Forum > Flippersnack

Vad gör vi med folk som inte beter sig?

(1/6) > >>

DDH:
Vi har en del ruttna äpplen i våran community som ni kanske vet. Vi har folk som har stulit på tävlingar, vi har folk som har fuskat på tävlingar, och, som det här framförallt gäller, vi har folk som har tafsat på tjejer på tävlingar.

Nu finns det en specifik person som tafsade på flera tjejer inför flera vittnen på en större tävling förra året. Personen ombads lämna tävlingen direkt av TDn (Bra!) och den här personen fick inte vara med på ett par stortävlingar efter detta (Bra!).

Personen försvann ett tag och har nu börjat anmäla sig till tävlingar igen.

Jag är inte jätteförtjust i att en sådan här person kommer spela i samma tävlingar som mig, och jag tror inte att tjejerna som drabbades vill detta heller, fast jag vill inte tala för dom.

Vad borde det bli för straff från communityn för någon som gör sådana här grejer?

En del grejer är renodlade lagbrott som att tafsa i det här fallet, eller stjäla, och andra grejer är brott mot andan av att tävla.

Skall folk uteslutas en viss tid eller för alltid? Borde folk uteslutas från det stället? Uteslutas från alla tävlingar?

Borde man gå till polisen trots att en sådan process i vårat land är en väldig procedur och sedan kanske personen får dagsböter, om ens det? Skulle personen ens uteslutas från communityn efter en fällande dom? Spelar detta någon roll för hur vi borde agera som en community? Skuldbördan är det ingen tvekan om här.

För att återkomma till det ruttna äpplet så finns det ett engelskt uttryck som heter att "a rotten apple spoils the whole barrel." Är det detta vi vill skydda och sopa under mattan eller vill vi att våran community skall vara välkomnande till folk som verkligen vill spela flipper och vara välkomnande till tjejer? Vem skall känna sig välkomna på tävlingar? När har man försakat sig?

På flera ställen runt om i världen har flipper börjat växa så det knakar och på många ställen finns det en bra community för tjejer och det verkar stämma mindre i Sverige än på många andra ställen och det här är förmodligen en av anledningarna.

Hur kommer vi till rätta med detta?

PS: Tyvärr, men förståeligt, utesluter inte IFPA folk rakt av (oavsett övertramp eller bevisning) utan lämnar det upp till tournament directors att bestämma själva. En TD kan utesluta en spelare av i princip vilken skälig anledning som helst. Den behöver inte ens vara flipperrelaterad.

dahlman_peter:
Borde inte en formell polisanmälan uppmuntras?
En avstängning kanske är svår att genomföra rent praktiskt, en avstängning från community’n kanske inte hindrar personen från att anmäla sig till mindre tävlingar där arrangörerna inte känner till personen och dess bakgrund. Kan frågor som denna hanteras via IFPA på något sätt? Blockning i rankingsystem osv? Brukar det inte normalt sett finnas med i tex idrottsförenings-stadgar att en fällande dom ska ligga till grund för avstängning. Är långt ifrån att vara jurist, men kan det inte även bli snudd på diskriminering att neka folk deltagande på en öppen tävling om personen i fråga inte är dömd av domstol eller t.ex en tidigare dömd person som sedan avtjänat sitt straff?

DDH:
Är inte heller jurist men jag är rätt säker på att företag har avtalsfrihet så dom kan i princip neka vem som helst att bli kund av vilken anledning som helst så länge det inte har med sexuell läggning, etnicitet, kön, religion, etc. att göra.

Detsamma gäller för ideella föreningar.

IFPA blockerar inte någon i rankingsystemet utan det är helt upp till tournament directors att bestämma vem dom tillåter att tävla. Jag har pratat med Josh om detta.

doodle:
Bra och välbehövlig tråd!
Jag har I skrivande stund ingen vettig input
i vad och hur man ska agera i communityn.

Det kommer alltid att finnas ruttna äpplen, frågan är vilket utrymme man ska låta de få.

Det som triggar igång mig främst är oförmågan
att möta andra med respekt oavsett kön, etnicitet, religion och sexuell läggning.

I en så mansdominerad community som flipper så måste vi värna om de få tjejer som vågar & vill vara med och spela och tävla (trots ovan anledning). Vi vill så klart att fler tjejer ska vara med.

Och vad sänder vi för signaler till våra juniorer som är med på spelkvällar och tävlingar om vi låter sånt här "drit" sopas under mattan som människosyn, svårighet att veta vad som är mitt och ditt osv?!

frekla:
Nu när ämnet är uppe för diskussion kan jag passa på att nämna att det finns mer än en person som tar sig friheter mot kvinnor. Som de flesta vet så spelar min fru och hennes systrar samt min dotter flipper så detta är inget som har hänt någon enstaka gång. Vi har en annan tjej i Småland som i princip har slutat åka på större tävlingar pga att hon känner sig äcklad och kränkt. Jag var på tävlingen som DDH nämner och jag kan bara konstatera att ovan nämnda problem förekommer oftast på fyllan..

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion