Frispel

sedan 2001

Problem divertor x-files. + trasig spole.

Mia_j

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
Hej! Har precis köpt mitt första flipperspel 😊 Dels så verkar det vara problem med diverten, det verkar inte gå i gpng, eller är det så att den går igång efter ett visst antal träffar eller poäng? Funderade på att testa spolen som sitter till, eller borde jag fått en felkod? Jag fick felkod i går på att auto launch spolen gått sönder, så tänkte byta den. Eller kan det vara något annat fel med diverten? Efter som det inte syns nån felkod? Är helt ny på detta och kan inget om el och elscheman än! Tacksam för hjälp!


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Oftast så är det något annat som inte funkar om en spole säger att det är fel, så innan du byter den, kolla de lite mer lätta felen först... som typ lödningar och kabelfel.

Det borde finnas en solenoid-test i menyerna som du kan nyttja för att se om divertern funkar eller inte. Manualen är din vän (och saknar du den finns den på IPDB).


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Såvida du inte har ett Gottlieb-spel. Det är alltid bra att informera om vilket spel/var på spelet det gäller när man har problem då det kan finnas olika lösningar beroende på märke och vilken grej som krånglar.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag bara antog att det handlade om X-files då det stod i ämnes-raden. :)


Mia_j

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
Det är ett x-files (sega) gäller diverten vid flukeman. Jag har testat alla spolar i testet nu och just den funkar inte. Ska dubbel kolla så alla sladdar sitter ordentligt, men jag tror de gjorde det. Dock är det nån lampa på i/o kortet (heter det så? 😂) som inte lyser som hör till diverten. Auto launch problemet var en kabel som släppt, så det var lättlöst problem! 😊 kollat igenom manualen 👍 dock är alla elscheman som grekiska, men man får väl försöka lära sig lite!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Haha, det var jag som bara läste inlägget, my bad. :-)

Enklast vore det om en säkring gått förstås. Men ibland kan det vara ett annat fel som gör att säkringen går. Men börja med att kolla den på Driver-kortet (som det heter).


KAIN

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 323
    • Visa profil
  • Stad: Örkelljunga
Divertern ovanför flukeman ska guide:a bollen till vänster flipper förutom under multiboll då ska bollen hamna på höger flipper.
Kan vara så att den även går till höger flipper under vissa modes. Va längesen jag hade ett x-file.
KAI #4334   "Quitters never win"


Mia_j

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
tack KAIN, jag trodde det var något sådant, dock funkar den inte alls!
nu har jag testat att mäta Q18, med diodtestet på multimetern och då blir mät värdena så här:
röd sladd på b och svart på e =813. r på b och s på c= 702. r på c och s på e= 1.
precis tvärtom med sladdarna ger 1. 1. och 532. funkar den som den ska då eller?

sen kom jag åt och testade spolen på "öronen", den är en sån med diod på. testade med ohm och då blev det 1 även om jag vände sladdarna om. den funkar inte som den ska va? eller måste jag klippa bort dioden för att få rätt värde?



LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Q18: Testa att mäta ett par andra likadana transistorer och se om du får liknande värden, i så fall funkar den ju som den ska. Kan skilja en del mellan dem men om Q18 sticker ut mycket från de andra kan det vara värt att byta.

Ohmmätningen på spolen verkar däremot sämre. Förutsatt att multimetern är inställd på rätt område så låter det som att spolen är av någonstans. Oftast händer ju det nära öronen, där lindningen börjar. Brukar gå att löda ihop igen.