Forum > Flippersnack

TILT! - Flipperspelens Kultur och historia Invigning den 9/2 kl. 14.00

(1/3) > >>

matsholmquist:
Hej!

Har tidigare berättat att Claes Johansson och jag tillsammans med Västergötlands Museum i Skara skall arrangera en utställning om flipperspelandet i Sverige. Från början trodde vi att utställningen skulle heta "ANDRA GÅNGEN TILT", men eftersom det nu blev "TILT! - Flipperspelens Kultur och historia" startar vi en ny tråd.
Utställningen, som är en del av museets hundraårsjubileum kommer att pågå ända fram till den 8 september, och invigs, som sagt, nu på lördag kl. 14.00. Utställningen behandlar bland annat följande:

- Flipperspelandets historia i Sverige (hur och när kom de första spelen hit, vilka var det som initialt spelade och vilka är det som spelar nu?)
- Press- och politikerdrevet mot flipperspelandet i slutet på 70-talet/början på 80-talet, som ledde till de lagar, som vi till stora delar fortfarande har idag
- Uppkomsten av dagens flippertävlande
- Uppkomsten av privata flipperhallar
- Tjusningen med att meka med flipperspel

En speciellt framtagen katalog på 40 sidor kommer också att finnas till försäljning.

Än en gång: alla är hjärtligt välkomna!

joey:
Kanonfin utställning!! 
/JEY

matsholmquist:
Hej!

Invigningen hölls, som sagt var, igår klockan 14.00 och vi var, gissningsvis, runt 75 personer på plats. Inför utställningen hade två stora och positiva artiklar publicerats i Skaraborgs Läns Tidning och Nya Lidköpings-Tidningen.
En av de närvarande var Skara-Bert, som engagerade sig hårt i frågan om flipperspel på offentliga platser. Han berättade att han inte bara spelar flipper varje dag - ofta tillsammans med sina barnbarn - utan också att han på sin campingplats utanför Vänersborg vill sätta upp en spelhall. Om jag uppfattade honom rätt, skall han i sin "Berts värld" återkomma till frågan och propagera för att få bort de lagar som just nu begränsar flipperspelandet.

granman:
Hejja Bert!!

Bally:
Den ska man försöka besöka. Det får bli när jag tar ut sommarjaggan, glida ner till skara och sen vidare till en barndomsvän.

Det som är skönt är att även spelinspektionen vill ta bort lagkraven för att ställa ut spel och bara ha en anmälningsplikt utan avgifter.
Det gäller bara att riksdag och regering gör något åt lagstiftningen.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion