Frispel

sedan 2001

Swish-betalning för krediter?

mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
Någon operatör som har detta? Tyckte bara att rent tekniskt vore det intressant och mycket lämpligt för kund.
Swish-QR-kod på spelet, typ.


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Ja,det finns en lösning för det som vi håller på att kolla på.
Men som företag är det 2 kr i avgift per mottagen swish,så då måste priset/kredit höjas med 2kr+moms minst.
Och det är lite krångligt bokföringsmässigt att få in typ 2000 swish betalningar eller mer i månaden.
Samt att en liten dator måste byggas in spelet som sköter allt,och så måste det finnas wifi.

På flipperhallen kollar vi på en lösning att sätta på en swish mottagare på växlarna.


BAT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Swish på växlarna låter som en fantastisk idé (och prisvärd), att lägga polletterna/tiorna i maskinen är inte så betungande.


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
Ja, Swish på växlarna är ju ett bra mellansteg. :)

En fördel med att ha det i spelet är ju att man som operatör får "live" info. Ett populärt spel som inte får något i intäkter, under en tidsperiod, har ju ett problem, typ. :)
Och jobbet bokföringsmässigt måste det väl vara enklare att hantera än att ständigt behöva tömma/hantera mynt/poletter och kolla av räknare i samtliga utställda spel?
Wifi fixar man genom att ha en Android-telefon med SIM-kort i ett av spelen, som agerar wifi hot-spot för de andra spelen.
Men ja, en "dator" (raspberry PI, Android-lur eller annat mycket billig och strömsnål enhet) kommer man nog inte undan.

Coolt att det tänks på. Att få in pengar på enklast möjliga sätt borde ju vara prio 1. Men vad vet jag. :)


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Det bör ju gå att "komma runt" genom att skapa en egen app som är kopplad till Swish och som räknar krediter.
När man sedan vill spela så använder man appen och QR-koden på spelet. Då dras beloppet via appen.

Då får man Swish-betalning (och kan även använda andra betalningar) i större summor, dvs färre antal transaktioner, samtidigt som man har kontroll över varje specifikt spel OCH man slipper kommunikation mellan spelen. Det enda som behövs är en app som folk laddar ner till sin telefon. Bör ju dessutom inte vara någon jättestor app att bygga...

EDIT: ARGH! Fort blir fel. Hade Tusen-Frågor bredvid mig, och det gick lite fort.
TILL detta behöver man såklart, på plats i lokalen, någon form av maskin (dator, RaspPie, Arduino etc) som kommunicerar med App-databasen och sedan triggar relä i maskinen för att addera credits.
Fördelen är ju att när man använt en spel-QR-kod en gång så kan ju appen minnas denna som "Twilight Zone, på FlipperPalatset, i Storstan", och så kan man trigga credits remote på samma spel efter SMS som "Ok farsan, nu är jag vid TZ. Skicka 10 credits!"

/ Pingo
« Senast ändrad: mars 06, 2018, 17:00:34 av realpingo »


BeO

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Furulund
Intressant ämne att fundera kring  :)

Myntinkast bör finnas kvar på maskinerna så man enkelt kan poppa in som tillfällig besökare och lira för några tior. Och då är det ganska vettigt, som tidigare föreslogs, att kunna betala i växelmaskinen med Swish och ev Samsung Pay.

En variant för regelbundna besökare/medlemmar skulle kunna vara ett betalsystem med RFID-taggar. Du har en tag kopplad till ett personligt konto i en lokal databas. Betala med Swish direkt till ditt flipperkonto. Sedan RFID-läsare på maskinerna som drar en cred varje gång du viftar med taggen framför den. Bör kanske sitta en bit in på sidan på kabinettet så inte creds dras av misstag under spel  ;D


Sami

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 257
    • Visa profil
  • Stad: uppsala
De ställena som inför swish och wifi kan glömma mig som  kund.
Finns tillräckligt mycket strålning i samhället och har redan sömnproblem från strålningen.
Om jag ska bli bestrålad även direkt från flippret när jag lirar så kan ni glömma  att jag åker in till flipperhallarna i stan.

och varför är svensken så jäkla dum rent allmänt att man tycker att det är helt lugnt med en prishöjning med 3 spänn för att göda
bankerna som redan tjänar enorma summor på våra kortdragningar i butik som vi betalar iform av högre priser och mer arbetslöshet.

Alla klagade när småbutikerna som inte hade nån marginal alls på småskit som folk köpte och kompenserade sig genom att ta 2 och 3kr i kortavgift vid små köp och sa att de hellre ville att småbutikerna skulle ta a-kassa=fler arbetslösa=högre skatt än att kompensera sig för kortavgiften som bankjävlarna tar.

Nu är det plötsligt helt ok när det gäller flipper.
Vilka jävla kvastskaft i detta land.
Överheten ska matas med pengar för ingenting.





Tags: