Frispel

sedan 2001

Övre flipper på White Water ryckig/släpper

djuran

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
  • Stad: Lindome
Hej!

På senare tid har den övre flippern på mitt White Water börjat uppföra sig underligt. Ibland då man trycker till knappen så rycker den bara till lite, ibland är den lite sen i start så att säga och ibland då man håller inne knappen så slår den tillbaka i förtid.

Någon ide vad det kan vara för något? Spolen? Dioderna? Något helt annat?


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan

djuran

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
  • Stad: Lindome
Vid flipperknappen? Fast det är bara den övre flippren som uppför sig konstigt. Den nedre flippern på höger sida, som ju går på samma knapp funkar fint...
Kan det fortfarande vara knappen som är konstig då?


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Sitter två optoswitchar på varje kretskort som styr flipprarna. Ta lite fönsterputs och försök komma åt att tvätta alla optos och se om det blr bättre.
Play a real game, play pinball


djuran

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
  • Stad: Lindome
Nu känner jag mig hemskt dum, men var sitter dessa kretskort med opto-switchar??? Jag kan ju i manualen se att se ska finnas flipper opto board. Men var sitter de???


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda

MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping

LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Precis innanför flipperknapparna. När du trycker in knappen flyttas en plastbit så att två optos får ögonkontakt och flippern aktiveras.
Kolla kablarna till flipperspolen också om du inte gjort det, ryck lite i dem vid flipperspolen och kolla så inte lödningen ser dålig ut.


djuran

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
  • Stad: Lindome

LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Du är på rätt ställe. Trodde det var optos på det spelet men tydligen inte. Kan ju bli dålig kontakt även på dessa, rengör kontaktytorna. Men jag tror faktiskt mer på lödningarna vid spolen


djuran

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
  • Stad: Lindome
Lödningarna är ju inte jättesnygga men jag tror faktiskt att lite 5-56 på bladfjädrarna löste problemet! Tack så mycket för hjälpen 8)


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
5-56  >:( ..

Du tigger om problem grabben ..

Rengör istället , det kommer bara att gucka igen när man klabbar på sånt skit ..
Isopropanol el t-röd på an bit styv kartong och sen tryck ihop och dra några ggr så blir det bra .. I nödfall kan man behöva fila kontaktytorna ..


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
White water ska ha optos vid flipperknappen. Förmodligen har en utställare tröttnat på att det krånglar(bladswitch är ju stabilare vid lågt underhåll) och bytt ut optokortet.
Men precis som larsson säger är det big no no att smörja med nått. Själv tar jag ett lite styvare papper och drar mellan kontaktytorna. Fila för, som sagt, ses som en riktigt akut lösning :-)


Tags: diod opto spole switch