Frispel

sedan 2001

Problem med motorn på Corvette

Choustie

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 570
    • Visa profil
  • Stad: Falkenberg
Hej

Har problem med motorn på corvette. Den skakar inte fram och tillbaka utan låser sig bara i en position och ligger kvar där (coilsen drar den). Jag har provat att justera balansen på motor och jag har bytt ut alla coils och skruvat isär och rengjort motordelen.

Problemet är precis som detta klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=Dby5IS5BMi4

Någon som har haft detta problem själv eller tror sig veta vad det kan bero på? Kan det vara något fel på någon av de två korten som styr motorn (ett under spelplanen och en i backboxen)?

/Andreas

/Andreas


tir

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Du har kontrollerat att opto 71 och 72 fungerar som dom ska?


Choustie

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 570
    • Visa profil
  • Stad: Falkenberg
Ja, de registrerar när jag flyttar den manuellt. Misstänker att det är ett IC fel eller dylikt då den har fungerat tidigare i min ägo. Tänkte mest om det var ett vanligt problem där man vet var man skall börja så man slipper gå igenom allt :)

Tack för input / Andreas


tir

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ok.
Jag lagade en motor med liknande problem för några år sedan men jag minns inte exakt hur det ser ut i spelet.
Jag har för mig att det finns ett kort under spelplanen som enligt manualen heter A-19243.
På det kortet sitter ett antal termiska motstånd, dessa:
https://www.marcospecialties.com/pinball-parts/5012-14318-00
På ett av motstånden hade ett ben släppt inuti i motståndet, detta resulterade i att motorn endast drog åt ett håll.
Visuellt såg alltså kortet bra ut, även när jag mätte komponenterna var det frid och fröjd eftersom det trycket jag la på benet med mätproben skapade kontakt i motståndet.
Av en slump noterade jag att ett av motstånden vred sig på ett onaturligt sätt när jag mätte de övriga komponenterna på kortet så jag drog lite i den och upptäckte det lösa benet.

Kan vara värt att kolla upp på ditt spel.



Choustie

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 570
    • Visa profil
  • Stad: Falkenberg
Tusen tack för tipset. Skall kolla detta nästa gång jag tar mig ner till hallen :)

Återkommer med uppdatering i ärendet

/Andreas


Choustie

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 570
    • Visa profil
  • Stad: Falkenberg
Har efter många om och men plockat ur korten och mätt upp dem. Verkar vara precis som du säger tir att en av motstånden inte är som de skall så beställt nya och se om det hjälper. Har också lokaliserat vad som verkar vara en kortslutning på U2 på huvudkortet till motorn så beställt lite nya sådana med. Återkommer när jag fått mina varor och satt dem på plats.  8)

/Andreas



Choustie

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 570
    • Visa profil
  • Stad: Falkenberg
Bytte delarna. Fortsatt samma problem. Kommer ta en paus i arbetet med spelet ett tag. Tack för all hjälp så länge.  :)

Med vänlig hälsning, Andreas
« Senast ändrad: januari 10, 2019, 17:44:37 av Choustie »