Frispel

sedan 2001

Köpråd & tips första flipperspel

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Hej,

Går i tankar på att köpa mitt första flipperspel med budget på ca 25tkr. Har läst några trådar och WW verkar ett bra första spel.

- Jag undrar var runt Stockholm jag kan man spela WW? (bor på Södermalm)
- Mer praktisk fråga: Hur många behöver man var för att bära in ett flipperspel, 2,3,4?
- Jag har tänkt ha spelet ut i skärgården, därmed undrar jag om man brukar kunna serva spelet själv? eller behövs det alltid någon form av proffs. service efter ett visst antal år?

Provade TZ spelet på flipperhallen vilket också kändes bra, men priset ligger nog för långt över vad jag har tänkt mig lägga på ett första spel.  Två andra spel som jag har dock bara upplevt via youtube och som verkar intressanta är WC94 och The Simpsons Pinball Party.   

- Jag tar gärna emot rekommendationer på första spel (som går att få tag på i Sverige) och gärna aktuella prisintervaller för WW, TZ, WC94, TSPP tack. Som ny är det svårt att få en känsla kring vad saker och ting brukar kosta!

/Björn


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
WW är definitivt ett bra förstaspel, men det kan nog tyvärr vara svårt att hitta för 25k idag. De går nog snarare runt 30k, men WCS94 är också ett perfekt förstaspel, som däremot borde gå att få tag i till de pengarna. Det är också populärt spel bland de som inte spelar flipper så ofta.
På de andra två spelen har jag lite sämre koll på priset, men skulle tippa 35-40k på TSPP, och 40-45k på TZ.
120-130kg väger ett flipperspel, så två personer räcker. Skall man bära längre sträckor eller ha spelet uppför trappor bör man ta upp spelet på högkant och använda säckkärra.

Angående fel som kan uppstå, så finns det enklare och svårare fel, men det finns hjälp att hitta på nätet om de flesta problemen, och man kan alltid fråga om hjälp här.

Lycka till i flipperträsket. :)
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tack för alla bra tips!
skall nog stretcha min budget lite till... och testa fler spel (nyfiken på Medieval Madness, Addams Family och Attack from Mars) innan jag bestämmer mig. 


tullinge

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
hehe tänkte mer att stretcha till WW nivå  ;D
skulle dock vilja spela spelet innan jag slår till... verkar inte helt enkelt här i sthlm


menlivet

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
  • Stad: Västerås
gå med i stockholmpinball.com så dyker möjligheten upp att testat. månadstävligen och annat viktigt finns på sidan



johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Finns ett WCS på RoQ vid odenplan.
Det ska säljas om en vecka.
Det har en skada på fronten från en låsbom.
Och det sitter ett sprillans rottendog power driver kort i det (kostar ca 3800) samt en ny boll och rengjord vxl låda till bollen.
Åk och kolla på det och ge mig ett bud.



Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Finns ett WCS på RoQ vid odenplan.
Det ska säljas om en vecka.
Det har en skada på fronten från en låsbom.
Och det sitter ett sprillans rottendog power driver kort i det (kostar ca 3800) samt en ny boll och rengjord vxl låda till bollen.
Åk och kolla på det och ge mig ett bud.

Hej johan_r, fick du mitt privata meddelande?


tullinge

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge

pellekanino

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Nol
Hej! Ny på forumet och ny i flippervärlden! Har läst flera trådar här nu och gillar tonen!
Jag har nästan exakt samma funderingar som trådstartaren. Har länge gillat flipper och de senaste åren spelat Pinball arcade flitigt men har först nu insett att jag ju faktiskt kan äga ett på riktigt!

Vilket spel som är bra att börja med? Jag har ju uppenbarligen fastnat för dem som de flesta gillar (MM, TOM, AFM) men gillar också Fish Tales, World Cup, No good goofers osv. 
Min fundering nu är om det MÅSTE vara Willams/Bally eller om det finns andra juveler som är billigare?
Jag kan absolut tänka mig att betala 30-40k för rätt spel men då vill jag ju också att det ska vara i bra skick. Någon som råkar ha ett i närheten av Göteborg? (eller ett par timmar därifrån). Och hur ska man tänka kring underhåll, LED osv? Tacksam för all input!


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det finns tre lokaler i Göteborg som har öppet mer eller mindre regelbundet, där det finns en hel del spel att prova. Mölndal, Högsbo och vid Stigs Center. Kom och testa lite innan du köper är ett tips. (Nästa inlägg i tråden är INK som säger att du ska komma till Borås och spela istället - det rekommenderas också men är ju lite längre bort).

Bally/Williams är ju populära, en bra anledning att börja med dem är att det finns gott om kunskap om (när) något krånglar. Men egentligen behöver man inte vara så rädd för andra fabrikat heller, som ofta är lite billigare. Underhåll behövs ju med jämna mellanrum, men det mesta är ganska enkelt så man fixar det själv. LED kan man ju sätta i om man tycker det är kul.

Öppettider för lokalerna:
Möbelgatan 1, Mölndal: tisdag från 1800
Gustav Werners gata, Högsbo: onsdagkvällar
Stigs Center: Helgkvällar, håll koll i forumet.
Om man jobbar med Facebook kan jag rekommendera gruppen West Coast Pinball, där brukar det också meddelas om öppettiderna



STP

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
  • Mail to: flippercenter@gmail.com
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
 ;D ;D ;D

(Nästa inlägg i tråden är INK som säger att du ska komma till Borås och spela istället - det rekommenderas också men är ju lite längre bort).
Player #:   14370
Mail to: flippercenter@gmail.com
Hemsida: www.flippercenter.se
Facebook: Westcoast Pinball


pellekanino

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Nol
Det finns tre lokaler i Göteborg som har öppet mer eller mindre regelbundet, där det finns en hel del spel att prova. Mölndal, Högsbo och vid Stigs Center. Kom och testa lite innan du köper är ett tips. (Nästa inlägg i tråden är INK som säger att du ska komma till Borås och spela istället - det rekommenderas också men är ju lite längre bort).

Bally/Williams är ju populära, en bra anledning att börja med dem är att det finns gott om kunskap om (när) något krånglar. Men egentligen behöver man inte vara så rädd för andra fabrikat heller, som ofta är lite billigare. Underhåll behövs ju med jämna mellanrum, men det mesta är ganska enkelt så man fixar det själv. LED kan man ju sätta i om man tycker det är kul.

Öppettider för lokalerna:
Möbelgatan 1, Mölndal: tisdag från 1800
Gustav Werners gata, Högsbo: onsdagkvällar
Stigs Center: Helgkvällar, håll koll i forumet.
Om man jobbar med Facebook kan jag rekommendera gruppen West Coast Pinball, där brukar det också meddelas om öppettiderna

Stort tack! Jag ska åka och titta på ett No Good Gofers senare idag. Har inte spelat det live men gillade det som fan i Pinball Arcade. Är det ett bra val och vad ska jag titta på extra?


Tags: