Frispel

sedan 2001

Hjälp!!! MM uppför sig konstigt

boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Plötsligt så uppför sig mitt MM konstigt när jag börjar ett nytt spel.

Endast 5 - 10 sekunder efter att jag skickat iväg bollen och börjat spela så kommer jag in i sekvensen "Battle for the kingdom". Det är i och för sig kul att vinna spelet på första bollen varje gång men det vore ännu roligare att för göra det genom ärligt arbete :-)

Jag har inte en aning vad som kan ha hänt. Jag har resetat spelet genom att tagit ut batterierna (och också bytt dem) och sedan gått in i setting och ställt in spelet och spelat igen men får samma fel.

Hur kan det vara möjligt att hamna in i slutsekvensen på första bollen?

Har ingen idé var jag ska börja leta.

Goda råd mottages tacksamt!
« Senast ändrad: januari 14, 2018, 10:17:49 av boko »


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Flatkablarna ok?
Annars låter det ju nästan som det är något fel på RAM..


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Prova att trycka till alla chip på cpu-kortet. Annars lossa och sätt tillbaka dem.om du har ett chipverktyg, det går att lossa med mejsel om man är riktigt försiktig men rekommenderas ej.

Har felen uppstått efter flytt eller så?
Ifpa ID 63357


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Konstigt fel. Jag skulle nog börja med att kolla om det händer något märkligt i switchmatrisen när du triggar lite olika switchar. Tror egentligen inte på det men enkel sak att börja med. Nästa steg är väl kretskorten. Kolla om det ser fint ut under batterierna (inga gamla läckage) och runt ROM. Flatkabelglapp kan ställa till en del märkliga saker också som redan nämnts.

Gissar mycket nu men det är de grejerna jag skulle börja kolla på iaf.


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Spelet har ju varit nedplockat i backboxen för renovering och sedan har allt satts tillbaka med rätt många nya kablar. Korten rengjordes då också.

 Efter det har ju spelet fungerat bra någon vecka innan detta plötsligt inträffade igår kväll.

Ram fel.  .  .hur kollar man det?

Jag kan ju ta loss cpu kortet och kolla på kretsar mm.

Går det att testa cpu kortet på något sätt?


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Jag tog loss CPU kortet och ruckade på alla ic kretsar och satte till baka det. Då försvann felet med battle for the kingdom. Så ni hade rätt.

Dock!

men nu fick jag plötsligt felet Check switch 45, 46, 58 och 66.

Vad kan det bero på?
« Senast ändrad: januari 14, 2018, 13:31:51 av boko »


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Spelet blev nog lite förvirrat bara. Trigga switcharna under spel så slocknar nog felmeddelandena.


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Det stämde utmärkt. Efter switcharna blev aktiverade så försvann alla problem.

Stort tack för alla goda råd som snabbt inringade CPU kortet!!

Vet fortfarande inte var det var dålig kontakt på CPU kortet men misstänker något av chipsen.

Det enda jag nu lagt märket till är att när man skjuter ut första bollen så brukar den stoppas bakom slottet för att sedan falla ned på bumprarna. Nu tycks detta inte fungera. Det är väl ett relä som ska dra för att stoppa kulan så att den inte går runt? 

Sen är det förstås trådrampen också som jag tidigare la ut en blänkare om som krånglar. Tror att jag missa något när jag har monterat ihop spelet efter renoveringen avseende denna ramp.


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
På mm kan du hålla in vänster knapp när du skickar kulan och då kan den gå hela vägen runt och den startar en hurryup för att pricka ett skott eller sänka vindbryggan på en träff. Testa om det funkar fortfarande.
Ifpa ID 63357


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Det kan vara så att jag råkade hålla in vänster knapp då jag har spelet inställt så att man kan skjuta iväg bollen med flipprarna. Nu funkar det i alla fall som det ska.

Det är bara den förbaskade rampen kvar. Misstänker att jag satt någon av hex posterna/distanserna fel vid montering. Jobbigt att ta isär det i så fall *puh*.  .  .