Frispel

sedan 2001

Slingshot. Switch 27. Transistor TIP122.

r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Hej igen Internet.

Jag tror att jag har råkat ut för ett problem jag inte kan lösa själv. Jag antar att det krävs lödstation, bra spets på kolven, en tennsug en arbetsplats och lite annat som jag inte har. Jag är dessutom lite osäker på min felsökning, jag är ringrostig sen typ 30 år tillbaka och jag var helt ärligt rätt kass då också. Jag är bra på annat =)

Det är en slingshot som inte fungerar. Testar jag switchen ger den inget utslag, den heter switch 27. Testar jag spolen så slår den. Så vitt jag förstår så borde jag ha fler problem än bara en switch om det kunde härledas i matrisen så att säga. Det verkar vara en krets och en transistor som styr typ rad och kolumn.

Det skulle kunna vara en kabel som är av, men det ser inte så ut under spelplanen, allt verkar sitta. Alla kontakter sitter bra på korten.

Kvar är transistorn som styr spolen. Den heter Q18 på schemat och i verkligheten heter den TIP122 och kostar 8:90:-. Det som förbryllar mig är att spolen slår i testet. Kan fortfarande transistorn vara trasig då?

Jag måste naturligtvis få tag på någon som kan komma hit och hjälpa mig, men det hade varit kul att få veta så mycket som möjligt innan dess. Om jag ens får tag på någon.

Länk till en dåligt kopierad och ofullständig manual (skäms Stern!)
http://www.sternpinball.com/upload/games/avatar/avatar/434/Avatar%20Manual.pdf

Hit me! =)


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Kolla kablarna till de två switcharna. Stor chans att en lossnat nånstans, förmodligen så går de vidare till en z-koppling som också har en tendens att åka isär.
Men börja med att kolla switcharna så de inte är ihoptryckta.


r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Hej JG, tack för ditt svar.

Jag har kollat kablarna. Jag kan inte se att de har lossnat någonstans. Det jag tyvärr inte kan göra är att mäta dem. Det finns säkert en McGyver-lösning på det med ett batteri och en lampa, men fullt så driftig är jag inte. Jag hade behövt en Fluke...
Switcharna är inte ihoptryckta. Det är två bladswitchar i serie och det ser fint ut, alla lödningar sitter och de blänker och är fina. Bra lödat.

Jag misstänker som sagt en trissa, den som ska få signal och öppna för spolen. Det är så jag tänker mig funktionen för den transistorn. Den får en svag ström av switchen och öppnar för en starkare ström till spolen.

Min fråga kvarstår. Kan spolen fungera i test även om just den transistorn är trasig?


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej Jonas,

Om spolen till slingshoten fungerar i test låter det som att transistorn som styr den är schysst. F.ö. om den vore trasig skulle spolen inte reagera i test alt. slå till oavsett test, dvs att den är öppen hela tiden.

Det låter som kabel/kontaktfel trots allt. I kontaktmatrisen, kan du testa de andra switcharna i samma kolumn samt rad? (mest för att verifiera om det är ett logik-fel eller ej)

Om du kommer över en fluke kan du dels mäta switcharna vid slingshoten och verifiera att de ger kontakt när du sluter dem. Därefter följa sladdarna från switcharna till kortet, kika i manualen efter kontakt på kortet samt färgkod på kablarna.
Mät sedan för att se om det är kabelbrott. Om detta inte är fallet, kan det vara en skadad kontakt på kortet, men det är inte troligt.

Visst är det ett Stern - Avatar vi paratar om?

Mvh
Calle
Who do you think you are, Spiderman?


r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Hej schulzan

Det är Avatar.
Jag kom inte över någon Fluke, men Kjell hade en billig multimeter som får duga så länge. Jag motiverar det köpet med att ett modernt hem alltid kan behöva en billig multimeter. Jag blev 199:- fattigare, det kan jag leva med.
Jag ska testa de andra switcharna lite mer systematiskt. Jag har testat slumpmässigt och hittar ingen annan switch som inte fungerar i switchtestet.
Jag har kikat i manualen. Jag har till och med gjort lite anteckningar. Det hade jag gjort sen innan.

Switch drives. J1. Q2 (3). GRN-RED. Drive 2. Switch 27.
Switch returns. J12. IC-U35C (7). TAN-ORG. Return 11. Switch 27

Mina anteckningar från matrisen i manualen. Som jag förstår det går switchen mellan kontakt J1 pinne 3 och kontakt J12 pinne 7. När switchen sluter bör jag få kontakt om jag mäter de två punkterna (ska bara lära mig multimetern).

Q2: Transistor Tht. TO-92 2N3904 NPN 40V 0.2A
Har jag klurat ut som transistorn på drive-sidan av matrisen.

Spolen: transistor Q18. J7 pinne 3. Transistor Tht. TO-220 TIP122 NPN 100V 5A.
Part number: 110-0067-00 (213-0003565)

Här har vi transistorn som ska driva spolen.

Så långt har jag kommit alldeles själv.
Jag har säkert missat något som är med i signalkedjan för min högra slingshot, men jag är novis och ringrostig i en salig kombination.


r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Jag försöker väcka lite liv i den här tråden. Kanske finns det någon som har mätt med multimeter mer än vad jag har gjort som kan hjälpa mig.

Jag har mätt vid switchen. Bladswitcharna funkar som de ska. Men det sitter en liten diod där också. Jag har inte klurat ut vad jag ska få för värden på multimetern när jag mäter över dioden. Det jag vet om dioder är att de släpper igenom ström åt ena hållet men inte åt det andra förutsatt att man kommer över ett gränsvärde, typ 0.7 V eller något sånt. Det som händer när jag mäter över dioden är att plötsligt fungerar switchen. Det säger "beep!" i switchtestet. Jag antar att jag kortsluter den med multimetern. Kan jag ha lokaliserat felet till den dioden?


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Har du en nagelfil så sätt den emellan kontakterna på switchen och sedan kläm ihop. Fila lite försiktigt och se om det ger bätte resultat.
Kan vara att den bara är smutsig helt enkelt eller att ytorna är lite ärgade.
Hjälpte det är det kan det vara läge för att byta den switchen.
Jag har gjort en fil med våtslipspapper (600) och tunn kartong som jag använder.

mate07
mate07


r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Hej mate07

Tack för att du engagerar dig. Kul att läsa om din fil, det kan vara ett bra tips.

Mitt problem är som sagt inte att switchen i sig inte fungerar, det gör den. Eller de, det är två bladswitchar i serie. Jag tror mig ha lokaliserat felet till en diod som sitter lödad mellan två av lödöronen på switchen och ingår i signalkedjan. Själva dioden heter 1N4004 men kan som jag förstår det bytas ut mot 1N4001. Men det är här jag är osäker och behöver hjälp. Jag är inte så van vid att mäta dioder. Det jag tror händer när jag försöker mäta den är att multimetern kortsluter och signalen går över multimetern istället, på något sätt. När jag mäter går alltså signalen plötsligt fram och switchen ger utslag i switchtestet.

Min fråga är om jag kan ha lokaliserat felet?
Och min följdfråga är vad jag borde få för mätvärden på nämnda diod?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
En kortsluten diod leder ström åt båda hållen, men det brukar ge upphov till andra typer av fel. Du mäter den genom att sätta multimetern på diodmätning (det läge där den piper när man kortsluter kablarna). Multimetern ska pipa när du mäter dioden åt ena hållet, men inte åt andra. För att vara säker på att inte strömmen tar några omvägar bör ena änden av dioden vara bortlödd från spelet.

Jag tror inte att signalen kan ta genvägen över multimetern, men om du har en dålig lödning eller något annat glapp kan du ju trycka till det när du mäter så det blir kontakt. Du kan inte få det att funka om du trycker lite på dioden med fingrarna?

Om felet har funnits lika länge som du haft spelet kan du ju också jämföra med andra slingshoten, så att ingen varit där och lött på dioden åt fel håll eller kopplat kablarna fel.


r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
LOP

Du är en klippa! Det var så enkelt så att det är löjligt, och det som krävdes var att jag kisade genom mina läsglasögon. Pinnen på dioden är avbruten. Jag skäms...

Stort tack!