Frispel

sedan 2001

Sundsvall pin frenzy lördag 5/1

JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Vi testar det nya formatet (först i Sverige?!?).. Så har ni inget för er på lördag så kom till Sundsvall och prova. Detta är första gången vi testar detta format och allt körs via matchplay, vi räknar dock detta som ett första test så en del strul kommer säkert att förekomma =) Vi kommer att utvärdera resultatet/formatet/spelen för att sedan se hur det ska balanseras, så detta får ni ha överseende med. Anmälan görs direkt i tråden nedan

Har ni inte vägarna förbi eller tar er vägarna förbi så finns turneringen på:

https://matchplay.events/live/8drvw

Formatet:

3 timmars pin frenzy! Kort beskrivet så spelar 80% av alla deltagare samtidigt. När en match är klar tar man den första i kön och spelar en till match medan en av spelarna hamnar sist i kön. De 4 spelare som efter tre timmars spelande har flest vunna matcher går vidare till slutspel. Där spelas en fyraspelars final där den som kommer sist i varje match är eliminerad.

Då denna tävling är hårt tidsbunden så kommer finalen att exkludera alla långspelande spel. De fyra spel som spelats mest under kvalet kommer att bli de fyra finalspelen!

I kvalet ingår alla tillgängliga spela, även de classicspel som föreningen har till förfogande. Insläpp sker kl 12:30 i lokalen för inspel och eventet startar 13:30 sharp och beräknas vara kl ar 17:30

Kostnaden är 150 kr för icke medlemmar och 100 kr för spelmedlemmar. Startavgiften ingår för nyckel- och stödmedlemmar
« Senast ändrad: januari 03, 2019, 18:10:30 av JMN »


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag förstår inte riktigt formatet.
Blir man alltså bestraffad för att spela bra och länge (iom att man då hinner spela färre matcher)?
Eller viktas vinsterna på något vis, så att t ex 5 vinster av 6 är bättre än 7 vinster av 12 (vilket det ju är)?


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Skulle säga att det är mer ett casual format än ett format som SM ska avgöras på.

Det är skillnaden mellan vinster och förluster som det räknas på så 5/6 = +4 vinster och 7/12 är +2 vinster (om jag nu räknat rätt). Så spelar du länge och vinner så är det ingen större förlust (om man nu säger så)... Det som dock blir lidande är antalet matcher vilket räknas in mot TGP, om man nu är intresserad av WPPRs.

En klar fördel är att du vet i förväg hur lång tid tävlingen kommer ta då man sätter en slut-tid. Dessutom stödjer Matchplay formatet vilket gör det hela mycket enklare.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
I vissa lägen kan det löna sig att vaska  och i vissa lägen att maska.

Sen att ens motståndare och spel slumpas pga när man blir färdig och vad som är ledigt gör att det inte är något särskilt bra format. Fast det är intensivt, tidsbestämt, och roligt, ibland. Lite som critical hit känns det som detta kanske inte borde vara ett wppr givande format.


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
MCR, då du är country manager så kan jag delge dig vårt data för vidare analys :) (kommer separat på nått sätt när jag är klar)

Exakt hur det slumpas vet nog bara matchplay men spridningen var från 16 matcher till 21 matcher på 3 timmar. Värt att notera att personen som hade 16 matcher vann kvalet medan den som hade mest kom trea från slutet.

Placeringarna i toppen var heller ingen större överraskning, någon föll igenom (läs mig :-P)) och ngn gick det mycket bättre för men annars var det ungefär som förväntat. Jag antar att josh vet vad han gjorde när han gav detta format hög tgp status så att det är nog inte bara skräp :) 


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Ursäkta min okunskap, men hur vet man vem som ska möta vem? När första matchen i tävlingen är färdigspelad så blir det 2 spelare som går till sekretariatet. När nästa match är färdig kommer det 2 till, vem ska då möta vem?
Stay cool, Daddy-O


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Vi hade parametrarna 18 spelare, 20% i virtuell kö och ties = wins.

Det innebär att vi hade 4 spelare i kö, när två kom till sekretariatet så blev en av spelarna placerade längst bak i kön medan den andra plockade med sig den som stod längst fram i kön. Du spelade alltid eller iallafall nästan alltid 2 matcher i rad för att sedan få vila i några minuter. Allt detta behöver man dock inte bry sig om utan matchplay sköter det åt en. Direkt när resultatet är på plats så lottar den ett nytt spel följt av vilka som ska spela.

Vi valde också att lägga upp matchplay (big screenläget) på en storbilds TV så där kunde man se kön + resultatet i realtid! Mycket trevligt och snyggt..


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag tror att i första matchen så blev förloraren placerad sist i kön och vinnaren spelade sin andra match med den som då stod först.


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Förloraren stannar egentligen kvar på spelet om dom inte spelat spelet två gånger i rad redan, då stannar vinnaren kvar. Men det finns väl settings för detta.

Mitt problem med formatet är att det kan utnyttjas vid flera olika sorters situationer.

Exempelvis,

-om det går bra för mig så kan det löna sig för mig att maska och dra ut på nuvarande spelet så länge som möjligt genom att jag då spelar konservativt eller andra strategier. Detta håller då kvar min motståndare. Både att jag spelar längre eller att min motståndare kan vara fast i det här partiet kan gagna mig beroende på situation.

-om det går riktigt dåligt för en spelare kan denne också spela ut nuvarande match på ett långspelande spel eller sätt för att i alla fall få en vinst och igen håller detta kvar motspelaren.

-slumpen av motståndare gör ju att någon kan få möta toppspelare flera gånger medan andra får blåbär flera gånger.

-slumpen av spel gör att vissa hamnar på spel som gagnar dom flera gånger med andra hamnar på sämre alt. bättre spel. I vissa situationer är långspelande bra och i andra snabbspelande.

-även om det är emot reglerna så kan spelare i maskopi bestämma att man låter en kula avgöra för att partiet skall gå snabbare.

-Ligger jag under stort på ett spel är det i mitt intresse i vissa situationer att spela ikapp och i vissa situationer att bara vaska kulorna. Dessa anledningar gör det lite tveksamt som WPPR-givande.


Alla tre gånger jag har spelat formatet - i Japan för fem-sex år sedan och i Oslo i december - har det varit situationer med formatet som inte kändes rätt.


Men, som sagt, tidsbestämt, intensivt, roligt, bla bla  :-\



 


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag var med och körde och det jag tänkte mest var en nackdel för formatet var att jag fick möta samma spelare lite väl många gånger. Jag fick t.ex. aldrig möta vinnaren vilket antagligen berodde på att han spelade långsamma matcher och att jag inte gjorde det :)
Jag funderar dock på att om man förlänger kön lite så borde detta kanske förbättras lite också? Längre tid i kön borde göra att det blir större chans att man träffar på de som spelar längre partier... eller tänker jag fel?

Sen att utnyttja systemet med att spela länge, kort mm. kan ju kanske eventuellt göras av nån kalkylerande djävel ;) men vi pratar ju inte SM här så :)


Tags: