Frispel

sedan 2001

SM i flipperspel 2018 (30 november–2 december)

INK · 232 · 52796

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
(Jag tycker för övrigt att MOS borde streama det spetska frukostbordet i morgon bitti - när silvermedaljören Link berättar för brons-farsan vem som är bäst på flipper där hemma.)  :D


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
INK: Jag har redan gått genom alla spelare utan IFPA ID. Samtliga är spelare som faktiskt inte har något IFPA-ID, så de ska läggas in som nya spelare.


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
Stort tack för helgen alla arrangörer och IT-nissar! Och grattis till alla medaljörer!



doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Tack för en smidig tävling som flöt på bra trots det stora antal personer som befann sig i lokalen hela tiden. Själv gjorde man en lysande insats (not) och fick bland annat höra att det inte går att få så låga poäng på StarTrek om man så bara plungade kulan och gick därifrån. Det kunde man.... 😅

Fick dock några förvånade och positiva reaktioner på mitt spelarkort (se bild). Om någon skulle vara sugen på ett eget för framtida SM (det är ju samma QRkod varje år) så är det bara att höra av sig så kan jag fixa ett åt dig också.

Är personligen lite nyfiken på vem som fick åka hem med STHS-Deadpool-trofén?
/Micael MIM Magnusson


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ujuj, det verkar ju har varit ett strålande arrangemang. Bra jobbat!

Och grattis även till Jorian och övriga vinnare!


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Palle: Jag förespråkade samma U16-format i kvalet som föregående 2 år, men chefen hade bestämt annat system. Jag vet inte vad alla kidsen tyckte om det nygamla systemet iår, men några tyckte det var dåligt hörde jag.
Stay cool, Daddy-O


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nästa gång jag kör SM (det lär väl bli fler gånger framöver misstänker jag) kommer det bli U16 med "vanligt" kval. Förvisso är det blandade åsikter när det gäller själva formatet, men av rent praktiska skäl blir det enklare med två kvalpass. Plus att datan sparas förstås.


Tor

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Tusen tack till INK och hans crew. Som alltid var det en riktigt bra tillställning  :)
Puttin'on the Fritz


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har inga problem med olika system för olika divisioner. Bara jag får reda på det i tid så att jag kan bygga in stöd för eventuella nya format.

Just nu stöder systemet:

"SM-systemet" - med valfritt antal entries (SM/EPC har dock aldrig kört mer än ett entry per person), valfritt antal maskiner, valfritt antal försök per maskin och valfritt antal poäng som räknas. Kan ställas in individuellt per division (dubbeln körde t ex inte samma system som main/classics i år).

Swiss - EPC förra året körde en variant av swiss. Det skulle behöva slipas lite i kanten, men grundstödet för att köra Swiss finns där.

Slutspel: Systemet stöder en cupstege med valfritt antal deltagare och valfritt antal byes. Vi har dock bara testat det med 0, 1 eller 2 byes. Credits till BUD som en gång i tiden skrev koden som jag sedan anpassade till SM/EPC-sidan. Teoretiskt finns det även stöd för valfritt antal spelare per match (d v s 3/4/X-spelarmatcher), även om vi aldrig har testat det.

Årets system i U16 - med highscorelista och utan funkisar - får jag dock väldigt svårt att bygga in stöd för, åtminstone tills någon bygger ett interface så att jag kan prata direkt med maskinerna. :)

Agassi / INK: Jag tar gärna emot info om finalspelet i U16, så kan jag åtminstone lägga in resultaten i efterhand.

Regards
/P


Rainman

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
    • Umepinball
  • Stad: Umeå
Mycket bra arrangerat SM, upplevde inget större strul och tiderna för kvalgrupperna räckte mer än väl. Ingenting att klaga på vad gäller de spel jag spelade, även om flippergummina på Star Trek var aningen äckliga. :D

Grattis även till vinnaren Jorian, mycket imponerande.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Grattis alla vinnare, och stort tack till alla i arrangörsstaben!

Jag tycker också att tävlingen flöt på riktigt bra.
Tidsmässigt funkade det ju fint med 5x2 partier i kvalet, sannolikt mycket tack vare spelbastardiseringarna.
Jag kan gott tänka mig att köra samma system och typ av bastardiseringar fler gånger (men jag förstår om man föredrar 4x2 på något snällare spel.)

Några saker med själva SM-sidan man kan putsa upp till nästa gång:
- För att förtydliga tycker jag att man, både under huvudrubrikerna KVAL och SLUTSPEL, ska ha en avdelning för MAIN och en för CLASSICS med all info om de båda tävlingarna.
Nu stod det egentligen inte rakt ut att det var likadant upplägg i classics som i main (och kanske kommer det inte alltid att vara det heller), så lika bra att vara övertydlig med exakt hur båda klasserna fungerar.

- Att vi rakt av kör IFPA-reglerna, och inte den svenska versionen av IFPA-reglerna.

En platsspecifik sak jag undrade: vart hade TV:n i det stora rummet tagit vägen? Det var synd att inte kunna se streamen på stor tv där på plats (som t ex på BPO i höstas).


MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 831
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Tack för en trevlig och väl arrad tävling! Grattis även till alla pall-placeringar!!
Jag håller med övriga om att 5x2 partier fungerade bra! Sen att man är så ojämn att man körde vartannat parti dåligt och halvbra blev man inte gynnad av! Men förstår och tycker det är helt okej att båda försöken räknas för att tgp:n ska bli bra!

Pga av min ojämna underpresterande spelkvalite i kvalet, är jag däremot lite mer intresserad av hur sidotävlingarna gick och då speciellt STH på Kiss!!?

//Marcus


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Den gamla TV:n var ett halvt arkadspel som nu står inne på Laserdome.  8)

Men skärmar på väggar, bättre avställningsytor, köksdisk och mycket annat kommer "snart" vara på plats. Troligen kommer lokalen vara nästan färdig tills BPCO.  ;)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Resultat i sidotävlingarna (ur minnet):

STHS på TNA: IFK (6.2M)
STHS på Deadpool: IFK (493M)
Killswitch på Earthshaker: L H (10M)
Enhands på Guns'n'Roses: HAJ (848M)
1-kula på Demolition Man: JG (826M)
STHSC på Kiss (3 kulor): MAC (643k)
« Senast ändrad: december 07, 2018, 17:39:02 av INK »


Eldritch

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 307
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar

Tags: