Frispel

sedan 2001

Diod orientering på flipperspole (LOTR)

kello

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Satte i ny flipperspole i mitt LOTR (den gamla hade krympt så coilsleeven fastade och flippern fastade halvvägs ibland).

Den funkar bra men sen blev jag fundersam på om det fanns rätt/fel sätt att koppla plus/minus. Tänkte från början att en spole har ju ingen plus/minus men sen insåg jag att det sitter ju en diod på också. Så i detta fallet (LOTR standard edition, Stern White Star system) så spelar det nog roll. Vad jag förstått ska dioden hindra att back-spänning som bildas när spolen av-aktiveras går tillbaka till resten av kretsarna.

Bifogar en bild på hur den är inkopplat nu. Som sagt spelet funkar bra, men det känns som spolen sitter fel. Jag tror att strecket på dioden skall vara till plus (vilket jag antar är röda tråden). Vågar jag koppla om den eller ska man anta att allt är OK eftersom spelet funkar? Vad jag läst kan transistorer och annat ta stryk av spänningen som skickas tillbaka så det känns ju inte bra att ha den på fel håll.



pellew

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Färgerna ser konstiga ut jämfört med schemat. Men om det funkar så är min gissning att det är elektriskt rätt kopplat, annars skulle dioden och/eller transistorn gå sönder första gången du aktiverat flippern (och i sin tur ta med sig säkringen). Kan kablarna vara skarvade?

PS. Lite noggrannare tvinning av kablarna och lödning nästa gång så ser det också bättre ut när det fungerar. :)



kello

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Tack för svar!

Enligt kopplingsschemat skulle i så fall den blåa kabeln på min bild vara plus eftersom den är kopplad mot strecket på dioden. Stämmer det eller tänker jag fel?

För att bekräfta att blå är plus kan man kanske löda bort den och mäta spänningen på den mot jord, borde ju alltid ligga spänning på den om den är plus och inget på den oranga om den är minus?

Hehe, förväntade mig nästen en kommentar på det snygga lödarbetet :-).


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tycker det ser rätt ut enligt schemabilden, med färger och allt. Markeringen på dioden är väl minussidan.


pellew

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Om det finns gult på den blå kabeln och lila på den orangea så är det korrekt mot schemat. Det var bara svårt att se dom färgerna på bilden.


kello

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Ja jag kollade noggrannare i spelet nu och det är faktiskt lite gult på kablarna så det stämmer helt mot schema. Dioden ska ha strecket mot plus (den ska bara släppa igenom backströmmen) och enligt schema är plus den blåa kablen med lite gult på (blue-yellow). Lite o-intuitivt att blått är plus och orange är minus, var nog mest det som förvirrade mig :-).

Tack alla för hjälp!
« Senast ändrad: juli 26, 2018, 15:28:50 av kello »