Frispel

sedan 2001

24-timmars-tävling

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Efter lite diskussioner på stockholmpinball lutar jag åt att dels kalla det någonting med "Marathon" och köra kanske 20-timmars-non-stop-hs-kval med ca. 4 timmars slutspel.

Slutspelet skulle isf. vara head-to-head-matcher i ett helt vanligt slutspelsträd men där den högre kvalande av dom två som möts redan leder med 1-0 (vid tre matcher). Det lär bli en hel del tiebreakers (vid 2-2-resultat) då gissar jag, men så får det bli isf. (utgår, förstår inte riktigt hur jag tänkte där, det räcker att uppnå två segrar så vinner man bäst-av-tre)
 
TGP-experter: hur skulle det arta sig med TGP? Angående "direct play" och eliminering osv. borde det ju funka i alla fall?
« Senast ändrad: juli 15, 2019, 14:51:24 av FEZ »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag gissar att TGP-experter som t ex INK kan svara på din fråga, men min gissning är som följer.

För att få 100 % TGP-värde krävs att man spelar minst 25 "meningsfulla" partier (totalt i kval+slutspel).
Så sannolikt kommer ni upp i det redan under kvalspelet.
Notera dock "meningsfulla" partier. Om du spelar 9 försök på Dirty Harry så är det ändå bara ditt bästa (i ditt system) som räknas som meningsfullt, eftersom det är det enda som möjligen ger kvalpoäng.
Vidare får man vid "unlimited attempts" lägga på 4 % per timme upp till 20 %.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det låter ju positivt. Tanken är att ha *väldigt* många kvalspel. 40+ eller så. Då blir det ju massor av "meningsfulla" partier.

Det låter som att man skulle kunna ha en enda match mellan ettan och tvåan i kvalet för att avgöra vinnaren och ändå komma upp i 100%. Eller tolkar jag det hela galet? Nu lär det inte bli så, men i alla fall...


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Som någon påpekade så måste minst 10 % (men inte mer än 50 %) av deltagarna gå till slutspel i ett unlimited attempts-format , så bara ettan och tvåan blir nog för snålt.

"Please note this format is not IFPA endorsed unless there is a finals component that involves DIRECT play, made up of at least 10% of the participants"



Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tack för all hjälp med IFPA-regler osv.!

I nuläget lutar det åt max 64 spelare tror jag. 32 till slutspel (alt. 16 till A-division och 16 till B-division) verkar rimligt. Rakt head-to-head-träd, bäst av tre. 1 vs. 32, 2 vs. 31 osv. Och som jag skrev tidigare får den högre kvalande av dom två som möts inleda matchen med 1-0.

Jag får räkna på ungefär hur lång tid slutspelet kan ta och sätta kvaltiden därefter. Men det borde handla om ca. 4-5 timmars slutspel (med 32 spelare) så kanske 19-20 timmars highscore-nötande/kval då.

Det ska ge 100% TGP då får man anta.
« Senast ändrad: juli 15, 2019, 14:10:48 av FEZ »


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tänk på att formatet bäst-av-tre betyder att man avslutar matchen så fort någon kommer upp i två poäng, du kommer aldrig att hamna i ett läge där det står 2-2 efter tre matcher (om den bäst rankade inleder med 1-0 som bonus).

Man behöver max spela två rundor och i många fall räcker det med en runda för att uppnå 2-0 i poäng. Ett sådant slutspel lär gå mycket fortare än ett vanligt.
Det är lika för alla


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det har du ju helt rätt i. Vet inte hur jag tänkte.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag gissar att det kommer (om det blir det här formatet) kännas lite surt att eventuellt åka ut på en slutspelsmatch, som det ju kommer kunna bli, efter att ha stått och kvalat i ~20 timmar. Men ... så får det bli. Ger man sig in i den här leken får man tåla leken. Man får helt enkelt se till att kvala bra.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Tänk även på att denna variant av bäst av 3 i IFPAs ögon endast kommer räknas som bäst av 1. Då högrankad får en "bye".
Matchstick Pinball


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
 Härligt med expertisen här!

Blir det lägre TGP med bäst av en? Blir det isf. någon skillnad med bäst av fem och antingen 1-0 eller 2-0 som utgångspunkt?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Du har ju 20% bara på att kvalet håller på i 20 timmar med obegränsade försök. Kvalspelen ger ju sedan 4% per spel, så vid 20 kvalspel är TGP redan uppe på 100% som jag tolkar det. Då gör det inget om slutspelet bara räknas som bäst-av-en.

Osäker på hur mycket fördel man kan ge, men om du ville ha en renodlad highscoretävling egentligen kan du ju hålla slutspelet till ett minimum. 10% av startfältet, och så spelar de bäst-av-fem där kvalbästa leder med 2-0. Skulle dock mailat ifpa och frågat innan jag vågade mig på en sån rejäl tweakning av systemet...


PML

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Du kan ju köra olika varianter av gräddfiler för att gynna de bästa i kvalet.


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Du har ju 20% bara på att kvalet håller på i 20 timmar med obegränsade försök. Kvalspelen ger ju sedan 4% per spel, så vid 20 kvalspel är TGP redan uppe på 100% som jag tolkar det. Då gör det inget om slutspelet bara räknas som bäst-av-en.

Osäker på hur mycket fördel man kan ge, men om du ville ha en renodlad highscoretävling egentligen kan du ju hålla slutspelet till ett minimum. 10% av startfältet, och så spelar de bäst-av-fem där kvalbästa leder med 2-0. Skulle dock mailat ifpa och frågat innan jag vågade mig på en sån rejäl tweakning av systemet...

Kan nog vara bra att fråga IFPA. Alla spelare kommer ju inte ha scores på alla spelen. Ett PAPA exempelvis hade väl tio spel i A banken men bara fem spel räknades. Vid icke standard format kan ju det faktiska antalet spel spelade av vinnaren för att vinna vara det som räknas.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Du har ju 20% bara på att kvalet håller på i 20 timmar med obegränsade försök. Kvalspelen ger ju sedan 4% per spel, så vid 20 kvalspel är TGP redan uppe på 100% som jag tolkar det. Då gör det inget om slutspelet bara räknas som bäst-av-en.

Osäker på hur mycket fördel man kan ge, men om du ville ha en renodlad highscoretävling egentligen kan du ju hålla slutspelet till ett minimum. 10% av startfältet, och så spelar de bäst-av-fem där kvalbästa leder med 2-0. Skulle dock mailat ifpa och frågat innan jag vågade mig på en sån rejäl tweakning av systemet...

Jag tror jag känner så att om det blir slutspel så kör jag på ganska många ändå. Sen finns det nog stor risk att massor av spelare ger upp tävlingen alldeles för tidigt då det blir hopplöst att gå till slutspel för många om det bara är t.ex. sex spelare som går till slutspel.

Jag lär maila IFPA snart nu när det börjar arta sig lite åt vilket format det kommer bli.

Du kan ju köra olika varianter av gräddfiler för att gynna de bästa i kvalet.

Har du några konkreta exempel på gräddfiler? Jag har ingen koll på vad som brukar praktiseras där.

Kan nog vara bra att fråga IFPA. Alla spelare kommer ju inte ha scores på alla spelen. Ett PAPA exempelvis hade väl tio spel i A banken men bara fem spel räknades. Vid icke standard format kan ju det faktiska antalet spel spelade av vinnaren för att vinna vara det som räknas.

Kommer det inte räknas som ett "meaningful" hejåhå om man inte har fått poäng på spelet?


Tags: