Frispel

sedan 2001

Flipper SM 2018 - Officiell Spelsettingstråd

DDH · 74 · 18491

Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tycker att ballsave bör tas bort på alla spel (utom möjligen spel som oundvikligen ger en elak feed från start, t.ex. JM). Vad är logiken i att vissa spelare ska få en extra kula som belöning för bristande prestation? Logiken med ballsave är att nybörjare ska får en minsta garanterad speltid per inmatat mynt på utställda spel - där är det rimligt, men inte på tävling.

PQ, du tycks mena att ballsave skulle bidra till att minska slumpmomentet. Jag är tveksam. Ballsave gör ju att en svagare spelares chanser ökar gentemot en starkare spelare (en svagare spelare är ju mer sannolik att utnyttja ballsave). Dessutom ligger det ett ganska stort slumpmoment i huruvida man drainar precis innan eller efter ballsaven timar ut.

Det finns bättre sätt att låta SM-deltagarna få minsta garanterad speltid än att ha ballsave. T.ex. genom att låta alla spela fler kulor. Vilket görs i årets SM jämfört med tidigare SM. Således: nu finns utrymme för att ta bort alla ballsave.


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Vill bara påpeka att det är lite otydligt och motstridiga uppgifter på sm-sidan mellan tävlingsformat och spelordning. (Troligen ett ärvt fel)

Inte så viktigt för mig eller många här men det är många med mindre tävlingsvana som skall vara med.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag håller med Alvar.
Och precis så, och med i stort sett samma resonemang (mer rättvist utan ballsave etc), kör nan ju på IFPA-VM också.

DDH: Tack för JM-förklaringen!
« Senast ändrad: november 26, 2018, 06:59:05 av MCR »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
JG: Jag ska leta igenom texterna igen! Det blir i alla fall singelspel på alla försök. Bara de 30 sekundernas provspel som sker "gemensamt". Vi skickar ut ett mail i veckan med all nödvändig info. :-)


FRA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
  • Stad: Blekinge
DDH & INK ni är grymma! Tack för att ni arrangerar SM 2018! Vi är ett gäng engagerade gnällrövar som älskar er!


menlivet

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
  • Stad: Västerås

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
"Ballsave gör ju att en svagare spelares chanser ökar gentemot en starkare spelare (en svagare spelare är ju mer sannolik att utnyttja ballsave). Dessutom ligger det ett ganska stort slumpmoment i huruvida man drainar precis innan eller efter ballsaven timar ut. "

Med det argumentet borde det rimligtvis vara så att trekulors på classic är att föredra framför femkulors, vilket jag inte riktigt håller med om. Argumentet att man ska ha femkulors på classic är just för att den skickligare spelaren ska kunna ta hem matchen. Om man bara har trekulors så tar slumpen över för mycket.
Jag kanske tänker fel?

Att ta bort ballsave, som för mig är en del av spelupplägget, är i mitt tycke fel. Det finns många sätt att, inom spelets idé, försvåra det. Öka outlanes, strama åt tilt, stora gummin vid rampingångar etc. Jag har dock respekt för att tävlingsledningen väljer de sätt som passar dem för att förkorta tiderna.

Detta får väl hamna i kategorin" låt oss vara överens om att vi inte är överens" :-)


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
PQ: Ju fler kulor/partier desto mindre slump. Detta gäller oavsett om det är classic eller moderna, om det är flipper, tennis eller poker. Femkulors eller trekulors kvittar så länge man kompenserar genom att öka/minska antalet partier (fem trekulors omgångar är detsamma som tre femkulors omgångar, typ).

Ballsave är något annat än att öka antalet kulor generellt - det är att öka antalet kulor för vissa spelare men ej för andra. Så förstår inte riktigt din analogi.

Edit: Är såklart medveten om att anledningen att classic har femkulors är att bolltiderna är kortare. Min poäng är att man lika gärna hade kunnat lösa detta med att ha fler partier classic med tre kulor per parti, och att detta inte bör ha något med avsaknad av ballsave att göra.
« Senast ändrad: november 26, 2018, 10:54:15 av Alvar »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Eftersom det enligt kalendern är den officiella basha P Q-dagen idag, så håller jag med Alvar om att jämförelsen med classics haltar. :-)

Vad gäller huvudfrågan om ball save så klistrar jag in Josh Sharpes synpunkter nedan.
Jag tycker att han på ett bra sätt (och jag håller med honom) motiverar varför IFPA stänger av ball saven.

Citera
For me (and Zach) personally when setting up for any official IFPA events, it’s not a timing issue, but rather an issue of fairness for all players when playing a given machine. It’s also not an issue of trying to balance out a skill to luck ratio problem (as seen by the fact that 3 out of the top 4 qualifiers at IFPA12 were the top 3 overall finishers - we won’t talk about the one player that didn’t make it) :slight_smile:

When you add a ball saver to the game, let’s say 3 seconds, this situation now becomes available:

Player A --> Plunges, ball comes down to the flippers, player gets two shots, drains out the right outlane in 2.8 seconds. Their reward = EXTRA BALL

Player B --> Plunges, ball hangs out in the jets, sling/sling/outlane in 3.3 seconds. Their reward = END OF BALL BONUS

IMO Player A doesn’t deserve a reward nearly as extreme as an extra ball in play over Player B in this situation. The idea behind ball savers is to eliminate house balls from the equation, but it doesn’t guarantee that it does. House balls still happen after the ball saver timer ends, and balls that weren’t “house balls” (player had control of the ball) can then drain before the ball saver timer ends.

The only options we feel keep things as fair and balanced for both players is to either A) offer no ball saver if possible and start the ball in the plunger lane, or B) offer no ball saver and always place the ball on a flipper to start the game.

Seeing how option B is a giant pain in the ass, and option A is how pinball has been for decades and decades before the 90’s, we prefer option A.

Pinball has always been about trying to control a ball that is out of control, with no guarantee that a player will have a minimum of 1 opportunity for a flipper to make contact with the ball on any given ball in play.

With respect to ball savers in multiball, most games don’t have a setting to turn those off

Citatet kommer från nedan  tråd, om ni vill läsa mer om hur diskussionerna gick.
http://tiltforums.com/t/on-ball-saver-in-high-level-competition/611/3


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Jag köper argumenten och går in på ett annat spår :-)

Sedvänja samt att SM är en tävling som tilltalar en mycket bredare publik än alla övriga tävlingar. Om majoriteten av de spelare som kommer hit har spelat på maskiner med ballsave och inte är i översta toppen kan det bli lite snöpligt om spelen inte alls beter sig som de är vana vid. SM är den bredaste tävlingen och kanske den tävling som gör att fler spelare vågar sig in och börjar tävla. Om spelen är ställda riktigt hårt med tight tilt, ball save av och andra ökade svårigheter tar man ganska snabbt bort det som är roligt.

Som en (säkerligen dålig) jämförelse tar jag när jag fick hem Stern Kiss som var ställt med maxade outlanes och studsigt som tusan. Jag rörde inte det alls första tiden, då bolltiderna var enormt korta och man aldrig fick en chans att spela. Efter ett tag ställde jag ner outlanes och gjorde lite andra förändringar och då helt plötsligt blev det kul att spela.
Det är alltid en balansgång mellan att tävlande ska ha trevligt och att få det helt jämställt och lika förutsättningar för alla genom elaka spel. På SM förespråkar jag snällare spel och hellre låg TGP än att spelen ska vara riktigt elaka. Jämför med Danish Pinball Open som hade väldigt tight tilt. Var den tävlingen så himla rolig?


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
JG, din buse!  ;D

PQ: Precis det vi får ta upp till nästa år, men denna gången blir det lite hårdare när vi i snitt måste hålla oss till 10 minuter per parti.


BAT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bra att folk har åsikter tycker jag, trist att det ofta tolkas som gnäll.
Apropå gnäll, varför skall senaste koden på alla spel per default? Förstår om det är någon kritisk bugg som rättats men annars tveksamt om det är nära inpå tävlingen.


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
PQ, jag håller helt med dig om att det är viktigt att inte bastardisera spelen så att de blir tråkiga att spela på. För mig handlar det dock mer om på vilket sätt än hur mycket spelen är bastardiserade. Stalintilt är t.ex. ett otyg då nudging är en viktig del av spelet, medan stora outlanes är helt ok (man ska inte befinna sig i outlane-området med kulan ö.h.t. ändå). Om man ska välja mellan olika bastardiseringar kommer slopad ballsave högt upp på min lista över vad som bör göras först.

Håller med om att ballsave det är fördelaktig ut ett nybörjarpespektiv. Man kan inte få allt.

Senaste rommar tycker jag är det bör vara som regel. Blir jäkligt krångligt annars att hålla reda på vad som gäller.


Tags: