Frispel

sedan 2001

WPPR på SM i flipper...

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Som vissa märkte i höstas så ger numera SM inte full WPPR längre utan bara TGP 76%. Inte för att det måste lösas, men om man skulle vilja så finns det ett par sätt att göra detta på.

1. Att låta båda försöken i kvalet räknas. Premierar jämnare spel och tar absolut ingen extra tid i anspråk. TGP = 92%.

Nästa steg blir lite svårare. Här krävs det en större förändring av det vedertagna SM-formatet. Aningen genom kval eller slutspel.

2. Bäst av fem i slutspel. Tar för mycket tid så det är nog tyvärr uteslutet, såvida man inte skippar gräddfiler (enligt punkt 3) samt har 32 spel tillgängliga – då kan det hålla tidsmässigt.
3. Ta bort gräddfiler i slutspelet (kräver minst 32 flipperspel), men då man sparar ett slutspelssteg går det att dela upp matcherna på två omgångar om så behövs. Kräver dock kombination med 1 och 4 för att ge 100%.
4. Fem spel i kvalet. Med 4-timmarspass i kvalet så är detta inte alls omöjligt att hinna med. TGP = 100% om båda försöken räknas.

Åsikter och andra förslag?
« Senast ändrad: maj 24, 2018, 08:38:20 av INK »


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1491
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Jag tycker 1. Visst, 4:an med fem spel i kvalet där båda räknas är lockande. Rent tidsmässigt funkar det också (som du skriver) om inget spel strular. Men helt klart krymper marginalerna och risken för förseningar ökar.



COP

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Falun
5 spel i kvalet är väl det bästa av dessa alternativ. Då blir inte förändringen så stor jämfört med dagens format.
Lite förseningar är bra för själen

Var och när kommer SM att hållas 2018?  :) :) :)


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
5 spel i kvalet tycker jag känns som det bästa alternativet.


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Jag gillar tanken på 1.
Lite jobb -> stor utväxling från  76% till 92% bara genom att låta båda försöken räknas.
Det föranleder den för mig självklara frågan; Varför har det inte varit så hela tiden?
/Micael MIM Magnusson


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
SM blir i Borås framåt slutet av november.

Att det bara varit ett försök som räknas beror nog på att man ska få ha chansen att misslyckas lite pga nerver. ;-)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tycker 1 och/eller 4 låter bra.

EDIT: "SM blir i Borås framåt slutet av november."
Yay! :-)
« Senast ändrad: maj 24, 2018, 08:45:44 av MCR »


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Den första förändringen som bör göras är att låta alla försök räknas. Det finns ingen anledning, som jag ser det, att spela försök som sedan inte räknas. Det blir inte lättare att gå till slutspel om alla stryker sitt sämsta försök.

Vi kan såklart även gärna utöka antalet försök. Men detta sker ju till en kostnad (till skillnad från att låta alla spelade försök räknas).


Rainman

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
    • Umepinball
  • Stad: Umeå
Fem spel i kvalet med två försök, känns väldigt fattigt jämfört med andra turneringar att pynta 300:-(?) för att, om det går dåligt, spela 8 krediter. Sen om det behövs att båda försöken räknas för 100 TGP då tycker jag man kan köra så båda försöken räknas.

Bäst av 5 i slutspel vore önskvärt också, jag förstår det tar tid men BO3 single elimination känns inte värdigt ett SM. Då ser jag hellre att man minskar antalet deltagare och kör ett längre slutspel.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Priset får SM/antal försök får man leva med. Gillar man det inte är det bara att stanna hemma. Längre kval när det är över 200 spelare går helt enkelt inte att administrera (inom nuvarande system). Krasst sett ska man inte spela dåligt när man är på SM. ;-)

Det man behöver minska är i så fall antal spelare till slutspel. Går 32 vidare är det ju lugnt med bäst av 5.


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
SM blir i Borås framåt slutet av november.

Att det bara varit ett försök som räknas beror nog på att man ska få ha chansen att misslyckas lite pga nerver. ;-)
Nerver Bah!
De är ju till för de som tar sig själva för stort allvar  :o

Dock två bra svar på min enda fråga. Gillar det första svaret bättre :)
/Micael MIM Magnusson


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
1 & 4. Du känner dina spel bäst, så det är bara att att ställa in dem(bastardisera) för att passa in i 4-timmars ramen. Hugosson behöver alla whoppers vi kan ge honom!
Matchstick Pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Att göra spelen svårare behövs nog inte. Snarare är driftsäkerheten viktigare. Funkar allt är det lugnt med fem spel på fyra timmar. SM 2014 hade tretimmarspass för de fyra spelen och allt kval höll tiden vad jag minns.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma


Tags: