Frispel

sedan 2001

Data East flipperboard

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tjena. Är det någon här inne som har erfarenhet av Data Easts universal flipperkort
från pindora.box? Har just satt in ett i mitt R&B å ställt in dipswitcharna å kan spela,
Men flipprarna är hur trötta som helst. Dom orkar knappt skjuta iväg kulan alls : (

Har jag ställt in dipswitcharna fel eller kan det vara något annat som spökar.


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Tror de är mycket kräsnare på EOS-switcharna än tex Rottendog-korten.
Värt att kolla extra på de först...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Så den kombination till switcharna som står på kortet kanske inte stämmer eller?


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Jo det gör de nog, men mät/kolla på eos switcharna vid flipprarna och se till att att de är injusterade så att inte ”låg power läget” går in för tidigt. Både originalkortet och rottendog är lite okänsligare på dåligt inställda EOS.



Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
R&B Har tydligen inga eos-switchar.
Så jag får hoppas att Free Play svarar på mitt mail.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Svaga flipprar Data East:

1.   Kontrollera säkringar på flipper-kortet (TY-FFASI) nere till vänster i kabinettet. Kontrollera även säkringar på power supply kortet uppe till vänster.
2.   Kontrollera säkringshållare på båda korten, så att de inte mattats ut och inte ligger an.
3.   Mät på pinnar 6 och 7 på kontakt CN2 på flipperkortet. Svart mätspets på jordfläta, röd på kontaktpinnar.
8 VDC skall avläsas. Ingen spänning på CN2-6 kontrollera spänning på power supply-kort CN1-10 och CN1-11, ingen 8 VDC här, kontrollera säkringar och säkringshållare på flipper-kortet.
4.   Mät på pinnar 8 och 9 på kontakt CN2 på flipperkortet. Svart mätspets på jordfläta, röd på kontaktpinnar.
50 VDC skall avläsas. Ingen spänning här kontrollera kontakter på PPB-kort (Playfield Power Board, nere till vänster.)
5.   Låt kulor ligga i och låt spelplan ligga utdragen på sina stöd. Starta ett spel. Mät mellan jord och örat på flipperspolen med den bandade sidan av dioden. 50 VDC skall avläsas. Tryck in flipperknapp, då skall hållspänning på 8 VDC avläsas.

T o m Rocky och Bullwinkle finns det inte EOS-switchar på DE. Efter en timer på 40 ms räknat ned, styrs en hållspänning på 8 VDC ut till flipperspolen, istället för som initialt 50 VDC.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jaha  : ) Detta låter intressant.
Ska prova detta. Tack så mycket  : )