Forum > Hårdvara

Dr Who, med U6 CKSUM ERROR

(1/2) > >>

Ka-Ka:
Jag har börjat förbereda mig för att ta tag i ett gammalt projekt, nämligen att renovera ett Dr Who som jag haft stående i mitt garage en längre tid.

Problemet med spelet är (som vanligt med Dr Who) att miniplayfield inte fungerar. Jag gissar att motorn/växellådan har pajat.

Min tanke har varit att plocka isär hela hela miniplayfield och ta reda på vad som fungerar och inte. Hur som helst spelet har som sagt stått i många år och när jag nu slog på det för första gången på länge så tryckte jag in testknappen. Precis som jag förväntade mig fick jag felkoder för miniplayfield:
MiniPlyfld. Error No C.W. Movement
MiniPlyfld. Error No C.C.W. Movement

Jag fick även:
CHECK SWITCH 71 Mini.Opto.5Bank L1
CHECK SWITCH 72 Mini.Opto.5Bank L1
CHECK SWITCH 73 Mini.Opto.5Bank L1
CHECK SWITCH 74 Mini.Opto.5Bank L1
CHECK SWITCH 75 Mini.Opto.5Bank L1
som också har med switchar på MiniPlayfiled att göra.

Sedan fick jag:
U6 CKSUM ERROR

Det här förväntade jag mig inte, eller i varje fall så mindes jag inte att det var något problem med kretsarna. Efter lite letande i manualen så verkar U6 vara "Game PROM Assembly" (part number: A-5343-20006-1).

Det känns som om jag borde reda ut vad man kan göra åt "U6 CKSUM ERROR" innan jag börjar fundera över miniplayfield.

Vad bör man göra? Går det att köpa nytt PROM?

Spelet säger att det är följande revision:
Dr. Who
20006 REV. L-1

Jag har ägnat mig en del åt att löda elektronik innan, men är helt novis på att renovera gamla flipperspel.
Har ni några tips på var man kan köpa reservdelar?

Ka-Ka:
Nu svarar jag på egna frågor.

Efter att ha läst igenom gamla inlägg här på forumet så hittade jag https://www.free-play.se och där hittade jag

https://www.free-play.se/produkter/elektronik/eprom-uppdateringar/doctor-who-game-rom.html

och där verkar man kunna köpa ett nytt PROM, dock av en senare version än vad mitt spel har nu. Men jag gissar att version L-2 som de säljer fungerar lika bra (eller bättre) än L-1 som sitter i mitt spel.

CKR:
Börja med att lyfta försiktigt med en liten skruvmejsel på krets U6 på CPU-kortet och tryck sen tillbaka. Det kan vara ärg mellan ben och sockel.
Ifall inte det hjälper hade jag lyft på alla socklade kretsar på CPU-kortet. Det skall inte vara några problem att gå upp till en nyare Spel-ROM heller.

kniven:
Kör så många tester du kan innan du bestämmer dig för att riva miniplayfield... I menyer såväl som spänning direkt på motorn.
Att så många optos visar fel tyder mer på ett optokort, eller spänning till det, har problem.

Leffe:
Ang. miniplayfield, sitter det inte en switch i vänstra hörnet vid spelplansglaset, som ska bryta bort motorspänningen om man tar bort glaset?
Kan var fel på switchen.
 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion