Frispel

sedan 2001

Justera volym på Pinball 2000 (RFM) - menyn är inte tillräcklig

SlamTilt

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Hallstahammar
Hej,

Jag har ett RFM (Pinball 2000) där jag försökt justera ned volymen till en lagom nivå, dvs inte höras i halva huset och "störa" resten av familjen, men konstigt nog så verkar detta inte gå så bra rakt av. Volymen kan justeras via flipprets service-menyer ett antal steg från 0 till X (glömt vad max var, 12 kanske?). Problemet är att i läge 0 så är ljudet helt avstängt och 1 som den står på nu är lite för högt.

Har en fundering på om det skulle räcka med att sätta in en resistor direkt på kablarna som går till alla tre högtalarna för att minska inkommande spänning och därmed tvinga ned volymen på dem. Vilket Ohm-tal bör isåfall resistorerna ha och skall man seriell/parallell koppla dem? Går väl ingen större spänning i kablarna, eller måste man då ha resistorer som tål hög effekt? Känner till Ohms-lag osv men känner mig rejält ringrostig på elläran generellt.

Skulle denna lösning eventuellt förändra "ljudbilden" dvs att det låter annorlunda (förutom lägre)?

Tar tacksamt emot alla tips och ideer.
« Senast ändrad: maj 06, 2018, 21:19:44 av SlamTilt »


mtn

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Oslo

JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Du har testat att aktivera "Minimum Volume Override" under Audio Adjustments i menyn?


SlamTilt

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Hallstahammar
Du har testat att aktivera "Minimum Volume Override" under Audio Adjustments i menyn?

Hm, nej, får kolla upp det. Läst om denna inställning här i forumet tidigare men trodde inte den fanns i Pinball2000 systemen också.
Just nu har jag plockat ner delar av spelet för rengöring och byte av plaster så kan inte testa, utan får göra det senare när det är spelbart igen.


Tags: spänning