Frispel

sedan 2001

reparera GetawayII

nitroz

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: falköping
Hej
finns det någon som reparerar flipperspel, det är getaway II
dels är ljudet på max när jag startar flippret och det går inte ljudet att sänka till noll (detta är nog något med reservbatterierna tror jag)
och flippret matar fram alla bollarna direkt (man kan inte köra en boll åt gången)

allt fungerade för några år sedan, men sedan har det bara stått och när jag skulle tetsa det, så är det dessa felen
tacksam för svar
jag bor i falköping, men kan åka en bit med flipperspelet, typ göteborg eller örebro eller nedanför jönköping etc


frekla

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 434
    • Visa profil
  • Stad: SÄVSJÖ
Hej!
Får du inga svar från folk som bor närmre så kan jag hjälpa dig med spelet. Jag bor i Sävsjö, 7 mil söder om Jönköping.
/Fredrik


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Jag har verksamhet att fixa det men är mitt uppe i en flytt så det blir svårt ett tag framöver.. Hade kunnat hjälpa dig felsöka lite på telefon. Utan någon mer info känns det spontant som du fått syraskador av läckande batterier på CPU-kortet.

Hur länge har spelet stått och satt batterierna i? Tänker på AA-batterierna då.
Ifpa ID 63357


nitroz

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: falköping
Hej
tack för svaren så länge
jag bara prövade att byta batterierna för ca 1-2 år sedan, men det hjälpte ej (spelet stod nog 2år innan det)
jag kollade nu och ett batteri har nog läckt och hållaren ser inte så fin ut.
man ser att de fem dioderna som sitter under batteriet och även den svarta kretsen som sitter under batteriet har ärgat (för övrigt ser det fint ut "okulärt")

kan detta gå smidigt att mäta ?
och kan det finnas delar om man behöver byta?
tacksam för svar


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Syraskadat cpu-kort kan vara lite jobbigt att få felfritt igen.
Ta loss det och tvätta bort allt ärgat, batterihållaren och alla områden nedanför med vinäger. Gnugga noga och länge med tandborste och skölj ordentligt med vatten efteråt. Låt dettorka och testa igen. Jag tror inte det funkar med bara tvätt men det är ett enkelt och billigt försök.
Allt går att mäta, allt går att fixa men det blir inte alltid snyggt eller bra...
Nya kort finns att köpa om det känns enklare.


nitroz

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: falköping
hej
vet du var man kan köpa ett nytt cpu-kort ?
man kanske skulle pröva att byta detta först
mvh krister


nitroz

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: falköping
hej
jag hittade detta cpukortet på nätet (i örebro)
https://www.free-play.se/produkter/elektronik/elektronikkort/williams-bally-wpc89-cpu-board.html

är kvalitén bra på dessa korten?
så att man 100% kan utesluta kretskortet om spelet fortfarande skulle krångla


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Korten från rottendog är kanon.
Ifpa ID 63357


nitroz

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: falköping
hej finns det någon länk till kretskort hos någon rottendog ÅF som ni använder, jag mailade dom, men de sa att man skulle vända sig till någon ÅF



larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala

nitroz

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: falköping
jag ville vara säker på kvalitén på kortet, därav ställde jag frågan
ken feeplay vara rottendog ?

vet jag bara att kvalitén är 100% bra, så beställer jag direkt
(så att jag med 100% säkerhet kan utesluta kortet om det finns fler fel)

jag var med om kretskort till en ballanseringsmaskin för några år sedan som efter massa skruvande och 3:e kretskortet visade sig att det var fel på kretskorten (olika fel vid varje kretskortbyte:-)


nitroz

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: falköping
jag köpte ett nytt kretskort och bytte det, men nu händer det i princip ingenting med flippret
När jag slår på strömmen så blir det ett "plingande" men flippret startar inte upp mer
vi har flyttat över E-promen och kontakter etc ser helt ok ut
två lysdioder lyser på kretskortet (och även några dioder på andra kretskort)
kan det var kretskortet som inte fungerar? (eller hur är kvalitén på dessa?)
vi höll på med däckbalanseringsmaskiner på jobbet för 10 år sedan och de kretskorten var så dåliga att man fick byta 5-10st innan man fick ett som fungerade, därav frågan.
Tacksam för tips


tjohejsan

  • Gäst
Du säger att spelet matar fram kulor? Matar den fram alla kulor? Funkar spelet för övrig, så som switchar och solenider?


nitroz

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: falköping
hej
först började det med att det inte gick att sänka ljudet (men det gick att sänka till "7" i displayen)
några år senare så började flippret mata fram alla kulorna på en gång (alla tre hamnade i "uppskjutnignsbanan"
jag har för mig att det "ryckte" i några grejer på spelplanen samtidigt
(jag spelar kanske bara 1-2ggr/år)
då började jag söka lite om vad som kan vara fel och såg då att batterierna på kretskortet var väldigt ärgiga och att det var ärgit på kretskortet.
jag köpte då ett nytt kretskort och monterade detta nu, men då händer ingenting (eller det plingar till när jag startar spelet)