Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2018 / planeringstråd

INK · 80 · 25085

P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Jag tycker att SM är väldigt kul i det formatet som har varit de senaste åren. Hotellkonceptet är troligen genomförbart i vilken stad som helst. Problemet med att hitta spel löses förhoppningsvis genom att alla stora generösa spelsamlare lånar ut sina spel.

Jag kan däremot tänka mig en minskning av antalet deltagare om det blir för stor apparat att genomföra. Detta är givetvis upp till arrangören att besluta om.

Det finns väl redan en kärngrupp som alltid ställer upp på SM oavsett vem som arrangerar. Ni vet vilka ni är ;-)

Att det just är både Classic och Main som genomförs samtidigt tycker jag är grunden för ett SM.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
PQ for president!
Håller med i alla delar.
Matchstick Pinball



WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Att separera Classic till en egen tävling gör nog att den delen inte alls får samma status. Sedan kan man ju diskutera behovet av densamma i det fall man måste minska på arrangemanget. Ska det finnas två klasser i SM eller är det kanske mer intressant att avgöra mästerskapet på ett mindre slumpmässigt sätt a'la IFPA – 64 spelare som spelar matchspelskval och sedan bäst av 7 – och då på spel från olika epoker.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Snart har vi olika klasser ungefär som boxningen....

Inkens ide hade väl varit väldigt kul om man gör det till ett nordiskt mästerskap? Öppet för grannländerna och kval via placering i vissa tävlingar samt Wppr-rankingen?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag säger bara att man får börja med att bestämma sig för vad SM ska vara. Gemytlig "partytävling" för hela Sverige eller en mer professionell version för att utse den bästa tävlingsspelaren i Sverige. Ett mindre format medger också ett arrangemang som 5-6 olika orter med lätthet kan klara att arrangera. Det SM vuxit till de senaste åren märker ni själva att inte många mäktar med att dra runt.

Vill man absolut ha en större tävling så kan man lämna det till en kommersiell arrangör som vill lägga ner jobb på detta. Varför inte ett Nordiskt Mästerskap om så önskas.
« Senast ändrad: mars 21, 2018, 11:48:09 av INK »


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Med tanke på den här tråden bad jag Josh om två custom rankings. En för poäng intjänade på Svenska tävlingar under 2017 och en likadan fortlöpande för 2018.

Hade vi haft ett tak på 64 spelare hade PAL fått sista platsen på sjuttiotredje plats. Fast med återbud och annat, så hade ju cutten gått lite längre ner än så. Sen är väl rankingen lite skevad av att EM gick i Sverige också.

Här är 2017:
https://www.ifpapinball.com/rankings/custom_view.php?id=66&t=50&p=2

Och 2018 fortlöpande:
https://www.ifpapinball.com/rankings/custom_view.php?id=13&t=50&p=1






Bengtsson

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
  • Stad: Strängnäs
Olle strax utanför linjen strand som vi brukar säga 😋
nya Sfs är totalkass


FRA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
  • Stad: Blekinge

JOH-an Flygare

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 223
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Alt 3 bara skicka medaljen till den som ligger rankad 1:a på nyårsafton:)


ddddd

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
så länge/om det löser sig med stort SM behöver vi väl inte gå till plan b.

kan eventuellt vara negativt för oss i norr med långa avstånd och inte jättemycket tävlingar i området. resa javisst men he e int runt knut'n


ollestrandh

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: ÅBY
För att slippa Farfar o en massa annat "löst folk" kanske man kunde ställa krav på att man har varit tvungen att ha spelat ett antal tävlingar under året..?
Som "kval" lixom. Då kanske spelarantalet skulle kunna hålla sig på en rimlig och mer lätthanterlig nivå? Som lite snygg mellanmjölkslösning =) Som kanske Pinburgh borde tillämpa tycker iallafalljag, så dä så =)


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Det känns alltid lika trevligt att definieras som "farfar" ell "annat löst folk". Det är svårt för mig att avgöra vilken kategori som jag tillhör bara då jag varken är farfar eller löst folk. Men det kanske inte är viktigt så länge man bara är kass på att spela flipper?
/Micael MIM Magnusson


Bengtsson

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
  • Stad: Strängnäs
Äsch det löser sig nog
En heads up på anmälan för top 100 rankade löser
Den biten

U16 blir ju lite samma

Hela familjen i samma klase för att gurras farfar
Har ett spel i källaren o så åker hela gatan på semesterutflykt
För att "göra upp"

Det borde med vara krav på spelade tävlingar
« Senast ändrad: mars 22, 2018, 07:14:44 av Bengtsson »
nya Sfs är totalkass


Tags: flipper-sm