Frispel

sedan 2001

Vad gör vi med folk som inte beter sig?

DDH · 28 · 10889

JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1491
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Det enda realistiska är att TDs avgör vilka som får vara med i deras tävlingar utifrån information före och under en tävling. Det finns ett brett register av dåligt beteende, allt från våld, trakasserier, fusk, osportslighet, glåpord och tillmälen etc. Jag har svårt att se att ex. en sfs-jury eller exempelvis country director MCR kan eller bör avgöra enskilda fall.

För att kunna dela adekvat information mellan olika TDs bör ett forum  (ex. messenger-grupp) skapas för TDs. Där kan saken diskuteras vidare. Jag skapade visserligen en sådan grupp förra året men då gällde det främst synka tävlingar och diverse detaljer och den har inte använts flitigt (och var ej komplett).


Edit: DDH, du får gärna skapa en sådan grupp där du bjuder in TDs i Sverige. Där kan allt som rör tävlingar ur en TDs perspektiv diskuteras.
« Senast ändrad: maj 09, 2019, 12:14:24 av JANI »


Uncle3D

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Aerobert – Håller med dig om att vi inte ska ha överseende med brott!

Det är däremot lätt att, i teorin, vara benhård och ”inte ha utrymme för gråzoner”. Problemet är bara att det i verkliga situationer finns gråzoner där det är svårt att bedöma vad som är olämpligt – och vad som är olagligt. För vad som är avsiktligt…eller ett missförstånd.

Exempel: Jag var på en tävling i Borås under det gångna året. Där var det minst ett par personer som blev ordentligt berusade. Sent på kvällen efter första tävlingsdagen, så upptäcker jag att någon tagit min jacka (värde 1.800:- och dessutom spöregnade det ute). Ringa polisen? Näe, jag tyckte det kändes överdrivet att ringa snuten. Hoppades på att det var ett misstag och att personen skulle lämna tillbaka den – vilket också skedde dag 2. (fick också höra att en berusad person setts i en likadan jacka som min, kvällen innan).

Med detta sagt, så tycker jag att man göra en bedömning från fall till fall gällande polisanmälningar. Vi ska inte ha överseende med brott – men jag vill heller inte se ett flipper-community där vi skickar polisen på varandra i tid och otid. Och nej, ”det är inte enkelt”, även om man skulle önska att det alltid var det…


MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 831
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Uncle 3D - en fet jävla smäll - är ett tecken på frustration från min sida, och jag vet inte hur långt det ligger ifrån din senare beskrivning om upptuktelse?
Hur som helst måste man sätta ner foten direkt. Stämma i bäcken. För du har rätt när du skriver att det är förövaren som ska skämmas och gå hem. Ut med personen som tafsar/kränker direkt. Många av oss har väl egna barn som börjar bli stora - hade någon tafsat/kladdat på min dotter lovar jag att sinnet hade runnit över på mej och jag hade fått ta konsekvenserna av det i efterhand.
Anledning till min syn på detta är att jag är en blåögd person - jag tror gott om alla, tills motsatsen bevisats, och när man sen hör något som beskrivs av DDH tror man knappt det är sant! Existerar detta verkligen? Hur kan någon agera såhär! Detta får absolut mej att överväga tävlandet. Jag vill inte stå intill en kvinnokränkare.

Har vår community någon policy eller riktlinjer?
Det är kanske dax att sätta ihop någon form av styrelse/styrgrupp som träffas en gång om året, med någon representant från de större föreningarna i de olika regionerna. Som LPA (Skåne), Göteborg, Borås, Jönköping/Småland, Stockholm och norröver. 5-6 personer. Ni synkar ju redan de större tävlingarna, så allmänna regler för dessa tävlingar och en policy att hålla sej till, borde kanske finnas? Kanske en tävling för bara tjejer?


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Jag tycker att Mackan träffar huvudet på spiken flera gånger. Vad jag ställer mig frågande till är en tjejtävling som del-lösning. Alltså, jag är för att det anordnas tävlingar för enbart tjejer, men inte av denna anledning. Då stigmas tjejerna ännumer. " vi gubbar kan inte sköta oss, så ni får en egen tävling". Det blir I förlängningen en fortsatt skuldbeläggning av den som blivit utsatt.

Nu är det ju bara vi gubbar som skriver och tycker.  Viktigt (viktigare till och med) är ju vad
de som utsatts själva, känner, tycker och tänker i frågan.

Det är bara vi i communityn (mest gubbar) som kan skapa förändring. Men förändringen borde ta avstamp i vad de personer som utsatts i olika sammanhang tänker och tycker.
/Micael MIM Magnusson


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Något slags TD-forum skulle för övrigt vara klockrent även i andra avseenden.
För oss som är nya i gemet dyker det ju upp en del frågor överlag.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Nu är jag kanske lite för lösningsorienterad i denna svåra fråga, men det är väl en tänkbar lösning att personen/personerna får alkoholförbud på tävlingarna. Vi har en dansk som är välkommen på tävlingarna, med förbehållet att han inte får dricka alkohol.

Jag har svårt att se att jag skulle porta någon från en tävling baserat på rykten eller hörsägen, vilket det är i dessa fall, hur trovärdigt eller sant det än är. Ett alkoholförbud skulle jag inte ha några problem alls att utfärda. (Mirko, du behöver inte kommentera mina eventuella förbud...)


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
PQ: du vill inte att jag jag kommenterar dina förbud? Förstår verkligen inte vad du menar..  ???
Matchstick Pinball


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bra och viktig tråd!
Jag håller med om omedelbar diskning och portning från pågående tävling/evenemang.
Däremot är jag för att ge folk en andra chans nästan vad det än gäller i livet, så det tycker jag att man ska göra här också.
Händer det sedan igen bör det bli strängare åtgärder av något slag.


K77

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tack DDH för att du startade tråden. Jag har funderat på den här frågan ett tag också.  Jag har själv blivit utsatt för inte ok beteende från manlig spelare. Inget som föranleder brott men tillräckligt övertramp för att jag vid tillfällen känner obehag och otrygghet på enstaka tävlingar.

Jag tycker idén om en TD grupp låter bra!
Sker det brottsliga händelser som stöld eller ofredande borde polisanmäland absolut uppmuntras och portning/diskning på studs. Jag tycker absolut inte att man skapar ett flippercommunity där man skickar polisern efter varandra om man anmäler. Är det ett brott ska det inte ses mellan fingrarna på utan anmälas oavsett om det är stöld eller ofredande.

Angående tjejtävlingar är det klart roligt om det fanns tillräckligt många som vill vara med men absolut inte i syfte för att skapa en trygg och mansfri tävling. Det blir ju istället tvärtom effekt. Vi, kvinnor ska inte behöva anpassa oss för att det finns ett fåtal rötägg som sabbar. Det är rötäggen som ska bort eller skärpa sig!

Jag tror vi kan bli bättre på att säga till och om inte för oss själva så i alla fall göra det för barnen som är med och spelar så att de inte tror att man kan komma undan med vilket beteende som helst!

Jag diskuterar gärna den här frågan mer om behov finns.


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad

Sami

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 257
    • Visa profil
  • Stad: uppsala
Hen ??
är det en transvestit som tävlar?


Det är ganska enkelt att se om det är en han eller en hon om man inte är extremt full.


Och för det andra vad för slags tafsning är det frågan om?

i sverige kan det som kallas för tafsning inte alls vara tafsning i övriga europa utan bara överkänsligt metoo feminist skojeri när nån har rört på axeln tillexempelvis.

Men visst om det är nån som går runt och tar på rumpor så e de bara stänga av HONOM.
för jag tror inte de finns några hen  eller transvestiter som tävlar på flippertävlingarna och går runt och tafsar på rumpor hela tiden.




aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Du behöver ta på dig ett par perspektivglasögon och inse att det inte spelar någon roll om vem det är eller vad som sker. Om en utsatt känner något obehag ska det uppmuntras till att rapporteras. Därefter får ansvariga besluta.

Sluta lägga vikt på agerandet och sluta förminska offret.
Ifpa ID 63357


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Man ska naturligtvis uppmuntra tjejer till att polisanmäla tafsande. Det är så jäkla trist att sånt förekommer och att tjejer som det går bra för, dissas verbalt av motspelare. Sånt beteende ska man slå ner på direkt man hör eller ser sånt. Det gäller alla som är involverade i en tävling.
Samtidigt så måste tjejer som blir ofredade verbalt eller fysiskt, direkt och tydligt meddela personen så att omgivande spelare uppmärksammas. Det här sista är lätt att säja, men för en del tjejer så kan det vara svårt att göra det, i en så maskulin miljö. Jag önskar att det fanns något bra sätt att lösa det här problemet, men jag har ingen bra lösning.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: