Frispel

sedan 2001

Airbrush-inköp

Wiggy

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Piteå
Ska inhandla mig en airbrush och en kompressor till att förbättra färg på spelplan och kabinett. Vad ska man köpa för nåt till det ändamålet?
Tänker mig hobbynivå, så inga galna priser.

Jula/Biltema har airbrush och kompressor för 1000-1400. Är det nåt som skulle passa till det jag planerar göra?
Sen har vidaXL ett par olika airbrush-paket, t.ex.: goo.gl/qRi8J2

Gissningvis är allt det här ungefär samma saker när det kommer till kvalitet..

Åsikter?



CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Vill minnas att jag läst för längesen i en bok om airbrush, att man ska använda sig av en oljefri kompressor, för att inte få olja i färgen. Det finns oljeavskiljare, men enklast är nog att gå på en oljefri. Sen är nog vettigt med inte alltför liten tank, för att kunna hålla jämnt tryck.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Wiggy

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Piteå
Jag har också gått i dessa tankar.
Hittade den här.
https://m.conrad.se/category.htm?websale8=conrad-swe.01-aa-m&pi=1166513&gclid=CjwKCAjwypjVBRANEiwAJAxlIsUnN_xdCi8EYKwsYKZ2Glvyg66TGqZAWbVT4fZmI-IdumvPCNeyFBoCC-sQAvD_BwE

Vill minnas att jag läst för längesen i en bok om airbrush, att man ska använda sig av en oljefri kompressor, för att inte få olja i färgen. Det finns oljeavskiljare, men enklast är nog att gå på en oljefri. Sen är nog vettigt med inte alltför liten tank, för att kunna hålla jämnt tryck.

Finns rätt många alternativ, vilket egentligen bara gör det svårare att välja när man inte riktigt vet vad man ska titta efter. Eller jag gör det åtminstone inte.
Oljefri har jag också hört är rätt väg att gå, om än en avskiljare kanske löser problemet med olja.. Lite kraftigare kompressorer som är oljefria är så jäkla dyra verkar det som. Och jag skulle gärna ha en kompressor som är liiite kraftigare än en vanlig airbrush-kompressor för att kunna utöka användningsområdet en aning.


Tags: