Frispel

sedan 2001

Grillat driver board x-files (sega)

Mia_j

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
Ja som bilden visar så verkar korten till x-files vara rätt grillat! Är fan hål i kortet! Nu funkar spelet hyfsat! (Andra fel) går detta laga eller måste man köpa nytt kort? Fruktansvärt irriterad på det, inte varit annat än fel på detta flipper som skulle funka helt utan problem..
« Senast ändrad: januari 17, 2019, 19:53:11 av Mia_j »


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Nu ser vi inte bilden, men tror jag sett den ändå :) Q3 går till Super VUK enligt manualen.

Just om det är värt att laga kortet/ful-löda eller byta är svårt att säga, men då du säger (andra fel) kanske det finns fler tvivelaktiga lödningar/kretsar ?
« Senast ändrad: januari 17, 2019, 19:49:01 av PeoZ »


Mia_j

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
Tack snälla för svar! ser du bilden nu i original inlägget nu?
vuken funkar (förutom att plungern gick av i plasten igår, ett av de andra felen)
försöker hitta felet till att inte diverten funkar, så hitta jag detta med! men det kan säkert finnas massa fullödningar, lagade en lödning i förrgår.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Skulle nästan säga att Q1 till Q4 (och komponenterna runt dessa) ser ut att vara lite brända. kanske kan vara värt att ta bort kortet ta bort komponenterna och byta dom till nya fräsha, å andra sidan om alla dessa funkar kanske det är lika bra att låta vara till det blir fel på dessa, då vet du iallafall var felet ligger :)

Kolla runt Q19 som verkar vara divertern (om jag läser rätt).


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Det där är väl inget  ;D

Köpte ett Jurassic Park Lost World för några år sedan med en rätt saftig skada på powerkortet. Gick finfint att fixa. Snyggt, nja, men funkis i vart fall.


Mia_j

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
Granman... ja jäklar så det såg ut.... hahaha, ja få är mitt inget att gnälla över 😂 PeoZ jag har testat Q18 som ska vara den diverten med (diodläge?!) på multimetern. Får värden 1 när jag satt  svarta på basen och röd på de andra benen.Är detta normalt eller?
« Senast ändrad: januari 18, 2019, 20:25:53 av Mia_j »


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Oj ! Det det verkligen grillat ut. Inte illa att få det att fungera igen.

Vad är det typiskt sett som har hänt på ett sånt kort som Granman postat ? Kortslutning i samband med att nån jobbat med kortet under ström - eller nån komponent som hettat ordentligt och sen brunnit ?


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Måste ju vara någon som satt i för stor säkring och sen har någon spole brunnit. Kontakten som skulle sitta där drev high power solenoids. Kontakten var helt förkolnad och jag blev tvungen att sätta kontakten på powerkortets J4 kontakt (Flipper in Port). Den användes inte av spelet så fick sätta ny molexkontakt där, skära av lite banor på kortet för att isolera kontakten från övrigt och sen kablar från transistorerna på undersidan. Det bruna delen av kretskortet som jag satte alla transistorer på fäste jag med smältlim på orginalkortet.

Det var rost på plåten bakom kortet nästan hela vägen upp till CPU-kortet som om det brunnit med öppen låga inne i backboxen.
« Senast ändrad: januari 19, 2019, 19:11:21 av granman »