Frispel

sedan 2001

Williams system 9 space shuttle

granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Har tagit mig lite vatten över huvudet å köpt ett space shuttle som vägrar boota upp. Från början var det error code 7 som vad jag förstår är ett generellt fel att CPUn inte bootar upp eller inte kan kommunicera med övriga chip.

En bekant har lyckats få kortet att visa ertor code 0 vilket det ska göra vid normal drift men sen händer inget mer. Alla displayer är svarta och spelet reagerar inte på något. Trycker man på diagnostikknappen (sw1) så slår spelet i någon random solenoid och visar error code 2 på cpu displayen. Detta ska alltså betyda att cpu rommen är fel. Den är bytt två gånger och bytt sockel. Ljudrommen är också bytt, dock inte speachrommarna.

Skulle behöva en knuff i rätt riktning. Jag vet inte om displayerna är trasiga eller inte. Det syns en liten orange prick i creditdisplayen om man tittat från en viss vinkel brant uppifrån så det borde finnas rätt spänningar på displaykortet.

Men visst borde spelet starta upp utan displayer?

Ska spelet boota om det är något fel på speachkortet?

Har provat starta spelet utan ljudrom, spelet bootar till 0 och sedan error code 2 om man trycler diagnostikknappen.


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Framsteg! Spelet bootar nu upp å går att spela. Flipprarna är dock väldigt trötta trots att hela mekanismen är ny, inkl basplattan. Displayerna är svarta, allihop, och ljudet borta.

Jag är ett PIA chip kort så PIAn mellan cpu å ljud cpun fattas vilket åtminstånde delvis förklarar ljudproblemen. Är inne på RAM-kretsen för ljud cpun oxo. Har bytt alla PIOr på kortet för övrigt, dom var i grunden rooten till problemen hittils.

Mest orolig är jag för displayerna. Finns det några vanliga fel på displaydriverkortet som man skulle kunna kolla upp?
« Senast ändrad: februari 01, 2019, 08:05:10 av granman »