Frispel

sedan 2001

Första flippret - Gilligans Island

elvings

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Åmål
Då har jag blivit ägare till mitt livs första flipper.

Nu börjar vandringen mot kunskapen att hålla det i liv så länge som möjligt.
Det spelar helt ok.

Men:
*DMD är dålig och syns knappt vad det står förrän spelet varit på ett tag. Får bli ett nytt om någon månad.
*En lampa trasig så den får bytas
*Verkar vara lite olika skruvar på bumprar mm. Får byta. Tänkte köpa en lördagspåse med skuvar.
*Finns en obehaglig lukt av spelet ( gammal inrökt människa) som jag försöker få bort. Har blivit bättre men, men.
*Skulle säkert bli finare om jag rengjorde planen.

Det jag skulle vilja ha tips om är hur jag skall hantera att kulan fastnar ibland i rännan bakom högra slingshoten. Dvs när den passerar "rolloverswitchen" ( ? ) på väg mot flippern så fastnar den i slutet av switchens avlånga öppning i planen. Ungefär som att det är en liten förslitning som gör att kulan stannar. Tyvärr blir det oftast tilt när man vill få loss kulan.
Hur gör man?
Försiktigt med lite sandpapper eller?







INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Angående lukt, ställ en burk (med lite hål i locket)  med en skvätt ättika i cabbet, ungerar kanon!
Popeye luktade fan (rök/unket) men efter lite rengöring i cab och sedan ättika-hack i några veckor så blev det bra.


elvings

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Åmål
Det är inte så att ett för stort gummi runt slingshot:en gör gången för trång?

Tyvärr är det skador i trät. Kan inte förstå hur de kommit där. Ungefär som någon skrapat i den avlånga springan.  Kulan rinner oftast förbi men krånglar kanske 1 gång av 500.


elvings

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Åmål
Angående lukt, ställ en burk (med lite hål i locket)  med en skvätt ättika i cabbet, ungerar kanon!
Popeye luktade fan (rök/unket) men efter lite rengöring i cab och sedan ättika-hack i några veckor så blev det bra.

Låter bra. Har använt ättika i skål men inte vågat sätta det inne i cabbet.  Skall provas.

Har torkat av utsidan med mild såpvatten och även haft flippret ståendes på högkant utomhus med undersidan mot solen för att mörda ev lukter. Det har blivit bättre.

Nu har jag några skopor kaffepulver på ett fat bredvid och det ger en trevligare lukt.


tjohejsan

  • Gäst
Ättikan funkar fin fint, tar bort massor lukt ;)
Jag fyllde en skål med ättika å ställde in.

Är "rännan" mer sliten än de andra switch rännorna?
Om jag förstår rätt så fastnar den i slutet, tänker att den har blivit sliten där eller nåt. Om du slipar lite lätt där med sandpapper för att jämna ut den å få en jämnare boll bana.
« Senast ändrad: april 23, 2018, 20:29:08 av tjohejsan »


elvings

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Åmål
Ättikan funkar fin fint, tar bort massor lukt ;)
Jag fyllde en skål med ättika å ställde in.

Är "rännan" mer sliten än de andra switch rännorna?
Om jag förstår rätt så fastnar den i slutet, tänker att den har blivit sliten där eller nåt. Om du slipar lite lätt där med sandpapper för att jämna ut den å få en jämnare boll bana.

Rännan ser ut som de andra.
Känns som om någon försökt peta upp switchen genom springan istället för att lyfta planen.

Det får bli lite mild slipning.

Kommer att ställa in ättika. Jag vågade inte innan då jag är dålig på kemi.
Har fortfarande i bakhuvudet att en glömd öppnad saltsyraflaska orsakade rost på alla verktyg på verktygstavlan i garaget bara genom ångorna.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Innan du slipar, kolla först som INK säger att det inte sitter ett för stort gummi där. Sen kollar du så inte switchen fastnar i något, eller är uppböjd för mycket så kulan fastnar på den. Därefter gör du rent spelplanen, inklusive inlane. Novus 2 heter putsmedlet de flesta använder och finns hos free-play.se. Om kulan fortfarande fastnar kan du skruva upp bakbenen några varv innan du ger dig på sandpappret.


elvings

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Åmål
Innan du slipar, kolla först som INK säger att det inte sitter ett för stort gummi där. Sen kollar du så inte switchen fastnar i något, eller är uppböjd för mycket så kulan fastnar på den. Därefter gör du rent spelplanen, inklusive inlane. Novus 2 heter putsmedlet de flesta använder och finns hos free-play.se. Om kulan fortfarande fastnar kan du skruva upp bakbenen några varv innan du ger dig på sandpappret.

Förstår tanken.
Det är gott om utrymme på båda sidor av kulan när den fastnat så inget klämmer den.
Den fastnar efter att den passerat metallswitchen men innan den passerat hela skåran för switchen.. Dvs när hålet för switchen tar slut och kulan bara skall rulla vidare på slät plan mot flippern.
Det är skadat trä på kanten runt om switchhålet.

Novus 2 står på inköpslistan.





elvings

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Åmål
Bifogar bild.

Det är ovanför N i LAGOON som bollen fastnar. Dvs efter rollovern. Där man ser att det är trä istället för svart.
Om man tittar på den högra rolloverns skåra i planen så ser man hur bra/fina de övriga ser ut.

Det är som en liten grop.
Slipa eller försöka jämna till med någon massa?
Skall rengöra planen också.


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Det där är ju någon som "lagat" tidigare. Med typ svart filtpenna :-)
Som tidigare föreslagits; kolla lutningen innan du börjar slipa och greja.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Helt normalt slitage. Verkar mer vara lutningen om inte kulan har nog med fart för att orka vidare. Sedan finns det ju "skydd" du kan montera där för att förhindra vidare slitage.


elvings

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Åmål