Frispel

sedan 2001

Flipper SM 2018 - Officiell Spelsettingstråd

DDH · 74 · 18475

DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Lite uppdateringar i första inlägget.

Met - 1.8 mjukvaran installerad.

CFTBL - Att utnyttja den buggen är inte ok enligt INK.

HS2 - Enligt Sörens notes på hans L5 är Secret Mania borta och lockbuggen fixad.


inwoods

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Angående HS2 roms hittade jag denna tråd som verkar vara den danska L5.
https://pinside.com/pinball/forum/topic/four-new-pinball-software-mods-dm-sttng-hs2-jy
« Senast ändrad: november 24, 2018, 17:36:41 av inwoods »


bitwalk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 266
    • Visa profil
    • bitwalk
  • Stad: Stockholm
Bra att ha tråd med inställningar. Men exotiska rommar och inställningar är en flopp. Det är 300 deltagare och det här gynnar dem som läser romuppdateringsfiler innan de lägger sig men skapar massa onödig förvirring för 290 andra.  ::)


IFK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vore kanon om ni märker Classic-spelen med om extraball eller special ger poäng.


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Lite uppdateringar i första inlägget.

INW - Japp, det är den HS2 och JY versionen.


BWK - Var det någon speciellt spel du hade i åtanke? Dom flesta av spelen, även i den här tråden är inte jätteannorlunda från standard. JY, exempelvis, är ju ett mycket bättre spel utan DOG-all-day strategin. Hade inte den nya rommen funnits hade nog inte spelet varit med i main banken alls.


IFK - God ide. Kanske. Beror på om jag hinner. Se Roller Disco i första inlägget.


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Det här med casual mode på GOT, är det spikat?

Enda anledningen jag kan komma på att det är bra är om det är flerspelarmatcher och spelet har ett känt fel. Alltså att det är någon switch som emellanåt reggar innan man hunnit välja hus. Utöver det så finns det vad jag kan se inget bra med det.

I verkligheten så kommer den som får en vältajmad addaball i bumprarna under hotk att vinna kvalet på spelet.

Hard lock, hard lol, trimma slingarna, fixa till släppet från högersidan så den landar knepigt och kör som vanligt är mitt råd.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Angående GOT så när det var med på SM i Lund så var långspelarfaktorn definitivt inte något problem. Medianpoängen i kvalet (bästa av 2 försök) var 126 mille och högsta poängen var 650. Och då var det inte hard locks. Men taktiskt sett så kanske det blir annorlunda med casual.
Stay cool, Daddy-O


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Ja det blir lite annorlunda.

Spelartyp 1.
Lock 1 startar greyjoy.
Lock 2 startar greyjoy.
Lock 3 startar lannister och multiboll

Spelartyp 2.
Lock 1 startar greyjoy.
Tajmar ut
Lock 2 startar greyjoy
Tajmar ut.
Lock 3 startar greyjoy och martell.

Spelartyp 3.
Skjuter överallt och lyckas ibland.

Det kommer ändå avgöras på bumpertur under hotk.


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Allmänt. Det skall in två extra krediter per spelare och bägge krediterna räknas (därför, om man får en jättebra runda på kredit ett spelar man ändå fullt ut även på kredit två) på kvalpass som är av samma längd som andra år. Detta för att få upp TGP från 78 till 96. Detta gör att spelen får bli lite extra svåra.


Angående GOT, så tar dessa settings bort Martell add-a-ball och Stark modet. Detta gör spelet mer snabbspelande (iaf i våra tester). Ja, om någon får add-a-ball i bumprarna kan det göra skillnad, men det kan det ju ändå. Man kanske har bränt Martell AAB redan eller så får någon två AAB (från knappen och sen bumprarna).

Spelartyperna förekommer väl på alla spel oavsett inställningar. Dessutom stannar timers efter tre sekunder om jag inte minns fel.

Petade in några fler spel i inlägg ett.


 


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Jag tycker inte att det är ok att ta bort ballsave.
Förstår givetvis att det är tiden det gäller, men inte se att det ger så väldigt mycket skillnad i tidsåtgång.



MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
En fråga: vad innebär detta spelmässigt?

"Johnny Mnemonic
Handen avstängd. "






DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
PQ: En kula som tappas fort och kommer tillbaka kan ju hålla på väldigt mycket längre än en som tappas fort och inte kommer tillbaka...
Generellt har vi försökt korta ner ballsave tiderna så att ett missat skott kommer tillbaka, men längre än så blir det inte. Sen på spel som AFM kanske man går på vanligt skill istället för superskill, etc.

Den större konversationen som vi borde ta (efter SM) är vad SM skall vara för tävling om det skall vara för 200-300 personer OCH ha 96-100% TGP borde kanske formatet ändras (eller antal deltagare minskas eller TGP procenten minskas).


MCR: JM kanske ändras. Besked imorgon. Utan handen blir det virtuella lockar och Matrix awards kommer från koppen.
« Senast ändrad: november 25, 2018, 22:08:20 av DDH »


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Jag köper resonemanget, men det ska fortfarande vara bästa spelaren som koras. Otur med en husboll när det endast är tre kulor gör en väldigt stor skillnad.
Alternativet kan väl vara den danska varianten med ett Mousing around med stumpflipprar. Extremt korta bolltider ;-)


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Hmm...stumpflipprar kanske man skulle köra på Star Trek Pro...

Det är för övrigt inte så lätt att göra ett sådant spel svårare, men det måste göras. REY drog ju 82 miljoner enhands på det på BPO sideshow.

Balansen är inte lätt att få till. Extremexemplen är väl vissa PAPA A-division spel. Minns ett år då 11M på LOTR var helt okej poäng (blixtflipprar med tjocka, studsiga gummin, svåraste lock settings, etc.). Ett annat extremfall var väl Danska Öppna nu senast med EXTREMT känsliga tiltar (En motståndare tiltade på en lite för hård plunge på Batman 66).


Då känns inte avstängd ballsave så farligt. Givetvis kan man housea lättare men det är ju lite nature of pinball.


Vi jobbar på balansen nu i veckan så det kan bli ändringar men jag lovar inget.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Det blir säkert bra :-)

Vi ska inte glömma hur mycket jobb ni lägger ner för att vi ska kunna komma dit och få spela.
Jag anser att ni har all rätt att ställa in spelen precis hur ni vill och att lösningarna säkerligen är genomtänkta (men kanske inte alltid faller ut som man vill :-)

Bra med en tråd som meddelar inställningar och låter oss gnällrövar komma med synpunkter :-)


Tags: