Frispel

sedan 2001

Kulan rullar av wire rampen i MM

boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Jag har ett irriterande problem med mitt MM.

Kulan rullar väldigt ofta av från den vänstra trådrampen. Det är bara när kulan inte har tillräcklig fart som den fortsätter ned på trådrampen.

Se bilden och pilen som visar var kulan brukar rulla av upp emot ingången på vänster ramp.

Jag har försökt att justera utan att lyckas åtgärda problemet. Finns det några här på forumet som kan ge råd vad man kan göra.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Kan du se vad som händer?
Stöter kulan emot något, eller ramlar den bara ut av farten? Trådrampen får ju en tråd till alldeles vid vänsterarmen. Det är inte den som kulan träffar? Eller den där plastriddarens svärd som petar av kulan. :)
Annars är det nog att böja lite l trådarna så att de lutar i motsatt riktning från det att kulan rullar av.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Kulan slår absolut inte i något.

Jag har bytt plastrampen och jag tror att den skickar ut kulan svagt uppåt istället för exakt i linje med trådrampen och att det är detta som orsakar problemet.

Mitt bekymmer om ovanstående är rätt är att det absolut inte går att justera plastrampen nedåt då den inte har någon justeringsmån åt detta håll. Att böja lite i trådarna skulle kanske lösa problemet men det känns lite oroligt att göra detta m det inte skulle ha avsedd effekt.


MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 830
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Jag känner igen problemet, men vet inte om ditt beror på samma som jag hade.
Plasten som sitter till höger om vindbryggan precis efter där rampen svänger vid slottet, har en röd spetsig topp. (precis där din pil börjar). Den gick upp mitt i wire-rampen på mitt spel och slängde av kulan.
Jag knep av det översta på denna så kulan rullade fritt. Prova att rulla kulan längst hela bollbanan och se om den tar i något.
« Senast ändrad: januari 11, 2018, 14:01:26 av MAC »


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Hej, Roligt att du tar upp detta.

Jag har faktiskt redan åtgärdat detta så detta är inte problemet. Dock kan man undra hur de tänkte när de satte den där piggen under trådrampen. . . .


Tags: svag