Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2018 / planeringstråd

INK · 80 · 25080

Bengtsson

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
  • Stad: Strängnäs
Jag har ställt frågan på mansgrottan
Ska ta upp det igen på måndag

Jeppsson har ju Classic spel ganska nära "Kristianstad"
Jag och mansgrottan får ihop main

Helt klart ett alternativ om jag får med mig grabbarna

Tänker dock inte gå all in o bräcka föregående generaler

Blir det nått här så blir det med all enkelhet

Återkommer
nya Sfs är totalkass


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Det kanske är dags att inte ha SM som en jättetävling med 200+ deltagare på ett hotell varje år utan bara göra så dom åren någon eller några orkar och annars begränsa det till topp 64, eller något sådant.

Man skulle kunna be Josh lägga upp en ranking för turneringar spelade i Sverige under året som gick (typ state championships i USA), så får dom topp 64 svenska spelarna i Sverige från året innan en inbjudan ala IFPA till SM.

Detta skulle ju också ge en extra morot att spela fler turneringar lokalt och runt om i landet för att garantera en inbjudan eller en gräddfil.

Med exakt 64 spelare kan man ju också köra lite roligare format än två försök på fyra spel.

Sedan kan det ju bli ett stort öppet SM vissa år och ett mindre vissa år men är man i topp 64 blir man garanterad plats. Eller så kör vi ett Swedish Open på hösten dom åren det går och ett inbjudnings SM på våren varje år.

Det är väl inte många andra sporter/spel som har ett helt öppet mästerskap på det sättet vi har.



BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
JMN: Tack för info i tid.

DDH: Jag vill minnas att senast och näst senast den diskussionen var igång, så slutade det kanske inte i konsensus, men det var tydligt att många vill ha det stora mästerskapet (men kanske inte alltid förstår vad det kostar). Och det är förmodligen inte lika lockande att ordna en tävling för 64 personer som det är för den stora massan. En femhundring per spelare ger 32 000 mot dryga 100 000, för ungefär samma besvär och arbetsinsats.

Ser man krasst på det, så är ju Borås (INK) lämpad att ta SM, eftersom det redan står en massa spel i en stor lokal. Däremot har jag all förståelse för att han kanske inte är så sugen på det, då han redan nu lägger en del tid på andra tävlingar. Samt redan har arrat några mästerskap av dignitet.

Göteborg har ju spel så det räcker (om folk är beredda att låna ut), men kanske inte har så bra tillgång till lokaler. Har inte stenkoll på hotellsituationen, men gissar att man får satsa på sunkiga ställen eller ganska långt ut om man ska hitta något där vi kan vara en knapp vecka, inhysa mycket folk och få mat och dryck. Men omöjligt är det nog inte.

Jag lekte lite kort med tanken på att i Göteborg inte flytta spel från de två stora lokaler som är aktiva idag, men insåg att det inte skulle fungera särskilt bra. Mycket transporter, inte mycket känsla av att "alla är på SM som är årets största evenemang."

En annan sak som kan vara lite intressant att diskutera är organisationen, och om det finns möjlighet att skapa en grupp av personer som tillsammans och i god tid lösa grejer som exempelvis:

- webbsida & information
- streaming
- ev sponsor
- regelverk (jag tillhör de som gärna skulle vilja se att de sågs över/uppdaterades.)
- Ekonomi (familjepaket, rabatter, merchandise)

Min tanke är att om det finns en sådan grupp, bestående av ett antal personer, så kanske vi därigenom kan skapa en administration som gör det enklare för en lokal person/grupp att inrikta sig på spel & lokal. Men det kan vara mycket möjligt att jag som vanligt är väldigt naiv.
Lyckan är en tänd modelampa.


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Min tanke med 64-spelarsalternativet var väl mer att det inte skulle kräva en speciell lokal och kunde arrangeras på plats i Mölndal, Flipper Center, Halmstad, Borås, eller var man nu ville ha tävlingen utan att transportera spel, fixa lokal och allt annat. Det är bättre än ingen tävling och skulle innebära så mycket mindre jobb än en 200+ tävling.

Att ha en standardiserad approach till merch, streaming, osv. låter som en god ide och skulle ju också avlasta den/dem som tar på sig ett SM.



mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
Ett av målen med SM är väl att sprida budskapet om denna underbara sport? Att ta topp-64 från någon ranking är ju inte alls i den linjen.

Satellit-tävlingar runt om i landet (som det var på 90-talet?) vore kanske en bra kompromiss?


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Kul med en eventuell öppning från Göteborgshållet :-)

Vad gäller hotelldelen så kan vi ordna bra referenser från Lundia som var väldigt nöjda med arrangemanget. Jag tror att de blev förvånade över intäkterna som SM genererade.

Sm är annars en av de tävlingar som har ganska mycket förspänt. Den inre cirkeln som alltid ställer upp har lagt ner mycket jobb som kan användas på nytt.

Jag gissar, precis som Bud, att den trånga sektorn är att hitta ett hotell som inte redan är uppbokat och har tillräckliga konferenslokaler.

Maxa upp funktionärsdelarna och se till att de olika ansvarsområdena har nyckelpersoner som löser sina uppgifter. Allt annat går att lösa med utomståendes hjälp.

LPA hjälper gärna till oavsett om det blir Gbg eller Böda Camping :-)


Bengtsson

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
  • Stad: Strängnäs
Grymt !

Jag ska ner i grottan ikväll
Halva styrkan är dock i Australien så något beslut
Kommer inte tas närmaste dagarna
Men ja ska ändå se till att sätta bollen i rull
Så får vi se om grabbarna passar tillbaka

Vart vi kör fast i detta läge är classicspel!
Så där måste det isf ske en Donering utifrån
Vår gode vän INK har redan hört av sig så förutsättningarna
Är goda !

Men som tidigare nämnt tänker jag inte delta i
Tävlingen om det bäste SM där alla måste bräcka
Fjolårets generaler

Blir det Kalmar / Öland så blir det öppet SM för alla
Utan begränsningar men av den enklare modellen!

PQ du har PM



nya Sfs är totalkass


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Ett av målen med SM är väl att sprida budskapet om denna underbara sport? Att ta topp-64 från någon ranking är ju inte alls i den linjen.

Satellit-tävlingar runt om i landet (som det var på 90-talet?) vore kanske en bra kompromiss?

Att ta en approach som IFPA state championships i USA skulle också främja lokala tävlingar då alla tävlingar i Sverige som man deltager i skulle läggas på hög för att kvala in till SM. Det skulle i princip vara som satellittävlingar fast utan komplikationer som satellittävlingar skulle medge (Kan man kvala in i GBG om man inte bor i GBG, skall en satellittävling i Norrland ge färre kvalplatser än en i Stockholm, osv.?) genom att alla svenska tävlingar under året skulle vara satellittävlingar.

Nackdelen med ett sådant system är ju att det inte skulle bli en lika stor tävling men å andra sidan skulle det betyda mer att faktiskt ha kvalat in.

Skillnaden är ju lite som PAPA VM (öppet för alla) kontra IFPA VM (man måste kvala in).

Att sprida budskapet i media skulle väl varken göra till eller från. Det är ju för att det är SM som man får mediauppmärksamhet, inte att det är 64, 150, eller 200+ personer. Det man tappar är väl att det inte skulle bli på en allmän plats.

Själv ser jag gärna att stora hotell SM fortsätter men både JKP och Lund sa väl i runda slängar "aldrig mer" efter deras tur. Så länge vi är en så pass liten hobby med så pass få möjliga ställen att hålla ett stort SM så skulle 64-spelarsvarianten kunna vara ett alternativ dom åren då det inte finns någon som vill ta tag i det i stor skala.


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
@DDH: Håller helt med, förutom media-täckningen. Många av de lokala reportagen om att folk ska åka till SM skulle aldrig kunna hända för de är inte topp-64.

Hejja Bengtsson!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag håller med BUD om fördelen med att ha en "fast" organisation som stöd. Redan efter SM 2009 satte jag ihop en liten manual för kommande Generaler.

Hejja Bengtsson!  :D

Och skulle det skita sig överallt så går det alltid att ha SM i Borås – MEN då behövs det en ovan organisation som tar en stor del av det övergripande arbetet (funktionärspass, hemsida, etc). Det är nog med arbete att få alla spel i ordning.

DDH har rätt i att det inte är fel att "kvala" in till SM. Skulle man köra "Topp 128" så är det ändå absolut inte omöjligt för alla intresserade spelare att hinna ta en plats. Då kan man vinkla de lokala reportagen (det blir ändå många) till att "Kalle jagar kvalplats till SM...".


Bengtsson

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
  • Stad: Strängnäs
Tack
Men det hänger mer på vad mansgrottan
Säger än vad jag vill

Är dom på så blir det SM i Kalmar

Får passa på att lyfta på hatten till er som redan
Hört av er, villiga att låna ut spel,




nya Sfs är totalkass


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
En stor minusbit i vår diskussion var classic. Det var inte den enda men definitivt en av de tyngsta. Att släppa det kravet tror jag är en förutsättning för att kunna plocka hem en tävling framöver mer än en gång... Kanske köra den separat eller låtar ngn annan helt arrangera det som en separat arrangör på samma ort. I dagsläget (när lokalen är fullt renoverad) så skulle vi kunna hålla main i våra lokalen och classic på scandic 100 m bort.



MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Intressanta diskussioner!

För egen del håller jag nog med DDH om det mesta han skriver.
Edit: Om det är så att vi planerar att ändra formst/upplägg.

Jag tycker inte heller att just SM måste vara den propagandatävling där casualspelare och deras farföräldrar får chansen att göra tävlingsdebut.
64 (eller 128) spelare och kvalresultat från svenska tävlingar under året som inkvalning låter smart isf. Kanske med garanterad plats  för topp-4 från året innan för säkerställd stjärnglans och extra bonus för att lyckas bra.
En annan variant är att separera classics-SM från det vanliga SM, om det nu är så att just tillgång (samt mek) på classicsspel är ett problem för många orter som annars skulle kunna få ihop ett SM på moderna spel.

Ett classics-SM på våren (sannolikt hos INK :D) och ett i moderna spel på hösten.
« Senast ändrad: mars 20, 2018, 20:22:43 av MCR »


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Jag ställer mig bakom tanken och konceptet om SM som en open.
/Micael MIM Magnusson


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Kanske ska tillägga att jag tycker SM som det har varit senaste åren är jättekul, och det jag skrev var utifrån perspektivet att (om) tävlingen skulle förändras.
Kan man fortsatt ha den stor och inkluderande som den har varit så föredrar jag det!


Tags: flipper-sm