Frispel

sedan 2001

24-timmars-tävling

LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tolkar inte på samma sätt som PeoZ. 24 timmars kvaltid med obegränsat kval ger 20% TGP, men till det kommer 4% per spel, dvs 20 maskiner. Så har ni 19 spel i kvalet så räcker det med med ett spel i finalen.

Däremot tror jag inte att idén med att finalspelet "lägger till" poäng till grundspelet funkar, utan att det måste vara utslagning.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag har inte grottat ner mig i IFPA-reglerna än, men jag kommer göra det framöver.

Trist om det måste vara utslagning för att få in IFPA-poäng. Då fallerar hela idén rätt mycket.

Det kan bli svårt att locka folk till tävlingen om man varken har IFPA-poäng eller priser (som man väl inte får ha i Sverige har jag förstått).


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
På översiktssidan gällande WPPR-reglerna står:

"The IFPA will no longer endorse tournaments that don’t have a DIRECT play component as part of the format. DIRECT play represents multiple players (up to a max of 4) playing against one another on a given game (head-to-head or in a group). Many tournaments use an INDIRECT qualifying system where everyone plays the same game (PAPA style qualifying, Best Game qualifying, Pin-Golf).

Those tournaments that use an INDIRECT qualifying system must now run a Finals round that consists of DIRECT play between the finalists to crown the winner. A tournament using an INDIRECT qualifying system must advance a minimum of 10% of all players to the Final. Examples of tournaments no longer eligible for WPPR points would be simple high score tournaments without finals, or Pin-Golf tournaments where you simply play your round/rounds."

Se här: https://www.ifpapinball.com/menu/ranking-info/#basic


EDIT: Och apropå "A tournament using an INDIRECT qualifying system must advance a minimum of 10% of all players to the Final" så får man heller inte låta för många gå till slutspel. Är det mer än 50 % som går till slutspel så räknas inte kvalet med i WPPR-beräkningen.
« Senast ändrad: juli 12, 2019, 10:32:42 av MCR »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tackar för infon MCR.

Men enligt det här betyder det väl inte att det måste vara eliminering i DIRECT-matcherna? Eller tolkar jag det fel?


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det är nog underförstått att det avser utslagningsmatcher skulle jag säga.
(Det kanske rent av står på någon av sidorna där allt presenteras djupare).


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Se:
https://www.ifpapinball.com/menu/tgpguide2019/

”Approved finals formats ”

Mycket information och jag begriper inte allt av det kan jag säga. Mycket termer jag inte känner igen. Men det ser ju inte ut som det går att få in IFPA-poäng i det format jag har tänkt mig.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag tolkar inte på samma sätt som PeoZ. 24 timmars kvaltid med obegränsat kval ger 20% TGP, men till det kommer 4% per spel, dvs 20 maskiner. Så har ni 19 spel i kvalet så räcker det med med ett spel i finalen.

Däremot tror jag inte att idén med att finalspelet "lägger till" poäng till grundspelet funkar, utan att det måste vara utslagning.

Tur jag förvarnade med att jag gissade :)

Kommer kvalspelen att räknas för alla även om det bara är 5 score per spel som räknas ? potentiellt så kan det bli en hög med folk som inte får en enda kvalpoäng...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag tolkar inte på samma sätt som PeoZ. 24 timmars kvaltid med obegränsat kval ger 20% TGP, men till det kommer 4% per spel, dvs 20 maskiner. Så har ni 19 spel i kvalet så räcker det med med ett spel i finalen.

Däremot tror jag inte att idén med att finalspelet "lägger till" poäng till grundspelet funkar, utan att det måste vara utslagning.

Tur jag förvarnade med att jag gissade :)

Kommer kvalspelen att räknas för alla även om det bara är 5 score per spel som räknas ? potentiellt så kan det bli en hög med folk som inte får en enda kvalpoäng...

Det blir bara topp-5-poängen som det delas ut poäng för (för att slippa scorekeepers och bara verifiera mot hs-listorna) så det kan bli rätt många som inte får några poäng alls. Teoretiskt sett kan en spelare bli ensam om poäng, eftersom om man har flera placeringar på ett spel får man bara poäng för den högsta, men däremot låser man ute andra från att få poäng på dom platser man har.

Vi kanske får se IFK ta 400 poäng (alla t.ex. 40 spel), samtliga GCn och plats 1-4 så inga andra får poäng?

Men det kan bli lite svårlöst att få till divisioner och vilka som går till slutspel i en B-division om det blir alltför många med 0 poäng.
« Senast ändrad: juli 12, 2019, 16:08:31 av FEZ »


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Kanske värt  att köra arcade tournament manager och självregistrering av något slag?
Det programmet fungerar kanon till poängkval och stödjer ju även ”unlimited” iomed att man kan registrera över sin tidigare poäng.


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors

PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Tror även matchplay.events funkar för obegränsat kval. plus att det går väl kanske att få en motspelare att verifiera?


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tackar för tipsen, men jag är så dum så jag ju redan har gjort ett eget system för det här. Vi körde det i onsdags, utan slutspel. Just nu ligger den tävlingen uppe:
http://thefezen.ddns.net/ (till den riktiga tävlingen kommer det vara en "riktig" domän)
... men den kommer försvinna alldeles strax tror jag. Om inte ikväll så i morgon.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tror även matchplay.events funkar för obegränsat kval. plus att det går väl kanske att få en motspelare att verifiera?

Om man spelar två och två, vilket kanske kan vara svårt att genomföra då det är fritt spelande på alla spel, skulle det kunna funka. Jag vill verkligen inte ha scorekeepers i alla fall. Det blir så mycket jobb med det.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag skrev nyss så här på stockholmpinball:

Citera
Vi körde en tävling i systemet igår. Tre timmars highscore-nötande på 12 spel (10 poäng till 1an, 2) 7 poäng 3) 5 poäng 4) 3 poäng 5) 1 poäng),och sen slutspel där alla mötte varandra en gång

Det delades ut 10 poäng för en slutspelsseger (så mycket kommer det inte vara i den "riktiga" tävlingen, men vi ville göra det lite intressant igår).

Resultatet ligger uppe här just nu:
http://thefezen.ddns.net/?division=A

Playoff-matcher:
http://thefezen.ddns.net/matches/
(B-divisionen körde ett annat slutspel som inte systmet har stöd för)

Det man kan konstatera från igår var att jag och inwoods drog iväg lite för mycket mot många i kvalspelet och gick ganska bra i början av slutspelet. Det resulterade i väldigt många relativt meningslösa placeringsmatcher.

Så att köra utan IFPA-poäng i det här systemet är inte aktuellt då skulle jag säga.

Att låsa ute andra spelare från att få poäng då man har flera 1-5-platser är inte heller så bra om man vill göra det lite mindre elitistiskt.

Citera
Det finns en diskussion på SFS kring det här också och det verkar som man måste ha någon slags direkteliminering i slutspel för IFPA-poäng. Trist, det är ...minst sagt... gjort.

Det jag klurar på nu är om man kan ge väldigt stora fördelar till den som kvalat bäst isf. av dom två som möts head-to-head (hatar 4-spelars-matcher).

Minst att den högre rankade får välja alla spelen OCH spela som tvåa iaf. Förhoppningsvis mer än så.

EDIT: kvalpoäng för den som inte kan få nog av att scrolla i poängtabeller: http://thefezen.ddns.net/?q=true
« Senast ändrad: juli 14, 2019, 23:02:10 av FEZ »


Tags: