Frispel

sedan 2001

Williams Spacestation 1987

ekke21

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Hej!

Jag har en Williams Spacestation från 1987. En flipper bally gick sönder under ett spel. Snål som man är så försökte jag göra en ny bally av plasticpadding som jag hade liggandes här hemma, tyvärr...

När jag hade monterat ballyn och skulle testa slutade motorn att fungera. Jag tror att det kan vara så att ballyn blev för tung för motorn och att motorn brändes. Jag har tyvärr inga verktyg för att mäta om det går ström genom kablarna. Vad tror ni? Är det kabelbrott, säkring som gått eller är motorn bränd?

Mvh, Erik


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Hej Erik,

Ska du felsöka & försöka laga så är en multimeter bra att ha. Svårt för någon annan att hjälpa dig på distans om du inte kan mäta.
Det kan vara så att flipper blev för tung & något gick sönder på grund av det, så första delen i felsökningen har du gjort! :)

Har du inte manual så kan du ladda ner den på
http://www.ipdb.org/machine.cgi?id=2261

Flippervinkel är bra för att förstå & leta upp fel
http://techniek.flipperwinkel.nl/wms11/index1.html


Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


ekke21

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Hej Leif!

Tack för svaret.

Jag har nu lyckats låna en multimeter. Jag är verkligen ingen expert inom området. Jag har nu mätt resistansen i spolen och den visar samma värden som i den fungerande spolen. Så, jag antar att spolen fungerar? Fick 4,2 ohm och den fungerade visade 4,3 ohm.

Jag kanske har mätt på fel sätt?


ekke21

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Hej igen!

Öppnade baklådan och såg att en säkring hade gått. Vet dock ej vad den säkringen är till för. Det var 4 säkringar uppradade efter varanda och säkringen som gått är märkt F5.
Någon som har en aning?


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ska vara en 2A SB om jag fattat rätt på din beskrivning . Den är till 50V så den är säkert inblandad i felet .. Testa att byta och se om det räcker , men oftast så går en säkring av en anledning ( typ att motorn går för trögt ) ..


ekke21

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Tack för all hjälp!

På säkringen står det 2A 250v 312 och på brädan bredvid säkringshållaren står det F5. Man borde väl kunna leta upp vilken komponent som är ämnad till säkringen?


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
I flippewinkel under 2 A, står vad det ska vara, vad de går till & hur man mäter (när man inte direkt ser vilken som är trasig).
Bäst att kolla vilken som ska sitta, för det är inte ovanligt att föregående ägare tar vad man har..
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Om jag läser rätt så är J12-4 (som F5 (2A-SB) är säkring för) kopplad till en flipper via Blå-Gul kabel. Går säkert att läsa sig till exakt vilken flipper det är, men jag tror du redan vet det...



Tags: spole  säkring