Frispel

sedan 2001

Flipper SM 2018 - Officiell Spelsettingstråd

DDH · 74 · 18514

DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Hej,

Här kommer spelen från SM med speciella inställningar listas under närmsta veckan eller två så att folk kan förbereda sig.

Om någon har några frågor eller synpunkter så går det bra att skriva här.

Specialinställningar kommer också finnas på lappar på själva spelen.
Givetvis med reservation för ändringar, felskrivningar, etc. Ändras någonting så uppdaterar vi i listan i det här inlägget.

Allmänna ändringar som borttagna gummin, osv. kommer inte stå på lapparna.

Om inget annat anges så är det senaste mjukvaran på spelen.

Om spelet stödjer virtuella lockar så är det generellt så det är inställt.


Generellt är det kortare än vanlig tid på ballsaves.



Vi börjar med dom här spelen.

Aerosmith Pro
Senaste mjukvaran med skillshots, etc. Om inget annat anges så är det senaste mjukvaran på spelen.
Virtuella lockar (kistan avstängd).


Attack from Mars
Ingen ballsave. Hard locks.

Cirqus Voltaire
Ingen ballsave.


Corvette
Ingen ballsave.

Creature
Ingen ballsave.

CSI
Ingen ballsave. Svårare settings på lockar. Centrifugpinnen disabled.

Game of Thrones Pro
Novice/casual rules – Alla spelar som Stark. Stark är färdig (lyser) och Greyjoy är tänd (blinkar) från start. Pass finns inte som ett alternativ på mittenskottet. Har man ett mode tänt så startas det automatiskt. Har man två modes tända kan man välja att starta ett eller två modes. Hard locks (bägge Tyrell standups krävs för varje lock). Spelar man advanced mode (dvs med vanliga regler) blir man diskad (Det krävs att man håller ner actionknappen eller flipperknappen ett antal sekunder och sedan trycker på start för att byta läge, så det är inget man gör av misstag.).

Getaway: High Speed 2
L-5 mjukvara. Sörens revision utan Secret Mania och med lockfixen. Det är samma mjukvara som användes på Borås EM och senaste BPO.

Guardians of the Galaxy Pro
Virtuella lockar (Groots mun alltid stängd). Hard locks (4 lockar på första Groot MB).

Iron Maiden Pro
Mummy och Revive startar med noll bokstäver tända. Svårare Eddie och Trooper.

Iron Man
Tänd Monger åker upp på mittenskottet.

Johnny Mnemonic
Handen avstängd.

Junk Yard
1.2. En DOG per kula. Annars som vanligt.


Medieval Madness
Ingen ballsave.

Metallica Pro
5-5-5-5 regler. Det är lättare att tända Crank it Up då det bara krävs fem stycken av varje grej. Sparky multibollen är lite svårare inställt än vanligt (14 istället för 10 träffar). 5 gravemarkers för första multin. Mjukvara 1.8 (senaste).

Roller Disco
Mittenstandups ikopplade (Dom har alltid varit urkopplade på det här exemplaret). Dom ger poäng och bonusadvance men ingen extraboll. Special ger 10000 poäng.


Shrek
Pinnen mellan dom två krockkulorna borttagen och en krockkula borttagen. Dvs, varannan krockkuleträff måste ske på nedre krockkula och varannan på övre. Man ser var krockkulan är belägen. Pinball bokstäver fås från övre och nedre krock kulan alternerande. Lilla spelplanen har 15 sekunders ballsave och flipprarna dör efter 25 sekunder. Pucken avstängd.


Star Trek Pro
Hard locks. Hard Rescue. Hard Vengeance.

Terminator 3
Ingen ballsave. Extra hard locks. Kickback måste tändas.

Transformers
Medium locks på Megatron MB (tre standups för att tända locken). Virtual locks. 6 träffar på Optimus för Optimus MB.


The Walking Dead

En add-a-ball per Blood Bath.




« Senast ändrad: november 29, 2018, 21:38:33 av DDH »



bullovic

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Ändringar som virtual locks, hard locks, ingen ball save etc. förstår jag. Men vad är anledning till att ändra GoT till casual/novice? Känns lite som att ni ändrar för ändrandets skull. Jag har spelat det ganska lite så upplys mig gärna om det jag missat som gör advanced settings olämpligt i tävling.


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Spelet blir väldigt långspelande. Det här tar bort add-a-balls då ingen kan spela som Martell. Sen blir spelet intressantare strategiskt än när det är vanligt inställt och alla spelar multi med Greyjoy och Lannister stacken i Martell-utan-att-spela-Martell strategin.


Det är lite samma tänk bakom Metallica med 5555.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Väldigt klyftigt. Speciellt med Metallica och 5-5-5-5, gör spelet mer utmanande och samtidigt roligare!

*plugga gärna på vad som krävs under Crank it Up och dess modes* tippar på att detta är Pro varianten.
« Senast ändrad: november 12, 2018, 21:42:00 av fitzroy »
Matchstick Pinball


Rainman

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
    • Umepinball
  • Stad: Umeå
Ändringen på Metallica gör spelet mycket bättre balanserat, GoT kan jag lite för dåligt för att avgöra men rent spontant känns det som att det tar bort en del strategiska val och gör spelet mer linjärt men men...

Förtydliga gärna vad som menas med att Sparky är "lite svårare inställt än vanligt". Är det 11 träffar, 13?, 16?

Kung att det finns en sån här lista, kommer det stå här också om ex. ball save är avstängt?


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bra tråd!

Vad gäller GoT står det: "Spelar man advanced mode (dvs med vanliga regler) blir man diskad."

Jag tror att många (jag själv inkluderad) inte har en aning om hur man kan råka ställa om spelet till advanced. Går det att disablea det så att ingen kan råka ställa om det så är det nog önskvärt för att slippa tråkigheter.



PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Då det står 'spelar' så gör det kanske inget om man råkar 'starta' advanced för att sedan tillkalla funktionär för att resetta spelet, innan man skjuter iväg kulan :) ? kan man välja hus är det fel läge.

För övrigt gissar jag på att man håller i knapparna i X antal sekunder för att få advanced (alt. action button).


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Skall försöka skriva när ballsaven är av också.


Sparky kräver 14 istället för 10 träffar.

På GOT krävs det att man håller ner flipperknappen eller actionknappen ett antal sekunder och sedan trycker på start för att ändra spelläge till advanced. Some PeoZ skriver, om man kan välja familj vid start är det fel. Skulle det här hända av misstag så kan man kalla på funktionär.

Rainman, det blir andra strategiska val när man inte kan spara modes till multistart. Sen när spelet är elakt så kan det löna sig att spela några modes i single ball för att grunda poängen, jämfört med ett vanligt inställt där multi med två modes är mer eller mindre garanterat.

Petade in Shrek i listan.
« Senast ändrad: november 19, 2018, 23:56:29 av DDH »



DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet

DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vad är det för ROM på Getaway?
Keith Johnson (som ju har encyklopediska kunskaper vad gäller regler och buggar) rekommenderar L2, för på den funkar allt utom Secret Mania.
På L5 däremot är multibollarna helt uppfuckade (var tredje skott upp i locken restartar multiboll).

Sedan frågade Adam mig en grej som kanske kan passa här, och det var huruvida Snack Bar-buggen på CftBL är ok att utnyttja på tävling.
Jag vet att det diskuterades på FEZ tid, typ för 12 år sedan eller så, men minns inte vad vi kom fram till.
Jag gissar att det inte ansågs ok.
Här är Keiths förklaring på vad den buggen går ut på.

"The CFTBL snack attack bug is to start snack attack (typically 4 right ramps), do NOT collect it, then start multiball instead (helps to be lit before starting snack attack). In order for the bug to occur, you need to drain directly from multiball to bonus (actually I believe you can drain during the restart timer as well because modes are resurrected yet).

On your next ball, snack attack will restart, with the hurryup value starting at ZERO. This causes an underflow to 9.999B, so you have to wait long enough that your score + hurryup doesn’t go back OVER 10B, otherwise you have basically subtracted points from your score.
"
« Senast ändrad: november 20, 2018, 08:39:16 av MCR »


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Getaway är ju näst intill trasigt med L5. Man kan lura superchargern och massa annat också.
Ifpa ID 63357


img

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: sthlm

Tags: