Forum > Tävlingar

24-timmars-tävling

(1/11) > >>

Borttagen:
Tjip,

Det var väl en 10+ år sedan jag skrev något här, men nu är jag tillbaka i flippersvängen igen och tänkte dessutom arrangera en tävling.

Jag pastar in det jag skrev på stockholmpinball.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tänkte, kanske till hösten, arrangera en tävling som kommer pågå i 24 timmar i sträck. Vart det kommer att gå av stapeln är lite oklart just nu.

Det kommer vara set-the-highscore på samtliga spel, med highscore-listor. Inget kösystem eller någonting utan det är bara att nöta på, först till kvarn. Möjligtvis kanske man iofs. ska begränsa hur många omgångar i rad man får köra på ett spel på något vis. Under dom här 24 timmarna spelar man så mycket man vill och orkar. Det är alltså inte på något sätt ett krav att spela i 24 timmar i sträck. Det är bara att åka hem och sova när man vill det.

Jag tänker mig att man delar ut poäng för listplaceringar på spelen. T.ex.:
GC - 10 poäng
#1 - 7 poäng
#2 - 5 poäng
#3 - 3 poäng
#4 - 1 poäng

Samma spelare kan ju ha flera listplaceringar på ett spel, men det kommer bara delas ut poäng för den högsta poängen på spelet. Men har man flera placeringar låser man ute andra från att ta poäng på det spelet, så att säga. Dvs. om MCR har GC och #1 på ett spel skulle jag inte få poäng för #5, utan det är bara GC, #2, #3 och #4 som det delas ut poäng på då.

Jag fixar ett system där man kan rapportera in sina poäng så det går att se ställningen och dom olika skårerna på spelen. EDIT: systemet kommer vara tillgängligt på internet så det går att följa för alla.

Det kommer inte finnas scorekeepers utan spelarna får själva se till att rapportera in (dom bra, listplacerings-) poängen. Poängen kommer sen verifieras mot listplaceringarna på spelen så det inte blir något myglande. Flest poäng när dom 24 timmarna är över vinner. Jag tänkte inte ha något slutspel eller liknande.

Vi har minst fem deltagare till tävlingen tror jag: jag, APB, inwoods, Mulle och BAT. Troligen iaf. tre timmar spelande från MCR också. Är det fler som är sugna på det här?

Kom gärna med synpunkter och idéer på formatet för tävlingen. Ingenting är spikat nu annat än att det ska pågå i 24 timmar och att det kommer bygga på highscores.

Jag tänker mig förresten att man startar någon gång kring 10-12 på förmiddagen och sen nöter på i 24 timmar.

Om det inte finns några hinder för det (har inte så bra koll på hur det funkar) blir det en IFPA-tävling med WPPR-poäng osv.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tydligen verkar det inte gå att köra WPPR-poäng om det inte är ett slutspel med matchspel så det kommer antagligen inte bli några WPPR-poäng.

Finns det något intresse här för en sån här tävling?

INK:
Vi har kört med liknande kvalsystem något år för BPO, men det blir väldigt hårt för spelen som blir lite trötta efter ett par timmars konstant spelande om det är hårt tryck.

Borttagen:
Ja, Lord of the Rings vill man nog nöta på i ett tidigt skede för att kunna få några poäng.

Efter lite diskussioner på stockholmpinball lutar det nog åt att det blir något ganska obetydligt "slutspel" som kanske kommer pågå en timme eller två, där nästan all vikt för slutplaceringarna ändå kommer ligga på hur det gått med highscoren, för att kunna få in IFPA-poäng. Tyvärr har jag inte alls koll på IFPA, TGP osv. så det får skissa på av dom som kan det lite bättre.

DDH:
På BPO var det här ett väldigt slitigt format för deltagarna också, och inte särskilt roligt.

Dom har ju kört 24 timmarstävlingar i USA några gånger men det var mer matchspelsformat (=roligare).

TGP mässigt är väl det här ett okej format då det blir 24h unlimited qualifying men det krävs att minst 10% går till slutspel.

Edit: 24h blir 20% till TGP plus ett spel till TGP per spel som räknas för att gå till slutspelet.

Borttagen:
Jag hade den här funderingen på stockholmpinball:
Funderade också på om man kan köra något väldigt kort (en timme eller två) head-to-head-"slutspel" där man får (ganska få, vikten ska ligga på highscores) bonuspoäng som läggs till totalen.

Typ fem poäng per vinst, kanske fyra matcher så max 20 bonuspoäng totalt. Vilket isf. motsvarar två GCn.

Funkar det för att få in IFPA-poäng eller måste man ha matcher där någon slås ut?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion