Frispel

sedan 2001

Lagning av kabinett

Magnus

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
Tänkte att jag skulle få lite tips om hur man lagar ett illa åtgånget kabinett.

Utställaren har varit minst sagt ovarsam med spelet och detta har, förutom skador i dekalerna, resulterat i  att spelet är påväg att dela sig i höger framkant. Det glipar runt 5 mm i ovankant men är fortfarande sammanhängande i nederkant.

Hur göra för att på bästa sätt limma/skruva ihop det utan att göra mer åverkan och dessutom snygga till det rent utseende mässigt?

De främre benen har det nog både sparkats och dragits i ett otal gånger då de är sneda och vinda. Hur riktar man dem på bästa sätt? Fixera dem i skruvstycket och bryta till dem på frihand?

Kom med lite goda idéer.

Mvh

Magnus


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Hade jag varit dig så skulle jag köpa en förpackning epoxylim och ev en liten förpackning microballonger.
Tryck in ordentligt med lim i sprickan och sätt dra ett eller fler spännband runt kabinettet, lägg plastfolie (gladpack) mellan spännbandet och skarven och dra åt.
Torka bort det lim som rinner ut på utsidan.
På insidan kan du on du vill spackla med epoxy och microballongs blandning för att ytterligare förstärka.
Vad gäller benen så är det nog bäst att köpa nya eller bättre begagnade.
Om du böjer och bänder i den blir dom nog bara mer krokiga.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Nu är jag verkligen inte någon expert på just detta men borde det inte gå bra med vanligt trälim? Det är väl trots allt trä som ska limmas. Trälim och sen att dra åt ordentligt när skarven torkar borde fungera bra.

Rätta mig om jag har fel


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hej.

Jag skulle dessutom förstärka med en extra bit på insidan som kan skruvas fast på något vis.

Vad gäller fula skador och djupare märken på kabinettet, så grämer jag mig att jag inte fotograferade när jag lagade upp ett fult hål på mitt MM.

Det både spacklades och blev målat till ett resultat som nästan är osynligt!

Jag skulle kunna laga ett litet märke som finns längst bak på mitt SafeCracker bara för att dokumentera, och visa att det faktiskt på ett lätt sätt går att laga fula kabinett.

Så länge:
Lycka till
« Senast ändrad: oktober 16, 2002, 20:34:06 av Pinballark »


Jonte

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
  • Stad: Värmdö
Jag har limmat kabinett som släppt delvis i fogarna (främre högra hörnet verkar ofta vara drabbat p.g.a. plungern, även på spel med elektrisk plunger). Och jag har använt vanligt trälim med bra resultat.

Viktigt är förstås att sätta fogen under tryck, med t.ex. tvingar/limknektar eller spännband.

Uddis: Ursäkta okunnigheten, men vad 17 är microballonger för något?


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Eh ja...

Microballonger...

Som ingenjörs wannabe tror man att det är självklart att alla vet vad man pratar om...

Det är ett utfyllnadsmedel till framför allt epoxy (och ev andra härdplaster) som man kan blanda ett mycket bra spackel med.
Skälva microballongerna är vad det låter som små ihåliga bubblor, dock vet jag inte riktigt vad de är gjorda av, men en rimlig gissning är just epoxy :-)

Fördelen med epoxylim är att det är så kallat fogfyllande, vilket i praktiken innebär att två ytor som ska limmas mot varandra inte behöver "passa in i varandra" så noga. Man behöver inte heller något högt presstryck, snarare tvärt om. Givetvis måste dock trycket vara tillräckligt för att så att säga, få det att se snyggt ut(ingen skarv som syns).
För vidare läsning rekomenderas NM Eopxyhandbok, som kan beställas gratis från www.nilsmalmgren.se


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
En VARNING till alla som måste laga ett sprucket kabinett! Jag var tvungen att limma nedre vänstra hörnet på mitt Getaway. Allting gick jättebra med trälim och några knektar, men hela kabinettet vred sig på något mystiskt sätt, så att jag inte fick ner spelfältet... Efter lite våld och en hel del svordomar löste det sig, men det var en pärs...
Mitt tips är att kontrollera att allt går i som det ska innan man trycker ihop eländet... Tänk efter före! (Gammalt gubbuttryck =)
« Senast ändrad: oktober 20, 2002, 17:06:23 av Replicant »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil

Magnus

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
Tack för flera bra inlägg och tips. Om tiden finns ska jag skrida till arbete i helgen.

Mvh

Magnus


Tags: plunger