Frispel

sedan 2001

SM i flipperspel 2018 (30 november–2 december)

INK · 232 · 52805

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Med så mycket annat som har ändrats så skulle man ju kunna ändra även det där (till det bättre)! Det där känns mest som en mossig kvarleva från SM-rebooten 2003. Så tycker iaf jag. :-)

Tillägg: Det är inte så mycket för min egen del (jag tror jag kan de flesta spelen), men ca 150 deltagare kan nog inte alla spel, och jag tror att de skulle få en roligare SM-upplevelse om de hade chans att fråga om/kolla på  lite tips och strategier några dagar i förväg.
Själv tycker jag det är kul att se vilka spel alla får och diskutera lite olika strategier med folk, precis som PQ nämner.
« Senast ändrad: november 29, 2018, 13:53:00 av MCR »


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Håller också med PQ och MCR!
För oss som inte har tillgång till de nyaste spelen, eller andra spel heller för den delen, så kan man iallafall kolla youtube och läsa på lite så man har en hum om reglerna...
För några år sen vill jag minnas man fick det två-tre dagar innan?

Att släppa spelen så sent som möjligt gynnar bara de som bor i storstäderna och de områden där det råkar finnas en samling med nyare spel.
Detsamma gäller även till viss del diskussionerna i 'Settings'-tråden. Ingen ballsave, dififcult hitodit för lockar är bara för de som kan spelen... SM borde vara, och förbli, den stora breda tävling den varit med attraktionskraft för orutinerade spelare.

Jag vill inte att detta uppfattas som kritik för ni gör ett kanonjobb som organiserar allt!


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Ser inte heller anledningen till att vänta till en timma innan med att släppa spelen. Det blir ju i så fall ett dygn innan för de som kvalar lördag kväll (förutsatt att alla kvalspel släpps samtidigt)... iom att det är nytt upplägg på SM och en hel del andra tweaks kanske det vore på sin plats att ändra den grejen också.


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1491
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Vanligtvis behöver spelen transporteras till SM-lokalen och det brukar ske på torsdagen. Sen ska alla spel funktionstestas och det kan ta sin lilla tid (för först ska de upp på benen). Inlånade spel kanske inte håller måttet utan får duga som freeplay.

 



IFK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Eller så slänger man bara in dom i tävlingen som inte håller måttet  ;)



Gill

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
  • Stad: Karlskoga
Har försökt läsa och känner mig nu rätt trög och dum. Någon som kan klargöra?

Står i kvalpoängberäkningen att bästa resultatet på ett spel får 100 kvalpoäng, inget konstigt så långt.
Står sedan i kvalreglerna att båda försöken räknas. Vad menar man med det? Att båda försöken läggs ihop till en poäng, att det högsta av dem räknas eller att båda räknas separat? Om de räknas separat menar man då att man kan ta både bästa kvalpoäng (100p) och sämsta kvalpoäng (1p) på en och samma maskin?

Tack. :)



DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Japp. Dina poäng på samtliga tio krediter läggs ihop och jämförs med alla andras 10 försök. Dvs max 199 poäng på ett spel om man är kvaletta och tvåa. Traditionellt har bara det bästa resultatet på ett spel räknats på SM men det resulterade i lägre IFPA poäng för tävlingen.


Gill

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
  • Stad: Karlskoga
Tack för klargörandet. Då är det bara hoppas på tur i lottningen. :)


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Angående när kvalspelen släpps har väl alla fått reda på sina strax innan fredagskvalet börjar de senaste åren? Gissar att det är så även i år.


@mos

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 144
    • Visa profil
  • Stad: borås
Kan fylla i att går allt som planerat kommer även U16 slutspel/finalerna Streamas detta året!


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
MCR: Ja, jag kan räkna på förra årets kval enligt årets regler. Men inte genom att bara trycka på en knapp, så jag är ytterst tveksam att jag hinner det just nu (när det är ett dygn kvar till tävlingen).

Lottning: Jag kommer att lotta spelen under kvällen (pacific time). Med lite tur har ni alltså era spel när ni vaknar (förutom MCR som går upp mitt i natten).


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nu är alla spel lottade.

Observera att lottningen är PRELIMINÄR och att vi reserver oss för eventuella ändringar. Worst case scenario så säger INK när han vaknar att jag har gjort allting helt åt helvete, och så måste jag lotta om hela skiten. Men om inget oförutsett inträffar så kommer ni alltså att spela på de spel ni nu ser på er profil.

MCR: Sorry att jag inte hann lotta innan du vaknade. :(


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag kommer nu att köra lite tester i live-miljön. Alltså kan det hända att det ser ut som att ni har fått poäng på era spel. Bara att ignorera - det kommer att nollställas innan tävlingen börjar och vi lovar att alla kommer att få spela om poängen.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall

Tags: