Frispel

sedan 2001

Återförsäljare av flipperspel inom EU nekar konsumenter att köpa

JMN · 13 · 10812

JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Det har sedan ett tag tillbaka varit väldigt svårt att få leverantörer inom EU av sterns flipperspel att sälja till Sverige. Det har gått ett rykte att Stern har skrivit ett brev om att de avser att bryta deras försäljningsrätt sv Stern spel och under de senaste månaderna har tex pinball universe lagt till att de bara fraktar spel inom Europa. Vi har i praktiken varit hänvisade till Norge för att handla vilket ställer till en del problem som tex. Att p4p inte lagerför spelen, hanteringen av momsen blir krångligare samt dyrare pris.

Jag har nu i egenskap av privatperson börjat undersöka detta och allt tyder på att detta är olagligt, enligt EUs lagstiftning så får inte ett e-handelsföretag neka en konsu,ent att handla, detta sedan en förordning som kom 2011. Även sterns agerande strider mot lagen om jag nu tolkat den rätt. Jag har i dagarna skrivit en förfrågan om rådgivning till Sveriges EU upplysning och har även mailat pinball universe om kostnader för att skeppa spel till Sverige, samt upplyst dem att deras text på dess hemsida är olaglig.

Är det ngn fler som har liknande erfarenheter eller är jag  väg mot en deadend?


BMF

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: -
Finns det någon speciell anledning till varför Stern inte vill att europeiska firmor ska sälja spel till Sverige? Vissa gånger vet jag att sådant brukar bero på att en viss firma redan har en återförsäljare i det landet och inte vill att dom ska få ofördelaktig konkurens pga avgifter som dom får vis sin import ifrån tillverkaren pga regler i det landet. Men dessa regler kan ju gå att ta sig runt genom att varan "stutsar" i ett annat land. Fast i detta fallet finns väl ingen återförsäljare för Stern i Sverige?


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Vet inte just för Stern men normalt så är det för att upprätthålla priser. Dvs minska konkurrensen. Mina mail till div. Återförsäljare har tagit skruv, en som tidigare har nekat försäljning har nu backat, fick följande idag (utan att hänga ut vem det är):

thanks for your interest.
Where have you read that we are not shipping outside piiiiip (Screenshot)
In which title are you interested ?
To calculate the exact shipping cost we need your complete adress.

Har fått samma från ytterligare en... Att handla inom EU räknas tydligen som att handla inom landet...



aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Ja, EU-shopping ska inte vara nån skillnad momsmässigt. Frakt kostar ju såklart lite mer eftersom det är 130kg elektronik och trä som ska fraktas, men hela EU finns ju till mer eller mindre för att handel ska underlättas länder emellan.
Ifpa ID 63357


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Fast frakten kan ibland tom bli billigare då stora ÅF har bra avtal, senaste betalade jag under 50 euro för frakten från Europa för ett nytt flipperspel :)


suburban

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Från vilket land och vilken sida handlade du? Jag vill också handla nytt från annat land. Blir det bra priser eller är det bara tillgängligheten som ökar?



aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Bra nekrobump.

Kan själv följa upp med att majoriteten skiter i Stern och säljer gladeligen till dig.
Ifpa ID 63357


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Bra nekrobump.

Kan själv följa upp med att majoriteten skiter i Stern och säljer gladeligen till dig.
Intressant! 
Då kanske vi kan lista bra handlare i Europa här? Någon som vill dela med sig av någon?


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn

fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
P4P i Norge vill jag rekommendera, har handlat alla mina spel där (jätte många!)  ;D
Matchstick Pinball


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Ole på P4P är återförsäljare för hela skandinavium så vitt jag vet. Det är med all sannolikhet därför som inte firmorna nere i övriga Europa inte får sälja till Sverige. Det är väl Gary som inte vill att hans egna återförsäljare ska konkurrera ut varann. Att de ska ha sina egna områden.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg

Tags: