Frispel

sedan 2001

Bootproblem Terminator3 Stern

larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Har ett T3 ( Stern Whitestar ) som inte vill starta upp som det ska ( se https://youtu.be/_H_Sn0caKBY ) ..

Det hörs lite dåligt i klippet , men efter ca 1,5 sekund efter att man slår igång det så hörs ett "dunk" i högtalarna ..
Spelet verkar starta som det ska i början ( förutom "dunket" då ) , men sen kommer texten med CATION ... osv + 1 pinball missing ( trots att 4 kulor ligger i bolltråget ) om inga kulor ligger i så varnar det för "5 pinballs missing" , trots att det bara ska vara 4 st i spelet ( och ja , jag har testat att stoppa i en extra ) .. när displayen slocknat så är den släckt .. om man "toktrycker lite" på knapper ( flipper , start & serviceknapparna ) så kommer det ljud som antyder att man är inne i servicemenyn , men inget syns på DMDn ..

Nån som har några tips om vad det kan vara ?


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Inga tecken på batterisyra skador?
Dåliga lagningar/socklar?
Verifierat eprommar?

Mate07
mate07


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Nope , inga syraskador , inte ens spår av att det varit nångång tidigare , inga lagningar heller vad jag kunnat se .. Har lyft och pressat tillbaka allt socklat , såg inga dåliga socklar då heller . Spelpromet är bytt en gång men felet kvarstod ..


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
På Stern-spelen har man ju hittills varit hyfsat förskonad från den typen av fel.
Har du alla spänningar du ska ha?
Har du lyft på alla socklade kretsar?
Har du haft ur och i alla kablage?
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Har inte mätt spännigarna själv , men alla LEDar lyser som de ska i alla fall ..

Kablar och allt socklat är lyft och på plats igen ..

Har även bytt ( och socklat ) U201 som det fanns nåt tips på pinwiki att det kunde vara om den feltexten kom upp ..


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Optokortet i bolltråget kass? Eftersom den verkar få spel på antalet då och då?
Ifpa ID 63357


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ang optokortet så var det min tanke oxå .. Har beställt nya optos att byta med .. sändarsidan verkar i alla fall vara OK , för där lyser så rött o fint .. sen känns det som ett långskott att det skulle vara hela sanningen .. den räknar ju trots allt in 4 kulor ( dvs den saknar 5 kulor om det är tomt och bara 1 om man lägger i fyra som det ska vara ) .. det känns mer creepy att den vill ha 5 kulor eftersom spelet är gjort för 4  ???


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Mät spänningarna. Jag är rätt säker på att LED:arna lyser även vid något för låg spänning.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
OK, får testa det .. dumt att lita på LED:arna , du har helt rätt ..


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Vet att det blir alla möjliga konstiga jäkla fel när bolltrågets optos lägger av. Spelet kan inte räkna kulorna rätt och ballar ur totalt. Börja i den änden.
Ifpa ID 63357


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Jaha , dags för en liten uppdatering :) ..

Har nu testat att byta optosarna i bolltråget , men utan att nånting ändrades .
Jag har även mätt spänningarna och ingenting där avviker heller något nämnvärt , möjligen att spänningarna är något lite högre än förväntat ..

När jag pulade lite mer med spelet igår så drog jag mig till minnas att senast jag höll på med spelet så var det faktiskt "spelbart" och mycket riktigt , om man stoppar i de 4 kulor som anges och startar så går spelet att spela "precis som om det skulle vara helt ok" , men displayen och poängen hänger inte med som det ska .. DMDn visar lite vad den vill under spelets gång .. den är tex svart när man ska skjuta upp kulan istället för att visa vilka val som finns .. den visar poängen "ibland" , poängen verkar dock börja på 101010101 ( el likn ) och sen räknas den upp efter hand , tyckte mig se ett F i poängen en gång oxå ?? .. dock verkar den visa när man "gör nåt extra" .. den visade oxå vid några tillfällen texten "EFFECT 73" ?? ..

Som jag skrev så verkar alltså spelet funka som det ska förutom att det bootar konstigt , varnar för fel antal kulor och sen att displayen är lite kajko i vad den väljer att visa .. Nån som blir klokare av det jag beskriver och har nåt förslag på lösning ( förutom att lägga en handgranat i spelet och stänga dörren  :o )


pellew

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Provat nya batterier och sen göra en factory reset/default på spelet?


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Låter som att CPU-kortet skickar kajko data. Är det fortfarande flat kablar varstans på Whitestarsystem? Byt dom kablarna.

Ta även ut CPU-kort och flöda om alla lösningarna på baksidan. Kan va glapp.
Ifpa ID 63357


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Du får bryta ihop och komma igen!
Försöka lokalisera felorsaken. Kan ju låta lite korkat men kan du utesluta vissa delar/kort så kanske det visar sej vara ett fel i kablaget till slut...
Börja med att hitta ett annat whitestar spel och byt delar med det spelet. Alt stoppa i det friska i ditt spel. Är dessa ok så får du gå vidare till nästa del/kort.
Kanske det är vettigt att börja med bandkablar för att gå vidare till korten. Skulle tro att det är cpu:et men det känns inte helt självklart. Jag har ett gäng kort men statusen på dessa är lite okänd. Har ett Space Jam jag skulle vilja ha igång så blir det ju lättare att prova/felsöka mina kort. Du skall inte till BPO?? Kanske kan du låna ett av inkens spel och byta lite i något av hans spel?

mate07
mate07


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Batterier bytta , men det går inte komma in i testmenyerna , så jag kan inte testa att göra reset .. Det har varit min tanke , men fick slå bort det när inte menyerna ville vara med ..

Har iofs inte testat att byta några flatkablar , bara pluggat ur och i igen .. Ska se om jag kan få fatt på lite kablar att testa att byta med ..

Ska se om jag kan hitta ett annat whitestar-spel att låna och testa kort emellan ..

Jag får följa ditt råd mate07 ,, bryta ihop och komma igen >:(. ..

Om nån kommer på nåt banbrytande så får ni gärna tjoa till och så får väl jag rapportera om det händer nåt nytt ..

Edit : kom på att mitt Twister är ett whitestar-spel , lite äldre iofs , men skulle de korten kunna funka i T3 som test ??
« Senast ändrad: maj 05, 2018, 09:52:33 av larsson »