Frispel

sedan 2001

Matchstick Pinball Open 2018

BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Kanske betala för att se resultat?
Lyckan är en tänd modelampa.


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Kan bara instämma i lovorden om skön lokal, skön stämning, sköna spel, och grymt tävlingsarr.

Nu tillhör man ju inte den percentil som representerar eliten utan snarare den procentandel som representerar bredden.
Dock reflekterade jag kring att det inrapporteringssystem som användes (sjukt smidigt) ger en fördel till sista
kvalgruppens spelare. Man hade stora möjligheter att strategiskt välja på vilka spel man skulle lägga
sina jokrar för att få störst chans att avancera i kvalfältet genom att analysera dittills inrapporterade kvalresultat.
Tidigare grupper hade "bara" möjlighet att analysera sin score på ett spel och värdera om det skulle spelas om utan att
veta om man hade haft en dålig dag på jobbet eller om just det spelet var extra djävulskt och halkigt även för andra medtävlare.

Som inrapporteringssystemet var upplagt gavs det möjlighet för spelare i den sena kvalgruppen att spela sina jokrar baserat på
andra spelares redan lagda resultat. Som en liten förändring till framtida tillfällen skulle man med fördel (utifrån enbart den här aspekten)
kunna låsa ned "resultatredovisningen" fram till det att sista kvalresultat rapporterats in.

Detta är som sagt inget som påverkar breddspelare som mig, men jag skulle nog vilja påstå att det inte är en helt försumbar fördel för rankade spelare
som jagar strecket.

I övrigt allt grymt!
/Micael MIM Magnusson


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Har inte IFPA något krav i reglerna om öppet poängsystem med elektronisk rapportering, så att man kan kolla så allt är korrekt inrapporterat under tävlingen, eller var det PAPAs krav när BPO var en circuit tävling kanske? Det är så lätt att poäng skrivs in fel och chansen är större att någon ser det om man kan kolla sina egna poäng och andras.

Generellt är det alltid bättre att kvala senare då spelen inte är lika nyputsade och man vet vilka poäng som krävs, fast det blir ju extra viktigt med jokrar. Man kan ju också köra ett jokerpass after sista passet. Då skulle dom som vill kunna spara sina jokrar till efter sista passet.

Enda nackdelen med sent kval är väl att flipprar kan vara trötta.
« Senast ändrad: februari 12, 2018, 13:59:03 av DDH »


MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Nerverna me för den som ”bara spelar för att komma över visst resultat” 😉


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Matchstick håller inte på med lotteri eller annan slumpartad gruppindelning. ALLA 84 deltagare spelar exakt samma 14 tilldelade spel där ca 1/3 går till slutspel. Och givetvis bäst av fem matcher (kanske borde utökas till bäst av sju). Att försöka spela sina jokrar på vad andra har för resultat straffar sig alltid och renderar i att man garanterat missar slutspel. Kvaltvåan i main, vann main. Överlägsen kvaletta i Classics, vann Classics.. ganska tråkigt men ack så vanligt   ;D

Väldigt kul att höra alla olika åsikter om åt vilket håll spelen lutar - höger -vänster -vänstervridet osv, lika kul är det med stalintiltsnacket kontra "alldeles för snälla tiltar".. Hängflipprar versus Gottlieb...alldeles för blanka kulor (sticker i ögonen) Borde vara sju kulor på Future Spa och bara en på Tron etc etc. Alla har olika referensramar. 

Vi har ganska svårspelade spel i lokalen. Jag & JG gillar detta upplägg.

BAT: Det fanns Lavendeltvål ända till Bengtsson besökte toaletten 09:05 i lördags morse, han trodde nog det stod Laphroaig på flaskan ;)
Annars var nog bergamott populärast bland tvålsorterna.
Matchstick Pinball


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Blev plötsligt lite nyfiken om BUD har statistik på hur många i varje kvalgrupp som gick till slutspel. BUD?
Matchstick Pinball


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Självfallet kan jag svara på det:

Classic: Åttaåttaåtta!

Main: 7-7-10 (A-B-C).
« Senast ändrad: februari 12, 2018, 19:51:08 av BUD »
Lyckan är en tänd modelampa.


MYG

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
  • Stad: Borlänge
Tack för ett bra arrangemang med trevliga människor. Här kommer mina privata reflektioner om kvalet: Oavsett om jag vet hur andra personer spelat så är det ju ändå i slutändan upp till mig själv att ta så höga poäng som möjligt i kvalet. Ibland går det, ibland inte. Jag kommer tillbaka oavsett hur denna tävling läggs upp och genomförs. Flipper är så jävla kul!!


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
MYG: Framförallt är du ju så jävla kul!  :-*

Statistiken visar att kvalgrupperna var hyfsat jämna, trodde själv att kvalgrupp B skulle skövla slutspelsplatser då de var på pappret stora favoriter pga högrank.

Glömde nämna att tidsmässigt fockade vi upp lite på grund av EBD i kval B, tappade ca 45 min där. Hela kvalet blev förskjutet 50 min.
22:50 istället för önskade 22:00 på lördagen. Slutspelet började 09:00 sharp. Ingen saknades, alla ville spela i år. Vi körde växelvis main - classic. allting flöt fint, även slutspelssemlan satt som en smäck! I år blev det förvånansvärt få krockar då endast Mats Barkestam var enda spelare i både Main & Classics bland de sista åtta. Färdigspelat strax efter 15.
Matchstick Pinball


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Underbar tävling och lokal, ser fram emot lördag!!


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tycker inte personligen att det är något jätteproblem att sista gruppen har en  fördel av att kunna se poäng och planera jokrar utifrån det (men visst är det en viss  fördel).

Men om det är något som ni vill ändra på så föredrar jag helt klart att jokrarna helt tas bort (ändra spelsystemet alltså) och inte att poängen mörkläggs.
Varför?
För att det är så skoj att kunna sitta på hotellet (eller hemma om man inte själv är med) och följa hur det går så klart! :-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

EKA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
Tack Mirko, JG, BUD och alla andra som hjälpte till att arra!
Tipptoppspel, lokal, semla, folk och format.

Hoppas vi ses i sundsvall 3-4:e mars 8)


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1012
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag stämmer in i hyllningskören.
Mycket nöjd med allt.

Som sagt, det är upp till arrangören att bestämma vilken vals som skall spelas,
och vi som dansar behöver bara följa takten. Eller avstå.
Tack Mir,JG och Bud.


Tags: