Frispel

sedan 2001

Bra nybörjar-flipper

BigBengt

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hej

Jag är ny här på forumet, Johan heter jag och bor i Stockholm. Har dock släkt och vänner även i Linköping så där spenderas också en del tid. Jag har länge tyckt det var "kul" med flipperspel men aldrig riktigt fastnat förns nu. Jag har bestämt mig att skaffa ett eget spel och går nu i funderingar kring detta. Jag undrar därför vad ni lite mer rutinerade spelare har för rekommendationer när det gäller sitt första flipper, dels tänker jag mig att det ska va lite enklare!?, sedan kanske inte allt för svårt att "meka med" (jag kan lite ellära, ser dock fram emot att lära mig mer) samt inte allt för dyrt.

Tacksam för input!

Hälsningar
Johan


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
En del intressanta synpunkter finns bl.a. här:

http://www.svenskaflippersallskapet.com/index.php?topic=14568.15

Hade jag hoppat på förstavalet idag så hade jag nog kikat på Road Show eller White Water. Men om jag ska återge vad äldre kloka gubbar sagt till mig " det är som att välja favoritfärg" - dvs ingen kan göra det åt dig. Man måste nästan testa spelet IRL för att känna av läget.

Själv hade jag nästan bestämt mig för Dr Who för några år sen - men tvärbackade ut när jag insåg hur STÖRIGT soundet är till den maskinen. Omöjligt att stå ut med oljudet  >:( 
« Senast ändrad: januari 20, 2018, 15:24:29 av Manta »


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Klistrar in mitt standardsvar...

Det finns i grunden två infallsvinklar till detta.

1. Prisklass. Det avgör vilka spel du kan köpa.
2. Tycke o smak. Köp ett spel du gillar om du har pengar till det.

Först skulle jag rekommendera dig att söka här på forumet. Det finns massor av trådar med "första spelet".

Mitt grundtips till alla som skall köpa första spelet: White Water.


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Något från Bally eller Williams.
Lätt att hitta delar, omsätta och få hjälp.
Quit playing with the clock!


BigBengt

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack för svaren!

Jo jag förstår givetvis att det är tycke, smak och storlek på plånbok som avgör, tänkte dock om det fanns något spel som var mer känt för o vara lättservat etc än andra. Ska provspela så många olika spel jag kan under de närmsta veckorna så får vi se vad jag fastnar för.

mvh
Johan


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Williams system 11. Numeriska displayer. Lite enklare spel utan komplicerade regler och inte lika mycket grejer på spelplanen som gör det lite mer lättmekat. Finns ju undantag också. Men typ Taxi, F14 Tomcat, Bride of Pinbot är rekommenderade spel. Priserna varierar kraftigt mellan 15-25000 beroende på titel.
Ifpa ID 63357


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag köpte mitt första spel för lite drygt ett år sedan idag har jag 7.
Min första tanke var att köpa vilket spel som helst bara billigast möjligt, men ville helst ha ett spel med DMD. Jag har inte direkt valt titel på något av mina spel utan tillfällena har valt mig. Jag ha ingen fet plånbok och har därför bara köpt spel när jag anser att priset varit rätt. Det finns ju folk som söker en viss titel av nostalgiska skäl eller har pengarna att välja och vraka bland nya spel. Annars tycker jag personligen att 1 spel är bättre än inget och 2 spel är bättre än 1 nästan oavsett titel, oavsett hur bra ett spel är så erbjuds ingen variation då kan det nästan vara bättre med två spel även om de anses vara "sämre" titlar.
Jag har Williams, Data East, Sega och Gottlieb spel och jag tycker i vissa fall vissa tillverkare har oförtjänt dåligt rykte.

White Water är ett kul spel som jag gärna hade ägt själv, men priset talar emot samt att det är ett dyrt spel om plastdelarna går sönder dvs att köpa ett renoveringsobjekt kan vara dyrt.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Instämmer med FrisseFrasse, körde på exakt samma linje. (Även om det börjat balla ur på sistone)
Hellre två än ett om man har platsen och penningar. Tycker inte det har varit svårt att få tag i delar till mina Data East. Har fått jaga betydligt mer när det gäller delar till tex Popeye.
Tror mer att det hänger ihop med antal producerade spel=större marknad för NOS prylar.
Gottliebs brukar kännas väldigt annorlunda mot andra i DMD eran...men på ett bra sätt :)



dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Exempel/observationer:
Dataeast LW3, enkelt men bra. Både folk som har spelat en del, nybörjare och ungar lockas till den maskinen. Tacksamt att träna lite trix på.
Data east Tales from the crypt, spelas mest av folk som spelat en del, lite svårare skott.
Bally Popeye, spelas sällan då inte många orkar förstå spelet :)
Bally Shadow, alla verkar gilla det! Lite överraskad...bolltiderna är oftast inte långa. Kanske den fräna locken och tunga musiken som lockar? Ramperna är tuffa etc. dock en hel del bråte på spelet som kan gå sönder.
Williams Congo, samma som med shadow. Verkar tilltala de flesta. Både lätta och svåra skott, ofta värdiga bolltider. Ungarna gillar Grey.  8)

Bally Williams produktionerna känns oftast mycket påkostade vad gäller ljud och musik.
Data east/sega och Gottlieb har ju mer MIDI-stuket....men det har ju sin charm. (Zz-top är ju nästan bättre i MIDI-version :) )


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Data East var ju en arkadspelstillverkare först och främst. Tror dom nyttjade sina resurser och kompetenser från den sidan när de designade musik och ljud.

Gottlieb är svårast att hitta delar eftersom det är licensbelagt. Endast ett företag har rättigheterna och därför finns inga eftermarknadsdelar.
Ifpa ID 63357


BigBengt

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack för tippsen! Jag återkommer med info vilket det blev :D


Tags: