Frispel

sedan 2001

ANDRA GÅNGEN TILT - EN UTSTÄLLNING OM FLIPPERSPEL PREMIÄR 9 FEB 2019

matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Hej!

Bara några rader för att berätta att utställningen om flipperkonst, som Claes Johansson och jag arrangerade i januari, kommer att få en uppföljare. Vi blev nämligen tillfrågade av Länsmuseet för Västra Götaland (som ligger i Skara), om vi för deras räkning inte kunde arrangera en ny och bredare utställning. Den här utställningen, som kommer att ingå i deras hundraårsjubileum, kommer med andra ord inte bara att handla om flipperkonst utan om allt som har med det svenska flipperspelandet att göra, bland annat:

- Flipperspelandets historia i Sverige (hur och när kom de första spelen hit, vilka var det som initialt spelade och vilka är det som spelar nu?)
- Press- och politikerdrevet i slutet på 70-talet/början på 80-talet mot flipperspelandet, som ledde till de lagar, som vi till stora delar fortfarande har idag
- Uppkomsten av flippertävlandet och en skildring av hur framstående Sverige faktiskt är i denna kanske något udda sport
- Uppkomsten av privata flipperhallar
- Mekandet med flipperspel


Just nu arbetar Claes och jag med att förbereda utställningen. Bland annat skall vi tota ihop en ny och bredare utställningskatalog. Har ni synpunkter/önskemål om vad som borde vara med på utställningen, får ni gärna framföra detta i den här tråden. Jag kommer förmodligen också att återkomma om diverse frågor, som har med utställningen att göra.


Under utställningens gång kommer det också att arrangeras olika programpunkter - bland annat en tävling med 100 % TGP. Förmodligen kommer denna tävling att arrangeras i mars.


Utställningen kommer att pågå mellan den 9 februari och den 8 september.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Fantastiskt roligt, Mats.
Det ser vi fram emot.
Kommer man nu äntligen att få spela flipper med Skara-Bert?
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com



Tags: