Frispel

sedan 2001

WPC-S problem.

JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
För att kanske vara lite mer informativ så är det framförallt J126 som behöver dras ur.
Samt lika bra att dra ur kontakterna på kortet A-20532, eftersom det borde vara trasigt eller skicka vidare något som är dåligt.

Sen kollar du Q32 och runtomkring där, och samma för Q44.


MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 832
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Tog tag i JM igen för ett par veckor sedan. Bytte Q44 och mätte motstånden runt Q44. Mätte oxå Q32 och den mäter rätt mellan 0,4 - 0,6, (märkligt då handen slutat fungera). Drog ut J126 och monterade ut kort A-20532.
Har slagit av och på spelet sporadiskt ett 10-tal gånger de senaste veckorna, spelat några spel när det stått igång och allt har fungerat (förutom urkopplad hand/trasig). Jag har då tänkt att det måste vara något fel på A-20532, mätt transistorna på kortet men de mäter rätt.

För någon dag sedan när jag slog på spelet brinner F104 av. Q44 trasig igen. Nu med A-20532 bortkopplad och J126 urtagen.
Finns det några mer tips från Johan (eller övriga)? :)

Jag kan ta ett kort från annat spel och sätta i och se om det håller, men det återstår ändå att laga det befintliga. Det känns som något på mpu-kortet tillsist bränner Q44. Det tog mycket längre tid denna gång med A-20532 bortkopplad. Innan gick Q44 på 10 minuter. Nu stod det på under lång tid och spelades flera gånger och under flera dagar/veckor.
//Macke


MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 832
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
För att förhoppningsvis avsluta min egen tråd lyfter jag den igen! :)

För något mer än en månad sedan tog jag tag i JM problemet igen! Började då i en annan ände och synade av spelplanens undersida istället.
Fann då en switch i kanten av spelplanen, till höger loop som var helt sammanpressad (den har inte reggats som felmeddelande). kontakten var av och diodens båda ändar klämda tillsammans med där kontakten/kabeln suttit.
De hade klämts ihop på grund av att fästet till där man drar upp spelplanen för att låsa för service hade självutgängat sej så mycket att den klämde switchen.  Den del som sitter i kabbens sidor som spelplanen vilar mot. Skruvade givetvis denna i botten så det inte kunde ske igen. (även en flasher var sönder så den transistor är oxå fixad).

Nu har spelet varit igång över en månad, och i går var det med på min lilla månadstävling. Allt håller och fungerar!! Kan det varit så enkelt?? ::)