannieBoy

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
  • Stad: BRO
För att inte tråden ska sjunka för långt ner i forumet lägger jag in ytterligare lite info om projektet:

Vad gällande artwork vet jag att många har varit intresserade. Kan meddela att vi i det nuvarande läget har Kabinett-arten klar nog för tryck. Vi beräknar att ha samtliga "dekaler" till kabinetten tryckta och klara innan årets slut.  

/Daniel

Swann Pinball Project


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
När kommer ni gå ut med något om tema etc?


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bör inflika att om ni någon gång behöver hjälp med trycktekniska frågor så är jag den grafiska teknolog ni behöver :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Swann

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
När det gäller tema så har vi beslutat att hålla just det hemligt fram tills själva release-party't av spelen, så ni får allt hålla i er tills dess å leva med att enbart följa nyheter och bilder som publiceras på den externa websida (och delvis här då också).

Givetvis så uppskattar vi verkligen all uppmärksamhet, det peppar oss en massa!

Vi har lite planer på att göra websidan mera dynamiskt så att ni på flera olika sätt enklare kan se hur projektet fortskrider, kan dock inte skvallra för mycket nu, den som väntar får se....

Angående hjälp med olika saker å ting så tar vi tacksamt mot allt, vill dock ej föra dialogen här på ett publikt forum utan tar det i så fall direkt med dem som erbjuder sig att stötta oss.

/Peter

Swann Pinball Project


Tags: