Frispel

sedan 2001

Flipper som fastnar

SlamTilt

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Hallstahammar
Skulle vilja ha feedback kring ett "problem" som visserligen är löst nu men som jag går och grunnar på varför...

Vad jag gjort i ordning:

1. Ett TZ där alla flipprar fungerar kanon.
2. Byter sleeves på alla spolar. När jag ändå är i farten så byter jag även alla coil stops då de var något gropiga (inte värst djupt).
3 Testar spela och upptäcker omgående att nedre högra flippern fastnade i uppfällt läge relativt ofta under spel. När den fastnade och jag stängde av strömmen så fälldes den inte automatiskt ned så det var alltså inte ett elektriskt problem utan snarare ett mekaniskt.
4. Dubbelkollar att flippern har tillräckligt "spel" uppåt och att allt ser ok ut med plunger, EOS, länk mm.
5. Testar att byta fjädern till en sprillans ny; dock samma resultat.
6. Känner efter att flippern glider bra utan något motstånd eller skrap; kan inte känna något problem.
7. Dubbelkollar plungern att jag inte missat att den är "svampig" men nej, den har fina kanter utan grader i bakänden.
8. Eftersom allt fungerade fint innan jag bytte sleeves och coil stop så satte jag tillbaka den gamla (något gropiga) stoppen och helt plötsligt fungerar flippern kanon igen!

Det lustiga är att jag hade PRECIS samma problem med två flipprar på mitt BR som började hänga upp sig efter byte av sleeves och coil stops. Även denna gång satte jag tillbaks gamla slitna stoppen och allt började fungera bra igen... uhm what!?!?

De nya stoppen jag testat montera är A-12111 (https://www.free-play.se/produkter/flipperdelar/ovriga-flipperdelar/williamsbally-flipper-coil-stop-a-12111.html) och är exakt de som manualerna säger det skall vara.

Är det någon som har en teori varför flipprarna beter sig på detta sätt, känns helt ologiskt att det skall fungera sämre med sprillans coil stops.

Edit: är medveten om att en fullständig rebuild av flipprern säkert också skulle löst problemet men är mest nyfiken på hur en gammal stopp kan vara bättre än en ny.
« Senast ändrad: november 02, 2018, 22:55:36 av SlamTilt »


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Från det du beskriver, så känns det nog ganska klart att problemet är coil stop's, även om de är nya. Just A-12111 har jag också haft problem med, trots att de varit nya. Testa att köpa in nya från någon annan firma. De tillverkas nog av lite olika företag och troligen skiljer det i mått och toleranser.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


SlamTilt

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Hallstahammar
Uppdatering: beställde några A-12111 från Marcospecialties i USA och när jag bytte ut de från Free-play mot dessa så fungerade flipprarna direkt igen utan någon annan ändring. Med andra ord kommer jag inte kunna köpa fler coil stops från free-play tills de byter leverantör eller får in en bättre batch. Trist, för frakten från utlandet (+ dumma tullen) gör det dyrt att handla där.


hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Har haft exakt samma bekymmer som löst sig med coilstop från annat ställe.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vi flipperrenoverade uppåt 10 av mina Stern-spel inför SM och på huvuddelen av dem blev flipprarna tröga! Fick i vissa fall lossa lite på coilstops, men det känns snarare som att toleransen på plungern är fel. Ska kolla närmare på det i mellandagarna. Också här var det grejer från Free Play – kan det vara en ny leverantör av delar till dem?


MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Har haft problem med Sterns coilstop från Freeplay att de faller isär efter en kort tids användning.
Så de bör nog se över leverantörerna av delar 🤔

Sen är Freeplay alltid smidiga vid reklamation, stort plus 👍

Men man vill att de ska funka kanon direkt...
« Senast ändrad: december 23, 2018, 10:19:26 av MrPar »


r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Också problem med coilstops till Stern från Free Play. Jag har haft problem med det mesta därifrån som ska sitta i flippermekaniken på Stern. Har bl.a. skickat tillbaka två baseplate som inte ens gick att montera en spole på. De bara måste ha en dålig leverantör. Jag beställde ett kit från Tyskland efter många om och men, funkar perfekt nu.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Härom året hade dessutom Bally-spolarna därifrån fel mått (längden). Hur nu en tillverkare kan mäta fel på en sådan enkel grej. Då gick det inte heller att montera skiten. :-)


Tags: plunger coilstop spole